(húsvéti megemlékezés a ferences püspök születésének 130. évfordulójáról)
Zadravecz István püspök 1884. június 20-án született
Csáktornyán. 1907. március 30-án szentelték pappá a római Lateráni bazilikában.
Doktori oklevelét 1908. május 26-án vette át a rend római generálisától. Hazatérve
a ferencesek bajai és gyöngyösi teológiáján tanított, majd 1914-ben a szegedi
kolostor elöljárója lett. Itt, fő feladata az egyre inkább elvilágiasodó Szent
Ferenc-rend reformjának végrehajtása volt, amelyet a rend provinciálisa, Tamás
Alajos (nem tévesztendő össze a később élt és a kommunista diktatúra áldozatává
lett ferences zeneszerzővel, Tamás G. Alajossal! – a szerző.) dolgozott ki.
1918-ban, látva a Magyarországra leselkedő trianoni és a bolsevik hazaárulás
veszélyét, december elsején többek között a következőket prédikálta Szeged-alsóvárosi
ferences templomban:
(…) „Állunk bátran a néptörvény elé. S ha a piszok és
gyűlölet kiömlik, ha a csőcselék fellázad és végiggázol is rajtunk - az igazság
mégis győzni fog! Javunkra tanúskodó sírhantokra is tudok állani, s fél várost
idehozni tanúul, hogy mit tettünk!
Hivatásom
és felelősségem teljes tudatában mondottam ezeket, és figyelmeztetek mindenkit:
ne csűrje-csavarja, magyarázgassa rosszakaratúan szavaimat, mert le van írva
mit mondottam szóról szóra. Állhatunk a törvény elé! Ilyen szennyiratok, a
testvériség helyett osztálygyűlöletet hirdető elveket dobják a nagyvilágra, -
no de épp ezért fogják magukat lejáratni, - mi békeszomjasak pedig sokára, csak
sokára, de megkapjuk a békét! ... Ha nem tudjuk egymást szeretni, legalább
tűrjük meg egymást. Ennyit kívánok, ennyit követelek a nagy Szeretet - Jézus
nevében. De nálunk nem tudják felfogni az igazi szabadság, testvériesség
eszméjét. Művésziesen izgatják a tömeget, hát nem csoda, ha annyian
felhördülnek! - Ti magatok, - akik a békétlenséget így szí játok, ti magatok csináljátok
az ellenforradalmat!
Szakszervezet? Hát ehhez mit szólok? Testvéreim! Abba az egyesületbe lépjetek
be, amely jogotok védelmét célozza. Jönnek és kényszerítgetnek, hogy lépjünk be
a szociáldemokrata pártba?... Azért se lépjünk oda, mert kényszerítenek! Ha van
szabadság, minek kényszerítenek? És ott, a szakszervezetben is örökké csak a
csuhát szidják! A nemzetközi kaftánt, a pajeszt miért nem bántják? Az
egyenlőség nevében! És a szakszervezeti kényszerítgetéssel szemben erősen felhívom
a nők, az anyák figyelmét. - Leányaitokat egyik-másik szervezetbe már
bekényszerítették! - Mindennek ellensúlyozására szorgalmazni kellene az
édesanyák egyesületét! Ennek a megszervezésére buzdítlak benneteket! Erre a
szent szabadság és Krisztus ad jogot. Tudomásotokra adom, hogy megalakult a
Magyar Nők Nemzeti Tanácsa és pedig nagyon szép alapon. A magyar nők nemzeti
tanácsába hívlak benneteket alsóvárosi édesanyák. Ne tartson vissza benneteket,
hogy ott "nagyságák~ vannak, hogy ott politikai jogokról van szól. -
Vasárnap délelőtt tíz óra tájt a városháza nagytermében a Magyar Nők Nemzeti
Tanácsa tart összejövetelt és felvilágosító gyűlést. Akarom, hogy azon minden
alsóvárosi édesanya részt vegyen. Hadd lássák, hogy miattuk nem marad üresen a
terem. És jó alapra van fektetve a független nők tanácsa; az irányzatot
magamévá teszem és ajánlom. – Fogjunk egyszer össze, mert megesznek bennünket!
Ha
még egy kis rövid türelemmel megajándékoztok, - egy néhány szóval megvilágítom
még a köztársaság fogalmát. Súlyt helyezek felvilágosításokra, nehogy e szó
hazafiasságunknak sírja legyen! A köztársaság mindenek előtt gúnytárgyává tette
a régi mondást: "Isten kegyelméből!" Uralkodni nem lehet mással, mint
erővel. Ezt az erőt nem a test adja! - Amint az édesapáknak, édesanyáknak, hogy
a családban rend legyen, kell, hogy bennük legyen a tekintély, - éppúgy, aki
országot ural, abban is kell, hogy tekintély és erő legyen. Nem testi erő ez,
nem szuronyerő, nem ágyúerő, nem is a nép-adta erő! - hanem valami más erő. Ez
erőt jellemezzük e mondással: "Isten kegyelméből ". Hiába valaki akár
köztársasági elnök, ha nincs ez benne! Nélküle csőd felé indul az ország, és bolsevizmusba
zuhan! Valami szellemi fölény ez, mely megtisztelteti a személyt és szentesíti
a törvényt! - Ez a valami maga az Isten! Dobjuk ki a kormányzó hatalomból, összeomlott
minden... Nálunk, magyaroknál ezt az erőt a Szent Korona képviseli.
Azért
hitvány eljárásnak tartom mindazt, ami a mi Szent Koronánkat bármiképpen
becsmérli és inzultálja. Szent Koronánkban egy évezred múltja, történelme,
imája, sóhaja, összes bánata, - a török hódoltság keservei, a rabláncok csörgése
- nemzet vágya van! Ne karikázzuk le onnan a zászlókról, mert az szent dolog.
Muzeális különlegességnek tekinteni nem engedjük. Protestálunk ellene! Épp
azért követelni fogjuk mindazoktól, kik a forradalmi hatalmat képviselik, hogy
ezt tárgyunkat, évezredünk történelmét, sérthetetlen tiszteletben tartsák, sőt
annak egy nemzeti ünnepet rendeljenek el, mert a levegőbe nem esküdhetnek,
törvényeket ~ nem hozhatnak. Hozzák a törvényeket e Szent Koronának nevében, ítéleteket
annak erejével, s akkor "Isten kegyelméből" tekintélyesek és
tiszteltek lesznek...
A
köztársaság minálunk hazafiatlanságba,
internacionalizmusba vezet. És ezért nagyon vigyázzunk, hogy ez a forrongás,
mely tart, a hangzatos "köztársaság" frázis, amelytől a lelkek
rettenetes módon követelődznek, ki ne vetkőztessen bennünket magyar
érzelmeinkből, és az internacionalizmus karjaiba dobjon!
Mi
az internacionalizmus? Az, hogy egyenrangúsíttassék az egész világ! Testvéreim,
az igazságok, melyek akár társadalmi, akár természettudományi igazságok, azok
igenis internacionálisak. Azok mindenkié, töröké, magyaré, franciáé, angolé.
