2013. február 15., péntek

Őszentsége felmondott…



Kezd nagyon is elegem lenni a változtatásokból. Ötvenöt éve mást sem csinálok, csak alkalmazkodom egyházam újabb és újabb „modernizáló”, átértelmező, önpusztító elképzeléseihez.
A II. vatikáni zsinat gyökerestül forgatta fel a kétezer éves hagyományokat, a rendet, és tépte ki Európa talajából a katolicizmus gyökerét azzal, hogy — úgymond — „nyitott a világra”. Önmaga ellenségévé, önmagát felszámolóvá vált. Hiszen a számos zsinati ajánlás visszafordíthatatlan károkat okozott mind a lelkekben, mind az építészeti emlékekben, mind a papság hozzáállásában és labilissá vált hitértelmezésében. Az ekkortájt indult ökumené pedig körül-belül annyira „működő elképzelés”, mint a demokrácia. Beszélünk róla, igyekszünk kompromisszumokkal eleget tenni a saját magunk által előirányzott ostobaságoknak, lehetetlenségeknek, feladjuk harcállásainkat, és a végén belebukunk, mert az önfeladás erőnket veszi.
Katolikus voltomban az eddigi legnagyobb „érdekességnek”, furcsaságnak persze az számít, hogy Őszentsége, a bajor XVI. Benedek lemondott hivataláról. Lemondásában ő maga is hivatkozik a II. vatikáni zsinatra, miszerint „akkor azt gondolták, hogy jót cselekednek” az újításokkal (ezt tovább nem is részletezte).
A lemondás az én olvasatom szerint azt igazolja, hogy jól látták ifjúkorom idős ferences szerzetes papjai, hogy ez a zsinat óriási bajokat szül az idők folyamán, megrengeti a világ-egyházat, leépíti az intézményrendszert, hiteltelenné teszi a tanítások egy részét. Az is igazolást nyert e lemondásban, hogy XII. Pius pápa volt eddig az utolsó, aki sikeres harcot vívott a Vatikán falai közé befurakodni igyekvő sátánnal. Végül e lemondás kissé elbizonytalanítja a hívek millióit. Hiszen mondani lehet, hogy nem más ez a lemondás, mint az egyház iránti szeretet, az alázat megnyilvánulása, hatalmas tett, a betegség miatti félreállás…, mert mondani sokszor és sokat mondunk kissé hamisan, szépítve a drámai valóságot. Titkolunk tényeket, mellébeszélünk, végül pedig a pia fraus és a pia mendacium odavezet, hogy maga az egyház is beleremeg mindabba, amit szépnek és jónak hirdetett — addig.
Ez van most. A hívek milliói pedig értetlenül állnak. Miért kellett eltitkolni a balesetet, mi-ért kellett eltitkolni a szívritmus-szabályzó műtétet, a Szentatya egyre gyengülő egészségi állapotát…, hiszen a lemondás érthetőbb lenne, ha mindenről időben tudott volna az egyházat alkotó nép. Azonban e téren is, kétkedés fogadta a lemondás hírét…, hiszen Boldog II. János Pál haláláig hordozta azt a keresztet, amelyet Istentől kapott. A magyar hívek számára is alig-ha van magyarázat a lemondásra, hiszen éppen a magyarok láttak olyan főpapokat, akik szenvedve, üldözötten is vállalták az Úr által kapott hivatást, végezték halálukig az egyházért folytatott iszonyú nehéz munkát. Mindszenty mindent vállalt a hitért, az egyházért és magyar népéért. Lékai bíboros is rettentő teher alatt vitte a magyar katolikusság ügyeit, de kár is neveket sorolni, hiszen az elmúlt száz esztendőben szinte minden pap és püspök hordta az Isten által vállára kapott keresztet.
Emberi ésszel tehát érthetetlen ez a lemondás, hiszen egy olyan korban szűnt meg az egy-ház állandósága, amelyben ez volna a legfontosabb. Abban az időszakban válik meg az egy-ház feje a hivatalától, amelyben pont az ellenkezőjére, Krisztus önként vállalt szenvedésére emlékezünk, s amelyben az áldozatvállalásra, bűnbánatra, a hűségre szólít fel a tanítás. Végül egy olyan nép fia mond le e hivatalról, amely nemzet, ha kellett haláláig kitartott a harcban, s nem adta fel a küzdelmet, mert a bajor nép a leghasonlatosabb a magyarhoz. A lemondást nem minősíthetjük, hiszen az okát soha nem fogjuk megtudni. Mert az is politika. Elfogadjuk, mert nem tehetünk semmi mást, véleményünk azonban lehet.
A különböző elméleteknek és próféciáknak nem hiszek, ugyanis egyetlen iránytű létezik a keresztény ember számára, az pedig nem más, mint a Szentírás, az Újszövetség. Botorság és a 2012-es világvégéhez hasonló háborodott elmékben született mesék járják be a világsajtót a katolikus egyház jövőjét, a pápák további számát illetően, és fogadásokat lehet kötni az új pápa személyére…, mert ma ilyen a világ. Azonban e lemondásnak és az egyház sorsának komolyabb kérdéseit senki nem boncolgatja, senki nem minősíti, senki nem készít hatástanulmányt a pápai lemondásról. Én sem tartom, tarthatom tisztemnek, hogy effélére adjam a fejem, hiszen felkészültségem sem elegendő hozzá, így belefogni is kész ostobaság volna ré-szemről. Érzéseimet tudom csak közreadni az elmúlt 55 év katolikusként való megélése tükrében…
