Az elmúlt hét jogi eseményei, a
sajtóhírek és a közhangulat érdekesen alakultak. Az ember nem tudja valójában, sírjon
vagy nevessen azokon a történéseken, amelyeknek ha akarjuk, ha nem, részesei
vagyunk. Úgy kezdődött, hogy Bayer kollégánkkal szemben a bíróság döntött és
meghatározta a trágárság jogi normáit. Eszerint az egyik minősítés megengedett
Vonával kapcsolatban, a másik nem. Bár a szabad véleménynyilvánítás jogát még
nem vette el a taláros testület, így ezután már a jogi egyetemeken is „g…nek”
lehet – mert az elfogadott – nevezni azt az előadót, aki a kollokviumról páros
lábbal rúgja ki a jövő fogadott vagy fogadatlan taláros pró(vo)kátorait, a nyelvészkedő bírójelölteket.
Régen a jog és törvény a korcsmai
káromkodást vagy az utcán hangosan kimondott illetlenséget is szigorúan
büntette és nem kellett bírósági tárgyaláson nyelvészkednie a mindentudó és
mindenhez értő, kötelezően tisztelni parancsolt talárosoknak. Mert ugyebár a
káromkodás, a trágárság mindenféleképpen büntethető és büntetni rendelt
megnyilvánulás volt. Sőt! A székely falutörvények némelyike azt is tiltotta,
hogy marhának vagy baromnak neveztessék ama állat, amelynek a becsületes magyar
elnevezése volt az inkriminált szó. Ha pedig említtetni volt elkerülhetetlen e
szóval valamely oknál fogva az illető állat a falutanácsban, akkor a szónok, a
szó kimondása előtt mea culpázni volt kénytelen a tanács jelenlévő tagjai
bocsánatáért. Mindszenty József esztergomi érsekünk, korábbi állomáshelyén, zalaegerszegi
plébánosként a paraszt szót tiltotta be használni, ugyanis igen sokan e
megnevezést trágár kifejezéssé degradálták. Igaz, érsekünk a himnuszt sem
engedte a templomban énekelni, mert a benne lévő „megbűnhődte már e nép a
múltat, s jövendőt” sor túlzottan világi, és Istennel szembehelyezkedő volt.
Van benne valami… ám a nép nem így ítélte meg, ezért a tilalom rövid életűnek
bizonyult. E tiltások és bár logikus, de szokatlan plébánosi rendeletek miatt
nevezte el a város Mindszentyt „Zalai Lámának”…
No de! A mai kor értékítélete más.
És nem a reakciók felett kimondott szentenciával kellene kezdenie a
nagyméltóságú talárosoknak a rendcsinálást és a megfélemlítést, hanem annak a
körülménynek a megszüntetésével, amely miatt tanult és nagyra becsült
kollégámból néha ki-kicsap a teljesen jogos undor a hazaárulókkal, a takonygerincűekkel,
a szarkupacokkal – bocsánat a g....kel – szemben. Én magam utálom ez utóbbi, mára jelzőként alkalmazott szót leírni is, ám a bíró másféle gyermekszobában nőtt
fel, s neki a szarkupac nem oly elfogadható, mint annak népiesen durva
megnevezése, amelyből sajnálatosan ő maga is lett.
(Ez a „durvaság” az
elkövetett cselekmények egyenesen arányos következménye, jelzője, hiszen hülyén
hangzanék egy magyar írótól, ha Vonára azt mondaná, fölöttébb megkérdőjelezhető
erkölcsiségű politizálását látva, hogy „kis csacsi” vagy „kis huncut”… (Bár ez
utóbbinak javaslom eredeti jelentését megismerni. Ama értelemben ugyanis már
közelít Vona egyéniségéhez).
