Aktuálisabb, mint valaha...
Értetlenül állnak a Kárpát-medencei magyar katolikus hívek annak láttán, hogy a Szentszék számos magyar ügyet vélhetően szándékos politikai meggondolásból félretesz és hagyja feledésbe merülni olyan nagy egyházi személyiségek boldoggá avatási ügyét, akiknek emléke és példája ma úgy hiányzik a magyar társadalomból, mint egy falat kenyér. Főként az erdélyi ferencesek ügyei – nyilván politikai megfontolásból – maradnak elintézetlenül, de a hazai ferences vértanúk boldoggá avatásával sem siet a szent hivatal. Hasonlóképpen nincs előrelépés Mindszenty József és Márton Áron vértanúk oltárra emeléséről, ami azért is érthetetlen, mert azt a VI. Pált – akinek külügyminisztere mindkét lánglelkű » magyar és székely « főpapot megalázta a kommunista diktatúrával kiegyezve, majd egyházpolitikai érdekből semmibe vette küzdelmüket – szentté avatta. Azonban Csiszér Elek és Boros Fortunát ferences szerzetesek boldoggá avatásáról évtizedek óta hallgat a politikai előnyöket mindenfölöttinek tartó Szentszék. Csiszér Elek (Csíkcsobotfalva, Csík szék, 1856. nov. 6. – Brassó, 1942. ápr. 27.) szenté avatásáról utoljára és hivatalosan az 1958-ban elhunyt (politikai okokból boldoggá nem avatott) XII. Pius pápa pontifikátusa alatt esett szó. Boros Fortunát ferences vértanú boldoggá avatását (Zetelaka, 1895. június 3. – Capul Midia, 1953. március 16.) – akit a románok a brassói szerzetesházból a Duna-csatorna építésére hurcoltak, majd ott a súlyos beteg, 58 éves papot egy lapáttal agyonverték – 2003. március 4-én a gyulafehérvári Főegyházmegye a kommunizmus romániai vértanúi közt kérte a Szentszéktől P. Fortunát boldoggá avatását is, de az ügyben immár 16. éve nem történt előrelépés. Itt kell megemlítenem, hogy Csiszér Elek ügyét Ő terjesztette fel a Szentszékhez! Kelemen Didák, Batthyány László, Szabin testvér, Hám János ügyének lezárására is vár a magyar katolikusok Kárpát-medencei közössége.
Értetlenül állnak a Kárpát-medencei magyar katolikus hívek annak láttán, hogy a Szentszék számos magyar ügyet vélhetően szándékos politikai meggondolásból félretesz és hagyja feledésbe merülni olyan nagy egyházi személyiségek boldoggá avatási ügyét, akiknek emléke és példája ma úgy hiányzik a magyar társadalomból, mint egy falat kenyér. Főként az erdélyi ferencesek ügyei – nyilván politikai megfontolásból – maradnak elintézetlenül, de a hazai ferences vértanúk boldoggá avatásával sem siet a szent hivatal. Hasonlóképpen nincs előrelépés Mindszenty József és Márton Áron vértanúk oltárra emeléséről, ami azért is érthetetlen, mert azt a VI. Pált – akinek külügyminisztere mindkét lánglelkű » magyar és székely « főpapot megalázta a kommunista diktatúrával kiegyezve, majd egyházpolitikai érdekből semmibe vette küzdelmüket – szentté avatta. Azonban Csiszér Elek és Boros Fortunát ferences szerzetesek boldoggá avatásáról évtizedek óta hallgat a politikai előnyöket mindenfölöttinek tartó Szentszék. Csiszér Elek (Csíkcsobotfalva, Csík szék, 1856. nov. 6. – Brassó, 1942. ápr. 27.) szenté avatásáról utoljára és hivatalosan az 1958-ban elhunyt (politikai okokból boldoggá nem avatott) XII. Pius pápa pontifikátusa alatt esett szó. Boros Fortunát ferences vértanú boldoggá avatását (Zetelaka, 1895. június 3. – Capul Midia, 1953. március 16.) – akit a románok a brassói szerzetesházból a Duna-csatorna építésére hurcoltak, majd ott a súlyos beteg, 58 éves papot egy lapáttal agyonverték – 2003. március 4-én a gyulafehérvári Főegyházmegye a kommunizmus romániai vértanúi közt kérte a Szentszéktől P. Fortunát boldoggá avatását is, de az ügyben immár 16. éve nem történt előrelépés. Itt kell megemlítenem, hogy Csiszér Elek ügyét Ő terjesztette fel a Szentszékhez! Kelemen Didák, Batthyány László, Szabin testvér, Hám János ügyének lezárására is vár a magyar katolikusok Kárpát-medencei közössége.