Négyévesen már ministráltam a barátoknál, Budán. Latinul tanultam meg a szentmise állandó részeit, a Miatyánkot, az Üdvözlégyet, s nagyon szerettem a népénekeket, amelyek megszépítették, a Mennyországhoz közelebb vitték a híveket… Aztán jött a mindent feldúló zsinat. Az, amelynek az ajánlásait úgy teljesítették világszerte, mintha az összes bíborosi  agymenés kötelező lett volna. (Számos ajánlást azonban Paskai László — hála Istennek — nem engedett be Magyarországra, mert tudta, hogy az a magyar katolikus egyház végét jelentené abban a korban, és talán később is.)
Csodálatos barokk templomok szentélyeit verték szét a szembemiséző oltár megépítése okán, egyházi énekek helyett belopódzott a templomokba a tiszteletet nem igazán árasztó gitá-ros kavalkád, cirkusz, amely inkább zavarja az imába való elmerülést, semmint segítené azt. A népek az úrfelmutatáskor térdelés helyett állva „nézték végig” a legszentebb liturgikus cselekményt, majd a szentáldozáskor kézbe vették a hívek a legméltóságosabb Oltáriszentséget, mert a zsinat újított. A szentmiseszövegeket átírták, mert ezt kívánta a vallások közötti áhított — de soha meg nem történő — kiegyezés, és már ki tudja hányadszor változtatták meg fordításokra és nyelvhelyességre hivatkozva a Miatyánkot és az Üdvözlégyet. Némelyik pap úgy magyarázza a hitelveket, mint azok, akiket a szent inkvizíció joggal megégetett, s a ma fel-szentelt papok már misézni sem tudnak latinul, nemhogy társalogni, noha az egyház hivatalos nyelve a latin, amit a pápa latinul olvasott „felmondása” is igazol.
Lehet manapság — még mindig, a szakadék szélén is bután ragaszkodva a rombolás pozitív megítéléséhez — a Hit Évében dicsérni a II. vatikáni zsinatot, lehet előadássorozatot tartani annak pozitív hatásairól, de mindezek mellett meg kell nézni a templomokat, amelyek vasár-nap konganak az ürességtől, és csak itt-ott van olyan egyházközösség, amelyben a fiatalok vannak többségben.
Valami tehát nagyon rossz irányba megy az egyházban, és ennek az iránynak meg kell változnia. Nem lehet megelégedetten nyilatkozgatni, nem lehet önfeladással szolgálni az ökumenét, nem lehet egyházközösségeket — mert nincs pénz — magára hagyni. Menni kell a bárányok után, mint Krisztus példabeszédében halljuk. Illetve azt kell végre cselekednie minden keresztény embernek, amit Jézus ránk hagyott. Ha megrendül egy intézményrendszer, az nem azt jelenti, hogy annak a tanításai is megrendülnek. Sőt! Minden katolikusnak kötelessége ma még jobban odafigyelni a másikra, önmagára, saját lelkére és Isten iránti hűségére, valamint arra, hogy csak vasárnaponként a templomban katolikus-e, vagy minden nap, minden percben tud-e szeretni és tud-e odaadó lenni. Nem a pápa és nem a papság a katolikus egyház, hanem mi, a ma kissé zavarban lévő hívek jelentjük az erőt, alkotjuk az egyházat, a közösséget. Persze a papság szeretetében és irányítása mellett. Mi magyarok, különösen jól értünk az egyház megtartásához, megmentéséhez, hiszen Mindszenty hívta fel az egyházmentésre a figyelmet, amikor látta, hogy a kommunista diktatúra az egyház teljes felszámolására készül. Ma is erre készülnek…, csak nem a kommunisták, hanem az Európai Unió vezetői. Ezek nem csak a katolikus egyházat, hanem minden egyházat és felekezetet meg akarnak szüntetni. Azonban Istennel szembeszállni nem lehet. Az unió „sikerei” is ezt mutatják.
Bármi történhet tehát, rajtunk múlik, hogy lesz-e katolikus egyházunk, vagy nem lesz. Azaz, hogy érezzük-e a közösség erejét vagy nem. Egyház biztosan lesz, mert azt Krisztus ígérte meg. A neheze viszont nem papságon és a pápákon múlik, hanem rajtunk, akiknek a hűsége és kitartása, példamutatása alakítja a világegyház erejét és minőségét. Most egy kissé megtántorodott minden katolikus, hiszen az egyház feje, általunk nem ismert okok miatt le-mondott. Ám jönnek a következő pápák, akik ugyanazt hirdetik és mondják, mint elődeik. Hiszen nem tehetnek, és nem mondhatnak mást. Mi pedig alázattal, de kellő eréllyel és kitartással maradjunk meg istenhitünk mellett. Mert előbb vagy utóbb minden megtisztul és kivirágzik körülöttünk… Az intézményrendszer is, amely ma kissé kuszának és nem egészen őszintének tűnik. Az evangéliumban viszont egyetlen ékezet sem változik, a világ végezetéig.

Stoffán György - Európai Idő