Tehát levonva a nagyméltóságú taláros
erkölcsi konzekvenciáit, arra a következtetésre jutunk, hogy a magyar jog
valami sáros posványkeverékké degradálódott, amelyben a hazaárulás, a
gerinctelenség megengedett, az erkölcs, az emberi tartás, a magyar nyelv
ismerete viszont nyomokban sem található immár. Csak irigyleni tudom a régi erdélyi
falutörvények korát, amelyben a hazaárulót pallossal, az efféle nyelvészkedő bírót
pedig minimum pellengérrel fizetnék ki.
A másik jogi ügyről nem beszélnék
részletesen, hiszen van az a harminc ezüst, amiért a nemzete és a hazája ellen
vállal ügyet egy fiskális. Igaz, ez nem a nemzet és a haza szégyene.
Végül rövidke gondolataimnak
utolsójaként e cikkben hadd említsem meg azt a jelenséget, amely valaminek az
okozata és nem oka. Valaki valamiért felkészíteni szándékozik a polgárokat.
Felkészíteni arra, hogy ősztől ilyen-olyan államellenes, kormánydöntő,
forradalmaskodó cirkuszt készít elő néhány elmebeteg szarházi – ha szabad
effélét mondanom rájuk a fentebb említett bírói döntés után, amely vagy a szart
vagy a kupacot – ez nem derült ki – elvetette nagy ívű ítéletében. Tehát eme
ondósejtek vagy hím ivarsejtek – ahogy a Tisztelt Bíróságnak jobban tetszik –,
vért akarnak, akasztani akarnak, középületeket kívánnak megszállni stb… És
erről szól a riadalmat keltő bal-, és jobboldali sajtó. Noha arról kellene
szólnia, hogy a titkosszolgálat leleplezett egy ilyen-olyan kormány és
egyéb-ellenes szervezkedést, amelynek vezetőit állambiztonsági okokból letartóztatták
és bűnvádi eljárást indítottak ellenük, tekintve, hogy a hazaárulás ténye is
fellelhető az ügyben. De nem! Nálunk ez nem divat, mert demokrácia van. Pedig
rendet tartani ebben a háborús helyzetben csak a törvények betartása mellett
illetve azok által lehet. Így, hogy felkészítjük a lakosságot, hogy cca. tízezer
ember hepajozni akar és erre felkészítő táborokat szerveznek… na, így nem!
A héten tehát Bayer kollégát megbüntette
a bíróság, eltörölte egy terrorista szabadságvesztését, de egyetlen ügyésznek
sem jutott eszébe, hogy hivatalból eljárást kellene indítani néhány soros Lenin-fiú
ellen, akik miatt még az is előfordulhat, hogy emberek halnak meg… ősszel. Nem,
erre csak felkészít a sajtó.
Már csak egy kérdésem van… nem…
kettő. Mi van a „h.feri” és hitvese bűncselekményével, és a 167 milliárdos Demszky-s
Metro-sikkasztásos bűnügyekkel? Mindenki efféle hímivarsejt szabadon grasszál… Miközben
az erre adott írói jelzőt büntetik… Netén ezek a bűncselekmények is a „mit szabad
káromkodni és mit nem” kategóriájú erkölcsi magaslatok alapján ítéltetnek meg? Ugyanis ha igen, akkor teljesen fölösleges és
igen drága mulatság fenntartani egy ekkora hatalmi ágat… és a hozzátartozó
egyetemeket.
A régi falubírók a falutörvények alapján az ország erkölcsi normáit évszázadokig jól irányították, fenntartották, felügyelték. Ma, az ember a történéseket látva csak egy dolgon mereng… sírjon-e vagy nevessen… mert valamilyen reakciót mindenkiből kivált ez a nagybecsű, de már csak kötelezően, és nem őszintén tisztelt törvénykezés… A társadalom erkölcsi szintje pedig már valahol a bányászbéka segge alatt van… hiszen a jogalkalmazás, bírói döntések a társadalomban erkölcsi mércét jelentenek.
Ám mit várhatunk ma már, amikor a világ és benne Európa nem más, mint egy hatalmas nagy liberális szarkupac!
Ám mit várhatunk ma már, amikor a világ és benne Európa nem más, mint egy hatalmas nagy liberális szarkupac!
Stoffán György