Így vallás, szellem, tudomány szempontjából internacionalista vagyok. De dacára,
hogy a nagy igazságok lehetnek mindenkié - a nemzeti, a magyar érdekek - nem
lehetnek mindenkié! Lehetek internacionalista tudásommal, vallásommal, de nem lehetek
magyar meggyőződésemmel. Ez az én földi, nemzeti és hazafias érdekem!
E
magyar érdeket ápolom a
milliók lelkében! ! Milliók! Bele ne zavarodjatok hát az internacionalizmusba!
Ez annyi volna, mint hazánk feladása!... Azt gondoljátok, azok, kik kínálgatják
nekünk az internacionalizmust, az angolok, franciák, szerbek, románok
internacionalisták? A legnagyobb fokban nacionalisták! Bennünket; szegény kis
nyomorgatott országot, az internacionalizmus karjaiba akarnak dobni, hogy
politikájuknak lehasaljunk. Már pedig a mi magyar Hazánkat nem adhatjuk fel!...
A
Nemzeti Hadsereg és a bolsevikoktól való megszabadulás után sem volt könnyű a
püspök helyzete. Miután tábori püspökké szentelték, megindult ellene a
liberálisok és a cionizmustól fertőzött politikusok, valamint a református egyház
támadás-sorozata. A támadássorozat persze nem egyházi szempontok alapján, hanem
politikai megfontolásból eredet. Horthy református lévén, a református katonai,
politikai elit féltékeny volt Zadravecz és Horthy barátságára. Ezért igyekeztek
az megmételyezni. (1927-re sikerült is teljesen elidegeníteni egymástól a két
nagyszerű embert.) Erre azért volt szükség, mert a kormányzót igyekezett befolyása
alá terelni az a cionista politikai kör, amely magyar jelmezben ugyan, de
rombolta a nemzeti összetartást. (Ez a cionista katonai vezetés vette rá később
a kormányzót arra is, hogy Hitler mellett a Donhoz küldje a II. Magyar
Hadsereget, értelmetlenül megtizedelve ezzel a magyar katonai erőt. Zadravecz
ezt is világosan látta, és szót is emelt a politikai széthúzás és a fölösleges
emberáldozat miatt, fokozva ezzel Horthy ellenszenvét.) A püspöki kar sem
szerette a püspököt, mert a püspök Zadravecz István szerzetesként látta el feladatát,
s nem szekularizált. Egyházi illetményét ezért meg sem kapta az egri
érsekségtől, annak ellenére sem, hogy a pápa személyesen adott erre utasítást.
Ehelyett az egri érsekség gazdasági igazgatója Venczell kanonok a következőket
írta: „Zadravecz püspökkel elvi okokból nem állunk szóba! Ő ugyanis minden
áron franciskánus akart maradni, nem akart szekularizálni, tehát most kolduljon,
éhezzen. Kellett neki a sancta pauperitas (szent szegénység – a szerk.), hát
most dögöljön éhen.” Így a Magyar Királyi Hadsereg tábori püspökét öccse, a
cipészsegéd támogatta… Csernoch János hercegprímást, az esztergomi érseki
székben Serédi Jusztínián követte, aki maga is szerzetes volt, így az egri
érsek, Szmrecsányi Lajos tiltakozása ellenére rendezte a ferences püspök
javadalmazásának ügyét. Emellett a Magyar Királyi hadsereg is kiutalta a
katonai járandóságot, s végre megoldódott a püspök anyagi helyzete.
Zadravecz
a királykérdésben is egyéni meglátásának adott hangot, s Horthyék
állásfoglalását, valamint a kormányzó Károly királyhoz való hűtlenségét
egyaránt bírálta. A királykérdés ugyanis állandó politikai csatározásokra adott
okot, hiszen a hadsereg legnagyobb része még IV. Károlyra tette le esküjét,
csak úgy, mint Horthy Miklós. Mégis a király ellen fordult minden politikai
erő, mert Gömbös és társai féltették a Horthy-hűség miatti esetleges
hatalomvesztésüket. Horthyt azzal tévesztették meg, hogy mind a nagyhatalmak,
mind a kisantant, támadást indít Magyarország ellen, ha „egy Habsburg” foglalja
el a magyar trónt. Noha „ez a Habsburg” Magyarország koronázott királya volt
már! Zadravecz ennek a politikai hátterét is látta, s nehéz helyzetbe került,
amikor Károly király trón-visszaszerzési akcióit látta. Tudta ugyanis, hogy
mindezt a francia szabadkőművesek idézték elő annak érdekében, hogy a megmaradt
Magyarországon polgárháború törjön ki, s egy rendcsinálás után a cionizmus
fellegvára lehessen a vérbefojtott ország. Zadraveczet sokkolta a politika,
kivált, amikor azt látta egy évvel a király száműzetése után, hogy a király
halála napján a budai királyi palotában a magyar nemes urak Horthyékkal éppen
esküvői mulatságot rendeztek… Erről így ír a püspök: – Mikor már ily szépen
enyhült és javult Károly király javára a királykérdés, jött a `rémes hír. a
király súlyos betegségéről, majd április 1-én a haláláról… Megrendült az egész
ország… engem a dátum is megrázott. Épp egy évvel ezelőtt járt itt először a
király… épp egy éve esküjével ígérte, hogy Horthy nélkül egy lépést sem tesz az
ország felé… ez ígéretét a szerencsétlen októberi járással megszegte… s íme,
épp egy évre rá halott… Igen, minden eskü szent, de a király esküje a
legszentebb! Valahogy megismétlődni láttam V. László esküjét, esküszegését… s
meg nem tartott esküje évfordulóján beállott halálát…
Felmentem
a kormányzóságra. Kíváncsi voltam a hatásra. Lelkem mélye háborodott fel ama
dévaj öröm láttán, amelyben az egész társaság úszott… Különben a kormányzóék
nászra készültek: Gondoltam, el fogják halasztani temetés utánra, de a kormányzó
kijelentette, hogy nem odázhatja el, csak az az óhaja, hogy egész zárt körben,
éspedig a Vár egyik szobájában történjen az esküvő. És 1922. április 3-án, a
Vár egyik szobájában, mely kápolnaszerűvé lett alakítva, kérésre megeskettem a
kormányzó leányát Fáy Lászlóval… Lakzi a Várban, midőn a Vár jogos, koronás ura
a ravatalon fekszik. Április 4-én Csernoch biboros hercegprímás ünnepélyes nagy
requiemet celebrált a koronázó templomban. Az egyik liberát én tartottam. Undorral
láttam Nagy Pálékat, Thanékat és egyéb katonáékat a requiemen…
