Amikor
a keresztény ember keresztényellenességgel és ateizmussal találkozik,
megdöbben, dühös lesz, félni kezd, értetlenül áll az események előtt, mint
minden ember, akit léte, felfogása miatt atrocitás ér. Nem is próbálja
értelmezni a dolgokat, önmagát és életét, a keresztény vagy annak hitt/nevezett
társadalmak és kormányok intézkedéseit, hitét, - egyáltalán, a létét elemezni,
saját egyházi intézményrendszerének működését vizsgálni. Legtöbbnyire a
felháborodás, az elítélés tűnik a keresztényellenes megnyilvánulások után a
legelső reakciónak. Ez pedig arra utal, hogy eltávolodtunk a krisztusi
parancsok nagyszerűségétől, eltávolodtunk az igazi hittől, és azoknak a
megítélésétől, akik üldözik, gyűlölik a kereszténységet, noha Jézus úgy indítja
útjára az apostolokat, hogy: „Ha gyűlöl majd
benneteket a világ, gondoljatok arra, hogy engem előbb gyűlölt, mint
titeket. Ha a világból valók volnátok, mint övéit szeretne benneteket a
világ. De mert nem vagytok a világból valók, hanem kiválasztottalak benneteket
a világból, gyűlöl benneteket a világ. Gondoljatok a tőlem kapott
tanításra: Nem nagyobb a szolga uránál. Ha tehát engem üldöztek, titeket is
üldözni fognak. Ha az én tanításomat megtartották, a tieteket is
megtartják. (Jn, 15, 18-20) „Azért
mondtam el ezeket, hogy ha majd eljön az óra, eszetekbe jusson, hogy előre
megmondtam nektek.” (Jn., 16.4.)
Tehát,
magát a keresztény létet, a Krisztus követést, ez a következmény kíséri. Amikor
vállaljuk a kereszténységet, a világ üldözését, megvetését és gyűlöletét is
vállaljuk Krisztusért. Ez azonban nem jelentheti azt, hogy nem védekezünk,
amikor a gyűlölet megjelenik körülöttünk. A legfőbb védekezés az, ha ebben a
helyzetben Isten segítéségét kérjük – imádkozunk. Hiszen az imádság a
keresztény ember legnagyobb fegyvere. Azonban, nem egyik pillanatról a másikra
ható csodafegyver. Ha megnézzük az egyház történetét, akkor évszázadokban
mérhetjük a hit erejének győzelmét. Igaz, vannak olyan esetek, amikor hihetetlenül
gyorsan tapasztaljuk meg az isteni erőt, segítséget.
A
védekezés másik lehetősége, amikor a társadalom összefog és kiveti magából
azokat, akik támadják a kereszténységet. Erre az összefogásra, ma csekély
mértékben sem lehet számítani. Igaz, vannak közösségek, amelyek igyekeznek
megvédeni önmagukat, keresztény testvéreiket, de sem társadalmi szinten, sem a törvények
betartatásának szintjén nincs támogatottsága a keresztény értékeknek, a keresztény
létnek, legfeljebb hangzatos mondatokban érzékelhetünk némi szimpátiát. A jog
védelme szintén megszűnt, ahogy maga a jog is. A törvényalkotó az eljárási jogban
olyan kiskapukat nyitott, amelyek nem az igazságot, hanem az elkövetőt
szolgálják, s lehetőséget adnak a politikai perek legalizálására, jogszerű
eljárási keretek között. Így ha bíró támadja a kereszténységet, az is teljesen
elfogadott. A legtöbbször olyan jogi helyzetet teremtenek az új törvények és
jogszabályok, amelyek ilyen esetben semmiképpen sem a bűnöst, hanem a bűntelent
sújtják, alázzák meg. A régi jogállamiság kifejezést ma már nem lehet említeni sem.
Európa és benne Magyarország is egy abnormális úton halad, igaz, hazánk kicsit
lassabban, mint a többi uniós tagország. A talár azonban, ma már nem a
megbecsülést és a tiszteletet generálja a társadalomban, hanem valami egészen
más megítélést hordoz magában.