Körösztös Krizosztom, Kovács Kristóf, Hajnal Zénó,
Kiss Szaléz, Lukács Pelbárt, Kriszten Rafael és Károlyi Bernát magyarországi
ferences vértanúk ügyében sem érkeznek újabb bíztató hírek a Vatikánból. „A fenti
hét szerzetes 1944. és 1954. között életáldozatával tett tanúságot hitéről és
emberszeretetéről. Hárman szovjet, illetve jugoszláv csapatok, négyen pedig a
kiépülő kommunista rendszer áldozatai lettek. Mártírhaláluk ideje arra a tíz
évre esik, amikor a Magyarországot lerohanó, majd rabigába hajtó reguláris és
partizáncsapatok, valamint a támogatásukkal kiépült rendszer számára az élet
nem volt érték. Amikor a kommunista rezsim még nem ismerte fel, hogy a vértanúk
vére az egyház magvetése.”(Magyar
Kurír)
A boldoggá avatási eljárások hosszú időt vesznek
igénybe, megalapozottnak és igazoltnak kell lenniük, ám a fent felsorolt esetekben
csaknem minden feltétel adott volna ahhoz, hogy a Szentszék engedélye
megszülessék. XII. Pius pápa, a magyarság nagy védelmezője, már évtizedek óta zavaró
tényező bizonyos politikai körökben, ezért a kezdeményezett boldoggá avatása
elmaradt, noha életszentsége ezt mindenképpen kiérdemelné. Hasonló lehet a
helyzet a magyar főpapokkal és szerzetesekkel is, kivált az erdélyi, boldoggá
avatásra felterjesztett nagyjaink esetében, hiszen egy Krisztust tagadó
államvallású, szakadár ortodox birodalommal való jó politikai kapcsolat többet
ér a Szentszék számára, mint a mindig hűséges székely és magyar nemzet
katolikus közössége, amelynek száma jóval kisebb, mint a román katolikusoké. A
Szentszék pedig, ehhez a nagyobb számú román katolikus közösséghez alkalmazkodik
külpolitikájában. Ennek a külpolitikának volt tudható, hogy a szent pápa, II. János
Pál nem látogatta meg az ezer éves gyulafehérvári Főegyházmegye központját, nem
emelte metropolita rangra a jelzett érsekség érsekét, a csángók nem kapnak lehetőséget
magyar nyelvű lelki gondozásra, s a Szentszék nagykövete pedig, a román tárgyalódelegációhoz
fordulva azzal tréfált Marosvásárhelyen, amikor a katolikus iskolaközpont „érdekében
járt el”, hogy a magyarok miért nem olvadtak már be a nagy román közösségbe, hiszen
volt rá száz esztendejük.
A politika felülírja tehát a szenvedést, a krisztusi magatartás
elismerését, a hitért elszenvedett halált… hiszen Róma mai püspöke sem tervezi
a székely néppel való találkozást, hacsak székelyeink nem látogatnak el a Regát
fővárosába a pápalátogatás idején… (Igaz van néhány vakvágányra terelődött erdélyi
pap, aki ezt szorgalmazni fogja…)
S mi lehet a Kárpátok gyűrűjében, az Esztergom-Budapesti
Érsekség fennhatósága alá tartozó felterjesztettek boldoggá avatása
elodázásának az oka? Miért nem lehet a szentek és boldogok sorában Mindszenty, és
a vértanú ferencesek? Mert a politika felülírja a szenvedést, a krisztusi
magatartás elismerését, a hitért elszenvedett halált… és felülírja a
magyarságot is… Rómában.
Ha Casaroli államtitkárt is boldoggá vagy szentté
avatja a mai római püspök, akkor több kérdésem nincs. Addig viszont a fenti
sorokat kérdésnek tekintve várom Róma válaszát, hiszen jó lenne még megélni
legalább a legnagyobbak elismerését… és szükség is van rá, hogy a Szentszék is
példaként állítsa a magyar fiatalok és a Kárpát-medence magyarsága elé azokat,
akiknek ez a nép köszönheti, hogy még létezik. Vagy ezt nem nézi jó szemmel a
vatikáni külpolitika?
A fentiek ellenére addig, amíg konkrét és egyértelmű
válasz nincs, addig is büszkén tekintek e feledésre ítélt nagyjainkra… hiszen a
Mennyek országában nincs politikai megkülönböztetés, és nincs szükség e földi
beleegyezésre sem… Akiket itt a földön magyarságuk és hűségük miatt maga a
Szentszék is kellemetlennek tart, ott a Mennyben már megkapták jutalmukat.
S így, mintha nem volna politika, Szentszék és sok
ostoba vatikáni politikai bürokrata és áruló, imádkozhatunk… imádkozzunk Hozzájuk
hazánkért, nemzetünkért, megmaradásunkért!
Stoffán György