Egy olyan történelmi
eseménnyel kívánom gazdagítani Szeretett Olvasóink ismereteit, amely eseményt
nem, vagy csak hamis, kommunista beállításban ismerhettünk meg iskolai
tanulmányaink során. Sajnos a ma végző történelem-szakos tanárok sem ismerik az
ügyet, illetve nem ismerik azt a kort, amelyet Zadravecz megemlékezésünkben
vázolni kívánok. Amikor azt tapasztaltuk, hogy a korábbiakban kormányon lévők,
azok gyerekei, rokonai valamint a privatizációban részt vevő politikusok és a
Főváros egyes vezetői szétlopták az országot, hogy máig nincs rend és törvény,
hogy a jog és az igazságszolgáltatás hazánkban olyan, mint egy
banánköztársaságban, akkor érdemes visszamenni történelmünkben csaknem egy
századot, s megláthatjuk, hogy a hazaárulás, a cionista lázítás éppen úgy folyt
akkoriban is, amint napjainkban. Sőt! Az 1920-as években bonyolította a
helyzetet a vallások közötti ellentét, és a királypárti főnemesség és főpapság
is. Azok azonban, akik a nemzet érdekeit szolgálták és igyekeztek az ország
szuverenitását bármilyen áron visszaállítani, épp úgy félreállíttattak, mint
ma. Zadravecz István életének e sorozatban való ismertetéséből világossá válik,
hogy a hazai politika 1920-1930 között épp olyan kusza és aljasságig menő volt,
mint ma. Csak a végrehajtó személyek nevei változtak… ám olykor még a nevek is
azonosak…
A
magyar közélet számára – mindaddig, amíg azt magyarok, hazafiak irányították, s
nem rombolta szét értékeinket és hagyományainkat a kommunista söpredék – igyekezett
a nemzeti érzést különféle ünnepek keretében is fenntartani. Mivel Zadravecz
idejében alakulhatott meg a monarchia megbuktatása után a Nemzeti Hadsereg, a
tábori püspök egyik feladata az volt, hogy meghonosítson bizonyos, a monarchia
egyesített haderején belül addig lehetetlen nemzeti ünnepnapokat, s kijelöljön
Róma és a kormány beleegyezésével e Nemzeti Hadsereg számára – ősi magyar
hagyományokat figyelembe véve, és azok szerint – egy védőszentet. Persze
azonnal megindult a vallási torzsalkodás, hiszen a református Horthyra (előző
számunkban tévesen katolikusnak mondtuk) nagy befolyást gyakoroltak a
református főtisztek, politikusok. Zadravecz tervét, miszerint a várbéli
helyőrségi templom mellé Kapisztrán-szobrot állíttat fel, igyekeztek megtorpedózni,
de a püspök nem mondott le ebbéli szándékáról. Az ünnepség időpontját számos
alkalommal betiltották, elodázták a Belügyminisztériumban, s nem engedélyezték
azt sem, hogy a társadalmi hazafias szervezetek a szobor anyagának előteremtése
érdekében rézgyűjtési akcióba kezdjenek. A Kapisztrán-szobor ügyéről Zadravecz
István így emlékezik meg naplójában: – „Lázas munka
folyt Damkó József szobrász műtermében. Az együtt végzett stúdiumok alapján
Giovanni De Tagliaconio, Kapisztrán Szt. János társa és a belgrádi győzelem
szemtanújának írásai nyomán mintázta Kapisztrán szobrát: Ez alatt én írásban és
személyesen megjártam a hivatalos városi fórumokat. Mindenütt a lehető
legnagyobb örömmel karolták fel az ideát, s miután a város művészi bizottsága a
már gipszbe öntött szobrot megtekintette és kiöntésre, felállításra alkalmasnak
találta, a város tanácsa 100429/ 1922. III. sz. alatt engedélyezte. Sok
tanakodás és helyszíni szemlézés után, 92.544/1922 II. számmal a szobor pontos helyét és állását
a Nándor téren a Nándor-laktanya L alakú szárnyának középpontjában húzott
tengelyvonal és a laktanya L alakú szárnyára 45° alatt húzott diagonális vonal
metszőpontjában állapította meg". Sőt, a városi urak azzal is siettek
segítségemre, hogy a szobor talapzatához szükséges kőanyagot a város
készletéből díjtalanul bocsátották rendelkezésemre 56.468/1922 . II. számú
határozattal. Ezek után - mivel már aktuálissá lett a bronzba öntés kérdése -
sokoldalú, sőt erőszakos ajánlgatásoknak lettem kitéve. Nekem azonban nagyon
is szem előtt kellett tartanom a költségi részét a dolognak. E gyenge gazdasági
helyzetnek a segítségére sietett a MÁV-gépgyár mélylelkű és hazafias
igazgatója, Müller Alajos. Arról értesített ugyanis, hogy a gyár öntőmunkásai
közt szinte lázként ég az a vágy, hogy ők önthessék a Kapisztrán-szobrot, sőt,
arra is hajlandók, hogy túlórázva, díjtalanul dolgozzanak. Ugyanekkor kért az
igazgató, jöjjek és tekintsem meg a gyárat, öntödét. A kérésnek engedve, 1922.
év hajnalán elmentem megnézni a gépgyárat. De nem a gyár nagysága, gépeinek és
személyzetének munkaképessége hódított meg, hanem az a 8-10 főből álló
munkásdeputáció, mely amúgy munkazubbonyosan elém állott. Arra kért a deputáció
szónoka, hogy bízzam reájuk a Kapisztrán-szobor bronzba öntését. „Ők ugyan még
nem öntöttek ily nagy méretű szobrot, de meg mernek azzal birkózni, mert e
szobor kiöntéséhez irredenta és forró hazafiúi érzés kell. Az ő lelkük pedig
meleg, forró a hazafiúi érzéstől – melegebb, forróbb, mint a kohó, mely az
ércet fogja olvasztani ..." Szinte ellágyultan szorítottam kezet a
becsületes vasasokkal, s nekik adtam át a szobrot, amennyiben a főigazgatóság
ehhez hozzájárul. Dvorák Hubert főigazgató és a kereskedelmi miniszter
(Hegyeshalmy) hozzájárulását nem volt nehéz megszerezni. Most már csak bronz
kellett. Megvételéhez pénzem nem volt. Gondoltam, hogy valahogy úgy kell jutnom
bronzanyaghoz, mint a talapzatkőhöz. Élőszőr anyaggyűjtésre gondoltam, úgy,
hogy a bizottságok és egyletek bronzhulladékokat gyűjtenek város-, illetőleg
országszerte. Köztudomású lett gyorsan e gondolatom, s szívesen vállalkoztak á
gyűjtésre urak, hölgyek egyaránt. Én azonban csak „hatóságilag engedélyezett
gyűjtést véltem egyedül jónak, amiért is sürgős engedélyt kértem a belügyminisztertől.
