2021. október 31., vasárnap

Stoffán György: Gondolatok, a reformáció ünnepén…

fotó: Dehir

Mi magyarok már túl voltunk Nándorfehérvár embert próbáló győzelmén, egy drámai, pusztító parasztfelkelésen, és közeledtünk Mohács végzetes napjaihoz… 1517-et írtak… Európában a maihoz hasonló szellemiség alakult ki, és a szabadság gondolata átlépte a krisztusi tanítást. A hit eltávolodott Jézustól, az egyház a politikai hatalom minden eszközét igyekezett magáévá tenni, a pénzszerzés pedig, mindenekfölött álló cél volt. Luther Márton, a szegénységben élő Ágoston rendi szerzetes mindezt látva, mintegy kiáltványt, megfogalmazta kifogásait és a hagyomány szerint – amelyet ma már többen cáfolnak –, kiszögezte plébániája kapujára azokat a tételeket, amelyekben megmenteni vélte és akarta a római egyházat a végpusztulástól… Nem gondolta, hogy ezek a gondolatok végigsöpörnek Európán, s a nép ádáz gyilkolásba kezd a felgyülemlett csalódások, politikai szempontok, és az ellenséges, kárörvendő, nem keresztény izgatás okán és miatt.

Luther a kor minden hitbéli baját, problémáját látta, és orvosolni akarta, ám, mint minden korban és minden társadalomban megjelentek azok, akik mindent – is – jobban tudtak, s Luther míves, bölcs gondolatait a maguk képére igyekeztek formálni. Ez az ellenségeskedés azonban, mára Krisztust követő történelemmé nemesedett. Ám, ma is erős határvonalakat húztunk a keresztény egyházak közé, s ostoba, ember alkotta bölcsességekkel támasztjuk meg balga, Krisztustól elrugaszkodott szellemiségeinket… amelyektől nem látjuk a veszélyt. Ugyanazt a veszélyt, amely akkor is, és ma is fenyegeti a kereszténységet.

Hiszen, nemcsak az iszlamizmus, de az egykor keresztény Európa őslakosságának nagy része is Isten-, és a kereszténység ellen tör, a Sátán, liberalizmusba és az újjászülető kommunizmusba bújt álruhájában. S ma is azok húznak hasznot ebből, akik 1517. után… S akiknek magatartásáról Luther könyvben foglalta össze véleményét. A keresztények pedig, vaskalaposan, egymást megvetve bizonygatják saját igazukat. Nem tanultunk a történelemből, nem ismerjük Luther okokra és okozatokra kiterjedő tanításait, írásait, de sokszor tapasztaljuk, hogy az ember alkotta „hitigazságok” miatt vérre menő viták zajlanak. Pedig, Luther nem ezt üzeni a ma emberének, a ma katolikusainak és protestánsainak. Luther nem azt üzeni, hogy utasítsuk el Mária, Krisztus édesanyja tiszteletét, hogy a másik keresztény vallás híveit bálványimádóknak tituláljuk, s gúnyolódjunk egymáson mi, keresztények, keresztyének. Luther üzenete a maga korában is egészen más volt, s ma is egészen más. Maga Krisztus, és az Ő tanítása. Ha ma nem ismerjük fel azt, hogy minden Krisztust követő ember, vállt vállnak vetve köteles megvédeni a Bibliát, annak igazságait és tanítását, akkor elveszünk. Ha nem látjuk be, hogy a veszély közös, de mi balgán, a védekezés helyett az ember alkotta teológiáról vitázunk, akkor a kereszténységnek és a keresztény Európa maradékának is vége! Ha nem vagyunk hajlandók felfogni, hogy – amint Luthernél is látjuk – „a mi igenünk igen, a nemünk nem legyen”, akkor végleg beleveszünk a jelenkor hazugságaiba, s ha nem állunk ki egymás mellett, tisztelve egymás teológiai, liturgiabéli különbözőségét a Krisztus követésben, akkor igen messze kerülünk Jézustól, s úgy járunk mint a kétkedő Péter, aki elindult ugyan a viharos tengeren Jézus felé, de a kétkedés miatt elmerült a habokban…

Hiszen amíg ugyanazt a Bibliát olvassuk, s egyként hivatkozunk Jézus tanítására, nem lehetünk egymás ellenségei az emberi elképzelések, igazságok és képzelt igazságok mezsgyéjén. Mindenki éli a maga hitét, érzi Jézus segítségét, az isteni szeretetet, s azt, hogy nem vagyunk egyedül ebben a csodálatosan megteremtett, de az ember által lezüllesztett világban. Politikai, hitbéli, teológiai és biblikusi viták helyett végre át kell éreznünk Jézus közelségét, szeretetét, s újra kellene olvasni az Újszövetségi Szentírást, hogy megvallhassuk hitünket, s kéz a kézben, minden Krisztust követő hívő ember testvérének érezze a másik, másként Krisztust követő embertársát. S ne higgyünk olyan tanokban, amelyek azt hirdetik, hogy minden vallás Isten akarata, hiszen maga Jézus mondja, hogy csak Rajta keresztül juthatunk a mennyek országába. S ha Őt követjük, tisztán és őszintén, hűséggel és nem rettegve a megpróbáltatásoktól, akkor Krisztus ígérete mindnyájunkra vonatkozik. Emberi törvények ezt nem cáfolhatják.

Szögezzük ki tehát ma, a magunk lelki templomának ajtajára a Krisztust követők egységéről szóló tanokat, a közös erőről szóló elhatározást, az egymást testvérnek elismerő fogadalmat. Hogy ne lehessen sem Genf, sem Róma, sem püspök, sem lelkész, sem plébános útjában annak, hogy mi együtt és egységben Jézust követhessük, hogy Ő legyen életünk középpontjában. Mert a jó pap is ezt hirdeti az istentiszteleten, a misén. Hitünk és vallásunk más és más, de Jézus a középpont, akiben egyesülnünk kell.

Ezekkel a gondolatokkal kívánok áldott Reformáció Ünnepet protestáns testvéreimnek… hiszen ma mindnyájunk ünnepe van. Luther szellemében, ma is reformálnunk kell lelkünket, hogy Krisztusban eggyé tudjunk válni, hogy ne a különbözőségek, hanem a jézusi egység mutatkozzék meg a hitünkben, életünkben és közös önvédelmünkben!