Csíkszereda - Makovecz-templom |
Azonban világosan
kellene látni, hogy egy templomépítés soha nem a tervező, a megálmodó szellemét
kell, hogy idézze, hanem a hit hajlékaként, kell, hogy megépüljön. Épült már
Makovecz templom ott, ahol erre templomként szükség volt, ahol nem a tervező
neve volt a lényeg, hanem a hit és a vallásgyakorlás felvirágoztatása.
Csíkszereda gyönyörű temploma hirdeti Isten parancsait, a magyarság létét,
buzgalmát, a kiváló plébános, Darvas Kozma József vezetésével, és a lelkes
plébániai közösséggel. A felvetett budapesti Makovecz-székesegyház felépítése azonban
nem kötődik – sajnos – a hithez, hanem egyfajta hisztéria Makovecz mellett,
mintha Makovecz Imre, bizonyos egyházi körökben nem volna megbecsült mestere
hivatásának. Pedig ez, korántsem igaz. A mostani templomépítés fő indoka a
turizmus, egy turistalátványosság felépítése. És, mert Erdő Péter bíboros-prímás
és még sokak szerint lelkipásztori szempontból nincs rá szükség, ugyanis a
templomba járó hívek száma nem indokolja, így kígyót-békát írnak, mondanak a
magyar egyház főpásztorára, templomépítési rohamban szenvedő honfitársaink. Tudomásul
kellene venni, hogy vannak szempontok, amelyek meghatározzák az egyház belső
életét, a templomépítés szükségességét, amelynek elsődleges érve, ha a hívek
közössége számára a meglévő templom kicsinek, elégtelennek bizonyul. Hiszen,
minden templom ennek a feltételnek kellett, hogy megfeleljen évszázadok óta. És
soha nem a tervező személye, hanem a hívek igénye határozta meg az új istenháza
megépítését.
Hatvan székely gyermek elsőáldozása - Csíkszeredában |
Ma inkább egy Szentháromság-szobrot kellene építenünk Budapest közepére, engesztelésül a járvány okán, nem pedig belelovalni magunkat egy olyan ügybe, amelynek eldöntéséhez semmi közünk mindaddig, amíg a bíboros meg nem hirdeti a templomépítésre adakozás megkezdését.
Ezernyi ostoba vagy
okos érv és indok hangzik el, olvasható pro és kontra a legismertebb közösségi
oldalon. A mai kornak megfelelően dühöngenek az érzelmek a Makovecz-templom kérdésében
ahelyett, hogy inkább Istenhez fordulnánk azzal a kéréssel, hogy döntse el Ő:
kell-e nekünk, a csak szép szavakban keresztény társadalomnak egy
turistalátványosság, vagy elég a számos gót, barokk, román stílusú templomunk
ahhoz, hogy vasárnaponként megtöltsük az istenházát és alázattal kérjük: Da
pacem Domine!
Talán egyszer eljön az
idő, amikor „pénz, paripa, fegyver” rendelkezésre áll majd, a Makovecz tervek
és a sok dossziéban maradt Kós Károly terv megépítésére… Amikor megtelnek a
templomok és nem lesz kérdés, hogy kell-e új istenháza. Ám, addig kerülni
kellene az ártó, lelket romboló, gyalázkodó és méltatlan vitákat, vagdalózásokat,
amelyeknek maga a mester, Makovecz Imre sem örülne. Mert Ő, magyar keresztényeknek
híveknek álmodott templomot…
Stoffán György