Ráday belügyminiszter azonban a kérésemet elutasította. „Bármennyire
méltányolom is méltóságodnak hazafias célzatát, kérelmének ez idő szerint
sajnálatomra nem tehetek eleget…” De kisegített engem a minden szándékomat és
hazafias egyházi törekvéseimet megértő és értékelő honvédelmi miniszterem,
Belitska. Kiutaltatott néhány használhatatlan ágyúcsövet. Március 27-én már a
gyárban volt a bronz, és az öntés megindult. Nagy élvezettel jártam be a
gépgyárba, hogy lássam a munka haladását. És a munka haladt. Sokan jártak
megcsodálni a munkában levő szobrot. Július 22-én az öntés alatt álló szobor a
Greguss-díjat nyerte el... Végre már ki is lehetett tűzni a leleplezés napját,
1922.. november 29., a magyar Szt. Erzsébet ünnepén. A talapzat felállításával
sok baj volt, mert hol csövezésre, hol meg alagutakra találtunk, de azzal is
megküzdöttünk. Felkértem dr. Csernoch János bíboros hercegprímást, hogy szt.
misét celebráljon a téren felállítandó oltárnál, a leleplezési beszédet magamnak
tartottam fenn. Kinyomattuk és szétküldtük a programot. A civilek részéről
Apponyit, Hallert és Kerkayt (munkás a vasgyárból) kértük fel. November 17-én
felkerestem a kormányzót s felkértem, hogy a leleplezésen jelenjen meg. Átnézte
a programot, s ezeket válaszolta: „Nem megyek el! Nem vagyok hajlandó ott
lenni, ahol Apponyi és Haller olyat mondanak, amiért szeretném őket rögtön torkon
ragadni!"...
Erre viszont én jelentettem ki, hogy ezek az urak
fel vannak kérve, Apponyi valószínűleg nem jön el, mert késő ősz van és
gyengélkedik, Hallert meg semmi körülmények közt sem vagyok hajlandó visszamondani,
hisz ő lesz a legértékesebb szónokunk, s ezzel ajánlottam magamat...
Hogy összefügg sok minden! A kormányzó
szenvedelmes szavaival a hadsereg-főparancsnokság és a városparancsnokság eljárása...
November 28-án Nagy Pál hadsereg-főparancsnok érdeklődött: „Igaz-e, hogy a
holnapi szoborleleplezésnek politikai tendenciája van?" Alig tudtam
meggyőzni, hogy bár hazafias és irredenta jellege lesz, de nem politikai. Oly
értelemben, ahogy ő gondolja. Erre azt kívánta, hogy erősen irredenta
vonatkozású se legyen. Mire nagyon magyarosan feleltem, hogy „sem én, sem
velem érző százezrek nem vagyunk hajlandók az erős irredenta érzésről lemondani,
amiért is a holnapi ünnep igenis erősen irredenta szellemű lesz!" Ezután
jött a városparancsnokság, és cenzúrázás végett kérte a holnap elmondandó
beszédeket. Ezt telefonáltam vissza: „Nem tévedésben vannak az urak a
telefonszámot illetőleg? Talán a Népszava, Az Est vagy a Világ holnapi számait
akarják kérni cenzúrára, nem pedig a mi katolikus, hazafias jegyben e1őkészített
leleplezési ünnepélyünkön elmondandó irredenta beszédeinket?"
A kabinetiroda jelenti, hogy a kormányzót a
holnapi szoborleleplezésen Soós altábornagy fogja képviselni. József főherceg
szárnysegédje tudtul adja, hogy az egész főhercegi család óhajt jelen lenni. A
katonaság is helyet kér tiszti és legénységi küldöttek számára…
1922. november 19-én gyönyörű, verőfényes, bár egy
kicsit hűvös nap. Szépen feldíszített tér, Csíkból hozott fenyőgallyas oltár, lepellel
borított szobor. Egymás után jöttek az egyletek zászlóik alatt. Impozáns volt
a végeláthatatlan MÁV; munkásfelvonulás. Négyes sorokban zeneszóval a vasasok.
Rövidesen kicsinek bizonyult a tér. Helyet foglalt a f6hercegi család. Soós
generális a kormányzó képviseletében. Jelen volt a körletparancsnok, Thán
tábornok, a városparancsnok, Wiblinger ezredes, Mina tábornok, a honvédelmi
miniszter képviseletében. Fényes előkelőségek, katonatisztek, katonák és
rengeteg néptömeg. Diósgyőrről különvonattal vagy másfélezer munkás jött el: A
hercegprímás mondotta a misét, mely után én tartottam a leleplezési beszédet… s
átadtam a szobrot a városnak. Buzáth alpolgármester a város nevében átvette a
szobrot. Haller ünnepi beszéde elragadó volt. Kerkay és Rácz (Diósgyőr)
munkásoké megkapó… kipirult arcok tízezrei zengték végén a Himnuszt. Az
ünnepség után otthonomban felkeresett Som generális, és gratulált a szép
naphoz, azzal, hogy megy legelőnyösebb jelentést tenni a kormányzóhoz… A sajtó
velünk együtt lelkesen ünnepelt… A Szentszéknél kijártam a „Pro Ecclesia et
Pontifici" kitűntetést: Dvorák Hubert főigazgató, Müller Alajos igazgató,
Forster, Pillis főfelügyelők és Kerkay munkás számára. Úgyszintén a kormányzó
elismerésben részesített a nevezettekkel együtt több munkást. Mind a két
elismerés okmányait nagy ünnepséggel nyújtottam át a gyártelep nagytermében a
kitüntetetteknek. - Viszont a munkások nagy deputációja a Kapisztrán-szobornak
újból kiöntött és márványalapra elhelyezett fejét vitte. Én vezettem a
deputációt és a munkásság nevében beszédet intéztem a kormányzóhoz, ki kegyesen
fogadta a munkásdeputációt és kedvesen elbeszélgetett velük. A Fővárosi
Közmunkák Tanácsa arról értesített, hogy: „Abból az alkalomból; hogy a
nemzetünk fényes múltja és nagy alakjai iránti hálás szeretet Kapisztrán Szt.
János, a magyar történelem nagy harcai dicső hőse emlékének szobrot emelt a
várbeli Nándor téren, amely szobor ünnepélyes leleplezése f. év november hó
19-éri történt meg… (…) …az I. kerület, várbeli Nándor teret
"Kapisztrán" térnek neveztük el, és felkértük a Székesfőváros
Tanácsát, hogy az új elnevezés gyakorlati alkalmazásáról gondoskodni szíveskedjék”…
Megjegyzem, hogy e Kapisztrán-kultusz (freskó, szobor) elég anyagi gondot
okozott nekem. Sokat, minden megvonhatót elvontam magamtól. Ezen kívül bizony
csak szegényebb és egyszerűbb emberek siettek anyagilag segítségemre, meg egyes
egyesületek, elsősorban a Honszeretet.
A
szobor a mai napig áll. Zadravecz, a szoborért folytatott politikai és
társadalmi küzdelméről kevesen tudnak. Érdekesség azonban, hogy még Rákosi
idejében sem változtatták meg a Kapisztrán tér nevét, s nem tűnt föl a bolsevik
templomrombolások idején a zsidó származású Rákosinak, hogy a helyőrségi
templom romjai mellett – amely templom egykor a budavári magyaroké volt –, egy
ferencrendi szerzetes szobra áll. Rákosi nem ismerte Zadraveczet, de egyszer a
következőket mondta: – „Ha ez a püspök szerzetes volna, még a rendjét is betiltanám”… Nos,
ennek ellenére a kommunista időkben megmaradt szerzetesrendek egyike, Zadravecz
kapisztránus ferences rendje lehetett.