Egyházi
szempontból is kettőség figyelhető meg, hiszen akkor, amikor egy teológiát
végzett volt politikus, hitoktató, félmeztelenül mutogatja magát a Facebookon,
a másik hasonló kvalitású hölgy a gender ideológia támogatója, a harmadik hölgy,
az Esztergomi Főegyházmegye sajtófőnöke és koordinátora pedig, támogat egy Máriát
gúnyoló magatartást pártfogásába vevő önkormányzati testületet, illetve annak
polgármesterét. Említhetném annak a tiszteletesnek a kálváriáját is, akit saját
püspöke fenyegetett meg és távolított el az egyházi szolgálatból, mert a
református lelkész meg akarta szüntetni egyházkerületében a lopást, a csalást
és a sikkasztást. Vagy: a papi tevékenységükből felfüggesztett papokról is
beszélhetnénk, akiket azért tiltottak el, mert a járvány alatt is nyelvre
áldoztattak… Menniük kellett! Ilyen
körülmények között kérdés, hogy a keresztény-keresztyénüldözés miatt kik, és
hogyan lehetnek a hívő nép segítségére, mibe kapaszkodhat ma egy hithű
keresztény-keresztyén, ha papjaikat kitiltják saját feljebbvalóik? Már-már
odajutottunk, hogy a belső üldöztetés, és a belső bomlasztás sokkal nagyobb
veszély, mint az, amit kívülről tapasztalhatunk. Mert kívülről azok támadnak
csak, akikről tudjuk, hogy támadni fognak. Belülről azonban váratlan és
kiszámíthatatlan a támadás.
Az
ateista ember keresztény-, és/vagy Isten-gyűlölete érthető, de nem felmenthető.
Hiszen normális felfogású ember, vallási, politikai meggyőződés miatt nem
gyűlöli a másik embert.
Az
ateizmus „gyógyítható”. Az emberben születésétől kezdve él a hit, az Isten
iránti vágy. Mondhatjuk: minden ember hívőnek születik. Így a lélek megköveteli
a hitet. A kérdés csak az, hogy megkapja-e az indíttatást az igaz hit felé,
vagy a hit iránti igény másfelé, netán pont a keresztényellenesség, az
istentelenség felé viszi-e a környezete, családja, iskolái? Gyűlölete azért
alakul ki, mert tudja, hogy rossz úton jár, és irigysége a jót követőkkel
szemben generálja a „megsemmisítés” vágyát. A mindezek ellenére, iránta
megnyilvánuló szeretet megtapasztalása gyógyír lehet. Igaz, ez főleg
intelligencia és érzelmi fejlettség kérdése.
Azt
mondjuk, hogy Isten mindenkit megszólít élete során. Bár az nem biztos, hogy
ezt a megszólítást észreveszi-e, vagy észre akarja-e venni az ember. Itt lép be
a szabad akarat, ami szintén a teremtéssel adatott meg számunkra. Eldönthetem,
hogy mit választok, milyen irányba indulok el, gyűlölök-e vagy szeretek? Az
ateista emberben minden külső hatás és életvitel ellenére ott lappang az Isten
iránti vágy, amely a megrögzött ellenkezőben a kereszténység elleni gyűlöletté
alakul, mások bizonyos élethelyzetben meg tudnak és meg is akarnak változni,
mert tudják és érzik, hogy Isten segítsége nélkül lehetetlen a megoldás. Megint
mások úgy válnak ateistává, hogy kevés hittel éltek, és amikor valamilyen
tragédia éri őket, akkor hitük viszonzásának elmaradását vélik felfedezni és
szembefordulnak Istennel. Nem tudják feldolgozni és elfogadni, hogy minden jó
és minden rossz valamiféleképpen az ember javára válik, ha megértjük Isten
szándékát. Nem tanulták meg azt, hogy mindenért köszönetet kell mondani
Istennek… még akkor is, ha fáj az, ami történik, történt velünk.
A
mai keresztényellenességet és a külső-belső támadásokat annak tudhatjuk be, hogy
sem a civil életben, sem az egyházon belül nincs rend és fegyelem. Nem a
hagyományok szerint élünk, elvetjük a tanításokat, és újat keresünk, de Isten
és hit nélkül, kiforgatva a Szentírás igéit, Jézus tanítását. Önmegvalósításra,
alapjogokra, emberi jogra és szabadságra hivatkozunk, de nem vesszük észre,
hogy a szabadság fogalmát Pál, már a tudtunkra adta a thesszalonikaiakhoz írt
első levelében: „Vizsgáljatok felül mindent, a
jót tartsátok meg!” Tehát, mindent szabad, ami jó és nem ellenkezik
Krisztus parancsaival! A mai ember viszont ezeket a parancsokat túlzónak és az „emberi
jogokkal” ellentétesnek hiszi, ezért már egyházon belül is vannak különböző
irányok, amelyekben relativizálják Jézus tanításait, de nem veszik figyelembe a
figyelmeztetést: „Én vagyok az út, az
igazság és az élet. Senki sem juthat el
az Atyához, csak általam.” (Jn 14,1-6)
A
keresztény ember tehát, nem tehet mást az ateistával szemben, mint
megpróbálhatja a hit igazságait felfedni előtte, és saját életével bizonyítani
annak értékét, valósságát és jelentőségét. Magyarul: példát kell mutatnunk. Erre
Jakab hívja fel a figyelmünket, kellő nyomatékkal: „Ugyanígy a hit is, ha tettei nincsenek, magában holt dolog.” (Jak. 2.