A ”
frankhamisítás”
Trianon után néhány esztendővel az egész ország azt
latolgatta, hogyan lehetne visszaszerezni Magyarország ezer esztendős
területeit. Szervezetek, szövetségek alakultak e cél előmozdítására. E
tömörüléseket „irredentának" nevezték. Vezetőik titkosan végezték
feladataikat, mert a politikai helyzet és a megszálló utódállamok minden
magyarországi irredenta megnyilvánulást hatalmas méretű, nemzetközi botránnyá
igyekeztek dagasztani. Tudták ezt azok is, akik a legfelsőbb vezetésben voltak,
ám lelkük mélyén maguk is hasonlóképpen éreztek az elcsatolt területekkel
kapcsolatban, tehát nem tiltotta a kormány az efféle „tervezgetést".
Egy
sajtójelentés azonban mindent megváltoztatott. A jelentés szerint egy magyar
tiszt hamis frankot akart beváltani egy hágai bankban. A nyomozás a magyar
irredentához vezetett. Windischgrätz Lajos herceget és Nádossy Imre főkapitányt,
valamint néhány elkötelezett, de nem nagynevű irredentát letartóztattak, s a kihallgatások
során fölmerült Zadravecz püspök neve is. A liberális sajtó hatalmas vihart
kavart emiatt, ám mint később kiderült, feleslegesen. A püspököt már a
nyomozati szakaszban, bűncselekmény hiányában fölmentették, illetve nem készült
ellene vádirat.
Bebizonyosodott, hogy sem az előkészítésben, sem a
kivitelezésben nem volt része. Naplójában így ír a történtekről: „Ha pedig a
kíváncsiság mégis feldobná nekem a kérdést: Hát tulajdonképpen hogy is történt
az a frankhamisítás? – a legőszintébb lelkiismerettel ezeket válaszolom: nem
tudom. Azaz a frankhamisítás technikai részét, kivitelét nem tudom, mert az nem
tartozott az én munkakörömbe. Én, mint püspök megeskettem az irredenta zászlaja
alá csoportosultakat vallás-, rang- és korkülönbség nélkül, és mint irredenta
kincstárnok betekintés nélkül őriztem a reám bízott okmányokat, értékeket.
"
Kérdés
persze, hogy ki, mit tart bűnnek. Hiszen amikor a frankhamisítással nem saját,
személyes érdekeket, hanem a nemzet elcsatolt részének visszaszerzését és a
francia pénzpolitika meggyengítését igyekezett elérni, 1926-ban magyar
szempontból, nem is volt bűn ez az akció. Más a jogi értelmezés, miszerint ez
pénzhamisítás volt, tehát büntetendő. Hasonlóképpen kérdéses, hogy Zadravecz
püspök, mint irredenta, tehát akkori értelemben: az elcsatolt területek visszaszerzését
elsődleges célnak tekintő hazafi, tudott a tervről, de nem jelentette; – bűnt
követett-e el? Bűn volt-e az, hogy Zadravecz püspök a frank-per tárgyalásán nem
vallott Bethlen miniszterelnök és a kormányzó ellen? Nem! Hiszen, egy ilyen
értelmű vallomás a cionisták malmára hajtotta volna a vizet, s a kormányzó
megbuktatását, az ország szétesését is előidézhette volna, ismét polgárháborús
veszélyt vagy a nemzetellenes liberálisok politikai előrenyomulását eredményezte
volna. Szemben áll e kérdésben tehát, a
hazafiság, azaz a becsület – és a jog, mint intézmény. Igazságot tenni, ítélni
ez ügyben csak az egyén, ez esetben a Kedves Olvasó ítélhet. Zadravecz
püspök, naplójába jegyzett visszaemlékezése, a következőket tartalmazza: –
„Egy ilyen meddő év után, 1925. szeptember hóban
felkeres Windischgrätz herceg, s megkért hogy jöjjek újból dolgozni az
irredentába, annál is inkább, mert kilátásban van egy sikeres akció
Felső-magyarország felé. Ugyanakkor felkért, mint a magyar irredenta
kincstárnokát, engedjem meg, hogy amit az már máskor is megtörtént, nálam
helyeztessenek el az akciót szolgáló iratok, értékek. Érdeklődésemre
hangoztatta a herceg, hogy teljes egyetértésben van a miniszterelnökkel.(...)
Szeptember 21-én egy nagy ládát hozott lakásomra Windischgrätz. Hamis frankok
voltak benne. - Rövidesen elvitettem ugyan a lakásomból a ládát, de vállaltam
részt ama nagy perben, amelyet „frank-botrány" címen oly borzasztó nagyra,
világbotránnyá fújt fel a mi zsidó, demokrata sajtónk!(...) Nehéz volt az
áldozat, de meghoztam! - ahogy meghozta Windischgrätz, de legelsősorban
Nádossy... Igen, magyar áldozat volt, lokalizálni a nagy viharrá dagadt ügyet!
És a nagy vihar börtönbe, fegyházba sodorta az országos főkapitányt és a
herceget, engem meg önkéntes távozásra késztetett a tábori püspökségről, s a
közéletre ható, tevékeny éléről... – De a vihar mégsem ért fel odáig, ahova irányították
a liberális zsidók: nem söpörte el Bethlen miniszterelnököt és nem ingatta meg
Horthy kormányzói székét... "
„Hát igenis kérem, mi frankot hamisítottunk,
Istenemre mondom, a magyar irredenta javára, s legnagyobb ellenségünk, országunk
megrablója, fosztogatója, hóhéra: a francia rovására... És a nem egészen
sikerült attak következményeit teljes egészében férfiasan viseltük!
Megbélyegzetten, de emelt fölemelt fővel jártuk tovább, szomorú magyar ösvényünket..."
Zadravecz István arra is kitért naplójában a
frank-pert illetően, hogy nem csak a „zsidó sajtó”, a cionista politikusok, de
saját egyháza is igyekezett bizonyos képzelt érdekek okán támadni őt. Gróf
zabolai Mikes János szombathelyi püspök egy bizalmas beszélgetésüket
kihasználva és megmásítva állt tanúként a bíróság elé, azt állítván, hogy
állította, hogy e beszélgetésükben Zadravecz, Bethlen István miniszterelnököt
társ-tettesként emlegette volna a frank-ügyet illetően… A két püspök sikertelen
bírósági szembesítése rosszul érintette a Szentszéket is, de mint Zadravecz
püspök naplójában megjegyzi: – „Mikes püspök saját javára nagyon is
enyhítette szerepét (a Vatikán előtt – a szerk.). Hát hogyisne? A gróf mindig
kap előnyt a szegény barátcsuhával szemben – még Rómában is…”
Történelmietlen és sértő, valamint a nemzeti érzéssel
szemben álló a mai kommunisták azon tényállítása, miszerint a püspök frankhamisító
lett volna. Rájuk nézve is kötelező lenne elfogadni a bíróság, illetve a nyomozóhatóság
álláspontját, amely szerint Zadraveczet nem vádlottként, hanem tanúként
hallgatták meg. Súlyos jogtiprás tehát, amikor gúnyos megjegyzések érik
Zadravecz István emlékét mind a mai napig.
Az akkori „zsidó” sajtó rágalmait a püspök a
bíróságokon utasította vissza, a lapok pedig bocsánatkéréssel, olykor komoly
jóvátétel megfizetésével bűnhődtek. Alaptalan az állítás is, miszerint a
frank-pör miatt megromlott volna a püspök és a kormányzó jó viszonya. A
Frank-pör után, a Budai Ferences Rendházban Horthy Miklós kormányzó többször
is meglátogatta a püspököt, és kikérte politikai tanácsait. Zadravecz István
tehát, nem kényszerült lemondásra. Saját döntése és ebbéli hajthatatlansága
okán hagyta el az 1920-ban méltán kiérdemelt egyházi hivatalt. Az is bizonyos,
hogy a püspök nem csak a frankhamisítási ügy miatt vonult vissza a politikától.
Ez világosan megmutatkozik a lemondó-levélben, valamint a Csáky
hadügyminiszterrel folytatott, és szintén a Zadravecz-naplóban rögzített
beszélgetésben.
Csáky ugyanis megtiltotta a hadsereg számára az
irredenta jelképek használatát, az irredenta eszmék hirdetését, mert meg
kívánta nyugtatni a megszálló kormányokat, a magyar kormány béketörekvéseivel
kapcsolatban (Sajnos akkor is volt, és ma is van a magyar politikai életben
néhány olyan elvtelen politikus, aki eleget tett és tesz a hasonló ostoba és
hazaáruló cionista követeléseknek – a szerk.). Trianon után hét évvel azonban,
ennek az intézkedésnek általános felzúdulás és nemtetszés-nyilvánítás lett a
következménye. Sokszor hangsúlyozta a tisztikar, hogy legalább olyan nehéz
viselniök a trianoni Magyarország egyenruháját, mint az elrabolt területeken
behívottaknak a tót, az oláh, vagy a szerb uniformist. „Magyarország újraegyesítéséről,
ez idő szerint senki nem mondott le, csak a hadügyi kormányzat, illetve a
miniszter" – mondták. Csáky azonban ragaszkodott a döntéséhez, s követelte
Zadravecz püspöktől, hogy a rendelet kiadása után, minden beszédét cenzúráztassa,
nehogy az utódállamok nehezteljenek az olykor „túlzott hazafiságot" tükröző
szónoklatok miatt. Lemondásával a püspök ezt a parancsot utasította vissza a
következő szavakkal: „Válasszatok olyan püspököt, aki a ti ízléseteknek
megfelel, s ha nyomogatjátok, a trianoni trágyalé folydogáljon belőle..."
A bolsevik
gyűlölködés
Az
egyik, ma is sokat emlegetett Zadravecz ellenes érv, hogy a püspök úr, lázító
beszédeket mondott, és részt vett Szálasi esküjén. A kommunisták ezt a vádat
hangoztatták akkor is, amikor Zadravecz Istvánt szinte elsők között adták a
szovjet hatóságok kezére. A megszállók azonban nem találták bűnösnek a ferences
pátert, így szabadon engedték, minden kikötés nélkül. A moszkovita zsidó
kommunisták, akik 1919-ben súlyos vereséget szenvedtek hazánkban, bosszút esküdtek
az idős pap ellen. Ismét letartóztatták, de már nem adták ki a kezükből, hanem
háborús bűncselekmények miatt a hírhedt Népbíróságra citálták. E bíróságokról
akkor az a hírjárta, hogy ítéleteiket a következő, magyartalan hangsúllyal
feltett kérdésre adott válasz szerint hozták: „Ántántszíj volt?” – „Igen”
válasz esetén kimondták a „Halál”-t… Ha a szerencsétlen vádlott nemmel
válaszolt, megúszta életfogytig tartó fegyházzal, amelynek a vége majd’ minden
esetben szovjet fogság lett. Így kezdődött a máig tartó királyság nélküli és
szovjet alkotmányon nyugvó demokrácia, azaz, a világ söpredékének uralma -–
ahogyan a demoszt a görögök értelmezték. A népuralom ugyanis helyesen
etnokrácia volna. A népnek persze, nincs köze mindahhoz, amit a demosz tett
Magyarországon. És így kezdődött a jogbiztonság megsemmisítése is, amely
bizonyos politikailag megrendelt ügyekben, esetekben máig érvényesül a hazai taláros
társadalom egy részében. Ám, lássuk tovább Zadravecz püspök
élettörténetét.
Ismét nagyot ugrunk a történelemben.
Magyarország határainak módosítása, háború, lelkesítő beszédek, figyelmeztetések
a kormányzó felé, Szálasi eskütételén való részvétel, zsidómentés, végül a
keleti hordák második „tatárjárása”… S ez utolsó tétel Zadravecz István
életében a megpróbáltatások, a szenvedés, a kisemmizettség és a róla való
hazudozás korszaka. Amikor elcsitultak a fegyverek, Magyarországon megkezdődött
a visszavágó. Kétféle magyarellenesség tobzódott sajátos gyűlöletben. Az egyik
az 1919-es bolsevik csőcselék bosszúja, a másik a német munkatáborokból hazaérkezett,
és a kommunisták mellé állt egykori üldözöttek bosszúja. A történelem most
először produkált olyasmit, ami eddig talán elképzelhetetlen volt: – meghurcolt
zsidó ÁVH-s kihallgató tisztek parancsára, az egykori nyilas keretlegények
verték az Andrássy út 60-ban – és más kínzókamrákban – az ártatlan áldozatokat:
magyarokat, zsidókat, svábokat, horvátokat… A határtalan gyűlölet, amelyet a
szovjet megszállás és a háború utáni bosszúállás teremtett, már 1945. május
8-án elérte Zadravecz püspököt. A liberális-kommunista sajtó, 1945-ben úgy
közölte a püspök letartóztatását, hogy „… a Budán bujkáló nyilas püspök horogra
akadt…” Ez persze nem volt igaz, hiszen a budai ferenceseknél minden
szentbeszédét falragaszokon hirdették meg előre… Ekkor tartóztatták le, s
vitték a II. kerületi rendőrségről az imént említett Andrássy úti kommunista
kínzóközpontba. Elrendelték előzetes letartóztatását is, noha korábban a szovjet
politikai rendőrség nem találta őt bűnösnek. Egy szovjet tiszt külön felhívta a
püspök figyelmét, hogy a magyarországi moszkovita kommunisták gyűlölik, így
jobb lenne külföldre távoznia… amíg lehet. (fr. Kőszegi Fülöp ofm közlése)
Zadravecz tudta, de nem hagyta el nemzetét, katolikus híveit. Az volt az elve,
hogy a pásztornak minden körülmények között juhai mellett kell maradnia.
Az első tárgyaláson, 1946-ban, 5 év
börtönre ítélték. Az idők folyamán azonban gyengült a vád, s így az öt év
1947-ben négyre csökkent. Az újabb fellebbezés után mindössze annyit kapott,
amennyit előzetes letartóztatásban töltött. Persze, ez az előzetes fogva tartás
olyak kínokat jelentett számára egészségileg és papként, amely kínok leírhatatlanok.