17.)
Az ateista hitetlensége nem csupán az ateista ember bűne, de
a keresztény ember súlyos felelőssége is. Ha egy-egy keresztényellenes támadás
után nem keressük azokat a megoldásokat, amelyekből a támadó is feleszmélhet,
akkor nem vagyunk jó keresztények. Nem lehet csak az ellenséget látni benne,
hiszen, még nem teljesítettük Jézus parancsát, miszerint „Menjetek tehát,
tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú
és a Szentlélek nevére…” (Mt. 28.19) Igaz, azt is megparancsolja a
tanítványoknak, hogy: Ha valahol nem fogadnak be benneteket, hagyjátok ott a
várost, és még a port is rázzátok le lábatokról ellenük tanúságul. (Mt. 10. 14.)
Ha meg sem próbáljuk elfogadtatni az evangéliumi igazságokat
a hitetlen, istentagadó emberekkel, akkor mi, keresztények is felelősek vagyunk
a hitetlenség és a keresztényellenesség tekintetében. Az is példamutató bizonyságtétel,
ha következetesen visszautasítjuk a támadást és kiállunk hitünkért,
jelképeinkért, papjainkért. Ha pedig mindent megpróbáltunk – ami mai
világunkban szinte kizárt – akkor többé nem kell foglalkoznunk velük, de
védekeznünk kötelező ellenük.
Amikor tehát azt tapasztaljuk, hogy külső és belső ellenségek
támadnak egyházunkra, hitünkre, keresztény-keresztyén közösségeinkre, akkor a
hit erejével kell megoldásokat találni. Nem emberi érzelmekkel, amelyeknek
persze a felháborodásunkban sokszor nem tudunk parancsolni, hanem a krisztusi
tanítás szerint. A feladat rettentő nehéz, mert először önmagunkban kell
legyőzni azt, ami nem krisztusi. Mindazonáltal a külső és belső támadások ellen
érvekkel, meggyőzéssel, de olykor a jog és a törvény erejével is kell küzdeni.
Hiszen a keresztény-keresztyén ember, nem a tehetetlen és önmagát védekezés
nélkül feladó botorságban hisz, amire a krisztusi szeretet félreértelmezésével
ellenségeink akkor hivatkoznak, amikor „védekezésre lendül a kezünk”. Hiszen
Jézus is kikérte magának, amikor a poroszló arcul ütötte: „Ha rosszat mondtam,
bizonyítsd be, hogy rossz volt, ha pedig jót mondtam, miért ütsz engem?”(Jn. 18.23.
Összegezve tehát, a keresztényüldözés és az ateizmus mai
megjelenése világunkban azért tapasztalható, mert a keresztény-keresztyén
egyházakban megjelent a hitigazságok relativizálása, ami megbontja a kétezer
éves hagyományt, a fundamentumot és Isten parancsait elvetve, új dimenziókat
állít fel. Papok, hitoktatók, teológusok és hívek tévelyegnek ezekben az új
tanításokban, ideológiákban, mert a jézusi parancsokat kényelmesen
átértékelhető, laza, irányadó tanácsként értékelik.
A keresztények iránti gyűlölet pedig annak tudható, hogy az
ateista tudja jól: a kereszténység nem mese, az Isten léte pedig cáfolhatatlan.
Tudja, hogy a keresztény ember hite által védelmet kap a földi életben is, és örök
életet az átlényegülés, azaz, a halál után, és retteg attól, hogy ő mindebből
kimarad... (– bár Isten logikáját emberi gondolatokkal nem tudjuk követni…)
A keresztényellenességnek azonban van egy rendkívül értékes
következménye is napjainkban: – egyre nagyobb az Isten utáni vágy mindazokban,
akik eddig csupán felületes keresztények voltak, vagy még azok sem… a normalitást
és hit iránti igényt, Isten segítségét pont ez az abnormális világ erősíti fel.
Van értelme tehát mindennek. A keresztényellenesség és az ateizmus erősíti a mi
hitünket, mi pedig, imádkozunk értük, hogy Isten világosítsa meg az értelmüket.
Így, voltaképpen „támogatjuk” egymást. A döntés Istené…