Ha beszélt ezekről később, csak annyit mondott, hogy a kommunista börtönök
olyanok, mint amilyen maga a Pokol lehet…
A fő vád az volt ellene, hogy részt vett
Szálasi Ferenc eskütételén. Maga az állítás igaz, de nem politikai szimpátia vezette
az eskütételre, hanem Esztergom érsekének, Serédi Jusztiniánnak a kérésére vett
részt a ceremónián, mint vendég. Nem vállalt itt sem beszédet, de az eskü után
tartott ünnepségen sem jelent meg. Korábban többször elítélte a nyilasok
bizonyos egyház-és emberellenes tevékenységét. A ceremónia után tiszteletét
tette a Szent Korona előtt és távozott, mert még aznap jelentést tett a
hercegprímásnak a történekről. A háborús körülmények miatt, ugyanis lehetetlen
volt az országban utazgatni, így a súlyosan cukorbeteg prímás, mint a felsőház
tagja, nem vehetett részt e politikai aktuson…
Számos hamis tanú jelent meg a
tárgyaláson. P. Szabó Szerén egyetemi lelkész (később őt is megkínozták, mert
nem vállalta, hogy Mindszenty helyett ő legyen a kommunisták által kinevezett
esztergomi érsek, majd amikor - saját elmondása alapján - egy zsidó és egy
cigány ÁVH-s a budai vár egyik elhagyott picéjében több napig tartó
megkínzattatása után édesanyja megkínzásával és megölésével fenyegette meg,
végleg elhagyta az országot!) is ott volt minden tárgyalási napon. Egyetemistái
minden alkalommal, amikor kivezették a püspököt a tárgyalóteremből, hangos
„Laudeturral” köszöntek, amit Zadravecz áldással viszonzott. Egy alkalommal a
felbérelt 1919-es kommunista hamis tanú azt vallotta, hogy a püspök 1919-ben
gyermekek és nők meggyilkolására szólította fel híveit, és e felszólítást ő is
hallotta. Páter Szerén, a tárgyalás szünetében, barátcsuhában, hátratett kézzel
többször körbejárta a tanút, és szúrós tekintettel meredt rá. A tárgyalás folytatásakor
ez a tanú nem esküdött meg az általa elmondottakra. (Dr. Stoffán György, P.
Szabó Szerén egykori titkárának közlése – a szerk.) A kommunista-liberális
hatalom ismét nagyot bukott a bűntelen főpappal szemben.
1947. október 8-án, a püspököt szabadlábra
helyezték, de megtiltották a nyilvános szerepléseket, és kitiltották Budapest
területéről. (Ekkor, a később elvtársai által kivégzett székelyudvarhelyi
születésű, sváb-zsidó származású Rajk László volt a belügyminiszter.) A püspök
az éjszakát a budai kolostorban töltötte, de másnap hajnalban Máriagyüdre
kellett mennie. Pécsett, a ferences kolostorban pihent meg. Érkezésének híre
hamar elterjedt a városban. Hívek tömege tolongott egy órán belül a ferences
plébánián, hogy lássa, de főleg, hogy hallja a kommunisták első megkínzott
áldozatát, az országban közszeretetnek és közmegbecsülésnek örvendő püspököt.
Zadravecz nem ijedt meg a tiltásoktól. Püspöki ornátusban misét celebrált, és
szentbeszédet is mondott. Hívei sírva hallgatták a beteg, öreg, börtönviselt,
de ennek ellenére a régi lázban égő, lángszavú Zadravecz pátert. 1948-ban,
Máriagyüdön járt Mindszenty hercegprímás, aki „eligazítást” kért Zadravecztől a
kommunista börtönöket illetően. Mint mondotta: – „Oktasson ki püspök úr, mert
hamarosan Önnek kell meglátogatnia engem.” (Mindszenty arra célzott, hogy
korábban ő látogatta meg a börtönben Zadraveczet.) Később, a püspököt
Máriagyüdről Kecskemétre internálták, számos más szerzetessel együtt.
A szerzetesrendek 1950-es feloszlatása
után, mostohaanyjának lakásában lakott, mert rendje, állami nyomásra nem fogadhatta
vissza. 1951 júniusától 1953 szeptemberéig drámai körülmények között élt. A kommunista
horda bosszúja az volt, hogy kitelepítették a Lotz Károly utcai lakásból, Alsóvadász
és Homrogd községekbe. (A lakásba egy kommunista funkcionárius telepedett.)
Kényszerlakhelyén is folyton ide-oda kellett költöznie. Ruháit, egyéb értékeit
a kommunisták ellopták, s csupán egyetlen saját holmija maradhatott meg, a
börtönben faragott fa püspöki kereszt. (Később, rendje visszakapta az ellopott
értékek egy részét. Amikor Majnek Antal ferences szerzetes, jelenlegi kárpátaljai
püspök Rómába indult, saját püspökké szentelésére, s páter Zadravecz
mellkeresztjét vitte magával, azt útipoggyászából a repülőtéren ismét - s úgy tűnik,
végleg - ellopták…) E sorok írójának nincs tudomása arról, hogy Zsámbékon a
60-as években történt házkutatáskor elvitt emlékiratok visszakerültek volna a
rend levéltárába.
1953-ban az idős főpap betegen,
elcsigázottan került Pilisszentlászlóra, majd Szomorra. 1955-ben Zsámbékra
irányították, ahol plébániai kisegítő-lelkészként gyóntatott, misézett, de
prédikálni soha többé nem engedték. A kommunisták folyamatosan figyelték.
Püspöki – akkor egyházmentő – tevékenyégét nem adta föl e szomorú időkben sem.
Titokban a teológiáról kirúgott papokat szentelt, irányította őket, és
lelkigyakorlatokat is tartott számukra. Néhai Tabódy István – szintén hosszú
börtönéveket elszenvedett – bicskei plébános szerint, több mint kétszáz papot
szentelt Zadravecz püspök titokban. Többször megfordult Budapesten, noha a
kitiltást nem oldották föl. E sorok írójának is, a budai ferences kolostorban
volt szerencséje gyermekként találkozni vele, amely rövid találkozás életre
szóló élményt jelentett. „Legyetek jó magyarok és jó katolikusok” – mondta.
Akkor még nem értettük milyen hatalmas, és egyre nehezebb feladatot bízott ránk
az öreg, szürke öltönyös bácsika, akiről csak halála után tudtuk meg, hogy
Zadravecz püspök volt, aki néhány mondat után mosolyogva megsimogatta fejünket
és lassan kisétált abból a budai kolostorból, amely számára a kommunista terrorig
az otthont jelentette…
A lángszavú, a kommunisták által
bűntelenül meghurcolt magyar ferences püspök 1965. november 13-án halt meg
Zsámbékon. Utolsó kívánsága az volt, hogy Esztergomban, a ferencesek
kriptájában helyezzék el hamvait. Béke-püspöktársai nem vállalták a temetésen
való részvételt. Egyedül Szabó Imre püspök, aki az alsó-krisztinavárosi templom
plébánosa volt, vállalta el a temetést. A kommunista titkosrendőrség már napokkal
a szertartás előtt figyelte a kolostor környékét, lehallgatták a portán lévő
telefont. Schawartz-Eggenhoffer Artúr irányította ebben az időben a Magyar
Katolikus Egyházat, apostoli kormányzói minőségben, lévén Mindszenty prímás a
budapesti amerikai követségen belső száműzetésben. Az öreg Schwartz-Eggenhoffer
ismerte a hazai viszonyokat, s tudta, hogy a békepapok és békepüspökök vagy nem
mernek, vagy nem is akarnak megjelenni Zadravecz István temetésén. Ezért a
temetés napjára egyházmegyei papi gyűlést hívott össze Esztergomba, és összes
egyházmegyés papját levezényelte a ferencesek templomába. Így végződött egy
kiváló pap, egy, a hazájáért élt tisztalelkű magyar élete.
Hosszú évtizedekig nem volt szabad
beszélni róla, s ha szóba került, akkor csupán rablónak, sikkasztónak, zsidóellenesnek
és nyilasnak titulálták. Tehát, hazudtak róla is, amint oly sok más nagy
magyarról… s hazudnak ma is. Az iskolákban ma sem tanítják példás életét, s
volt olyan időszak, amikor a Zadravecz nevet viselő rokonok a névváltoztatáson
gondolkodtak. Hiszen a primitív és mérhetetlenül embertelen kommunistáknak még
e név viselői is üldözendő ellenséget jelentettek. Életművét, politikai szereplésének
jelentőségét, bizonyára politikai „elvárás” szerint, csak „kiváltságosok”
kutathatják, noha egészséges és normális magyar természetéből fakadó
irredentizmusának, hazaszeretetének, humánumának és józan, a magyarság érdekeit
szem előtt tartó politikai felfogásának megismerése ma, a nagy európai kohóban
mindennél fontosabb volna. Mint minden politikus, Zadravecz püspök is
tévedhetett, de e tévedései nem voltak senki számára károsak, kivált nem
ártottak a haza és a nemzet érdekeinek. Politikai működése és felfogása persze,
csak úgy vizsgálható objektíven, ha az akkori történelmi körülményeket
ismerjük, és azok ismeretében elemezzük tetteit, beszédeit. Igaz, számos
beszédét, prédikációját, rádió-szózatait és lelkigyakorlatait olvasva
rádöbbenünk, hogy voltaképpen próféciákat mondott el. Hiszen arról az
erkölcsileg és nemzettudatában lezüllött világról, amelyben ma élünk, Zadravecz
püspök 1918 óta beszélt, óvott tőle, s előre lefestette Hazánk és Nemzetünk
jövőjét. Zadravecz püspök három dolgot tartott alapvetően fontosnak: a
magyarság és a kereszténység elválaszthatatlanságát, a nemzet összetartását, és
a Trianonban elrabolt magyar területekhez való örök hűséget, ragaszkodást. S
valóban nem lehet e három dolognál fontosabb, egyetlen józangondolkodású, és
politikai párt-fertőzéstől mentes magyar ember számára sem.
Százharminc esztendővel ezelőtt, a
Kárpátok gyűrűjében lévő Magyarországon, Csáktornya városában megszületett egy
nagy magyar történelmi személyiség, egy kiváló magyar főpap, egy példakép,
akinek személye és emléke 1945 óta hivatalosan csak negatív előjellel
említhető. Most, amikor néhány részben megemlékeztünk róla, elmondhatjuk: Magyarországon
akkor lesz rend, béke, ha Zadravecz Istvánról teret, utcát nevezhetnek el, ha
munkásságát tanítják majd az iskolákban, rendje pedig, büszkén adja nevét valamelyik
iskolájának, kultúrházának. Hiszen amíg a Gróf Teleki Pál, Wass Albert, Prohászka
Ottokár, Mindszenty József vagy éppen a legújabban előírt divatból gyűlölt
Nyíró József képviselte tiszta keresztény-magyar gondolat száműzetésben van – vagy
csak erősen szelektálva idézhető - Magyarországon, addig Zadravecz püspök sem kerülhet
az őt megillető történelmi és egyházi piedesztálra. Megemlékezésünket nem nagy
ívű, hatásos szónoklatai egyikének részletével zárjuk, hanem a gyermekekhez
szóló intő mondatával: – „Legyetek jó magyarok és jó keresztények”…
Kronológia
Uzdóczy Zadravecz János István püspök
Keresztneve: János,
rendi neve István.
Született: 1884.
jún. 20-án, Csáktornyán.
Szülei: Z. Elek és
Bernáth Katalin.
A ferences
rendbe lépett: 1898. okt. 15-én. Papi tanulmányait Rómában végezte a rend
központi tanárképző főiskoláján. Kiváló eredménnyel szerezte meg a lector
generalis-i diplomát (a mai doktorátussal egyenlő) dogmatikából és szónoklattanból.
1907. március
30-án szentelték pappá Rómában a lateráni bazilikában.
1908-1910:
teológiai tanár a bajai rendi főiskolán.
1911-1915:
Gyöngyösön teológiai tanár, Ekkor tűnik fel mint jó szónok.
1915-1920:
Szegeden házfőnök, plébános rendi tanácsos. Nagyhatású szónok.
1920.
augusztus 24-én Szegeden püspökké szentelik, s átveszi a tábori püspökség
vezetését.
1925. A
frank-per után lemond a tábori püspökségről. Ezután missziókat vállal az ország
különböző helységeiben, előadásokat tart, a megyéspüspökök felkérésére sokfelé
bérmál és papokat szentel.
1924-ben
Amerikába látogat.
1926-ban
XI. Pius pápa felajánlotta neki a jeruzsálemi segédpüspökséget. Pápai
útiköltséggel 3 hónapot tölt a Szentföldön, de a segédpüspökséget nem vállalta.
Itthon megírja a „Zarándok a Szentföldön" c. kiadványt. Támogatta az Actio
Catholica célkitűzéseit. Ő kezdeményezte a Katolikus Lexikon kiadását, de később
a szerkesztés átment Bangha Béla kezébe.
1930-ban
missziós körutat tett az Észak-Amerikába kivándorolt magyarok között.
1939-ben kassai
megyéspüspöknek akarták kinevezni, de nem fogadta el.
1945 tavaszán
letartóztatták, és 2 évre ítélték.
1947 októberében
szabadult.
1947 és 1950
között a máriagyüdi ferences rendházban lakott,
1950-től
Budapesten, a Lotz Károly utcában, mostohaanyja házában.
1951-ben
kitelepítették Abaúj megyébe: Alsóvadász és Homrogd községekben lakott.
1953-ban a
kényszertartózkodást megszüntették. (1951. június – 1953. szeptember) Ez után
egy ideig Pilisszentlászlón, majd Szomoron lakott a Plebánián.
1955-től haláláig
a zsámbéki plebános adott neki lakást.
Meghalt: 1965.
november 13-án Zsámbékon.
Kívánsága szerint az esztergomi ferences templom
kriptájába temették
Stoffán
György
(A
forrásmunka: Zadravecz-passió, Los Angeles, 1995.)