„Kedves bíboros testvéreim, kedves testvéreim a püspöki és a papi rendben, tisztelt közhivatalviselők és a diplomáciai testület tagjai, testvéreim!
Mindnyájatokat hálatelt szívvel köszöntelek a rám bízott
szolgálat kezdetén. Szent Ágoston így írt: „Magadnak teremtettél, [Uram,]
minket, és nyugtalan a mi szívünk, amíg meg nem nyugszik Tebenned” (Confessiones,
1, 1.1).
Az elmúlt napokban kivételesen intenzív
időszakot éltünk meg. Ferenc pápa halála szomorúsággal töltötte el szíveinket,
s azokban a nehéz órákban úgy éreztük magunkat, mint a nép, amelyről azt írja
az evangélium: „olyanok voltak, mint a pásztor nélküli nyáj” (Mt 9,36).
Pontosan Húsvét napján azonban még megkaptuk utolsó áldását, s a feltámadás
fényében néztünk szembe ezzel a pillanattal. Biztosak lehettünk abban, hogy az
Úr soha nem hagyja magára népét, egybegyűjti azt, amikor szétszóródik, és
„őrzi, mint pásztor a nyáját” (Jer 31,10).
Ezzel a hívő lelkülettel gyűlt egybe a
bíborosi kollégium a konklávéra; más és más történetekkel, utakon érkeztünk, s
Isten kezébe helyeztük vágyunkat, hogy megválasszuk Péter új utódát, Róma
püspökét, egy olyan pásztort, aki képes megőrizni a keresztény hit gazdag
örökségét, ugyanakkor messzire is kitekint, hogy szembenézzen a mai
kérdésekkel, nyugtalanságokkal és kihívásokkal. Imáitok kísértek minket, s mi
megtapasztaltuk a Szentlélek működését, aki képes volt összhangot teremteni az
eltérő hangszerek között, mígnem szíveink húrjai egyetlen dallamot szólaltattak
meg.
Minden érdem nélkül választottak meg, félve és
remegve úgy
jövök hozzátok, mint egy testvér, aki hitetek és örömötök szolgája akar
lenni, veletek járva Isten szeretetének útján, aki azt szeretné, hogy
mindannyian egyetlen családban egyesüljetek – a hívek tapssal válaszoltak a
Szentatya szavaira.
Erről számol be az evangélium, amely Tibériás
tavának partjára visz el minket, ugyanoda, ahol Jézus egykor megkezdte az
Atyától kapott küldetését: „kivetette a hálót” az emberek körében, hogy
kimentse őket a rossz és a halál vizeiből. A tó partján járva hívta meg Pétert
és a többi első tanítványt, hogy legyenek hozzá hasonlóan „emberek halászai”;
most pedig, a feltámadás után, immár az ő feladatuk lesz, hogy folytassák ezt a
küldetést, újra meg újra kivetve a hálót, hogy az alámerítse a világ vizeibe az
evangélium reménységét, az élet tengerén hajózva, hogy mindenki eljusson az
Isten ölelésébe.
Miként végezheti el Péter ezt a feladatot? Az
evangélium azt írja, hogy ez csakis azért lehetséges, mert saját életében
tapasztalta meg Isten végtelen és feltétlen szeretetét, még bukása és tagadása
órájában is. Ezért, amikor Jézus fordul Péterhez, az evangélium a görög agapaó igét
használja, ami Isten irántunk érzett szeretetére, fenntartások és számítások
nélküli önfelajánlására vonatkozik. Más ez az ige, mint az, amelyet Péter
válaszában találunk: ez utóbbi a baráti szeretetet írja le, amellyel egymás
iránt vagyunk.
Amikor Jézus ezt kérdezi Pétertől: „Simon,
János fia, szeretsz engem?” (Jn 21,16),
akkor tehát az Atya szeretetére utal. Mintha ezt mondaná neki Jézus: ha megismerted
és megtapasztaltad Istennek ezt a szeretetét, amely soha nem fogyatkozik,
csakis akkor leszel képes legeltetni a juhaimat. Csakis az Atyaisten
szeretetében tudod majd szeretni a testvéreidet „jobban”, vagyis feláldozva
életedet a testvéreidért.
Péterre bízza tehát a „jobban szeretés”
feladatát, azt, hogy életét adja a nyájért. Péter szolgálatát pontosan ez az
áldozatkész szeretet jellemzi, mivel Róma egyháza a szeretetben jár elöl, s
valódi tekintélye nem más, mint Krisztus szeretete. Nem lehengerléssel, vallási
propagandával vagy hatalmi eszközökkel kell megragadnia a többieket, hanem
mindig és csakis azzal a szeretettel, amelyre Jézus adott példát.
Maga Péter apostol mondja, hogy Ő [Jézus] „az
a kő, amelyet ti, az építők, elvetettetek, s amely szegletkő lett” (ApCsel 4,11).
Ha pedig Jézus a kő, akkor Péternek a nyáj legeltetése közben mindig ellen kell
állnia a kísértésnek, miszerint ő egy magányos harcos vagy a többiek fölé
helyezett fő, aki uralkodik a rábízott emberek fölött (ld. 1Pt 5,3);
épp ellenkezőleg, arra nyert meghívást, hogy szolgálja a testvérek hitét,
együtt járva velük: mindannyian „élő kövekké” lettünk (1Pt 2,5), akiknek az a
keresztségben kapott hivatása, hogy felépítsük az Isten házát, mégpedig
testvéri közösségben, a Lélek harmóniájában, a különbözőségek együttélésében.
Szent Ágoston is kijelenti: „Az Egyház mindazokból áll, akik összhangban vannak
a testvéreikkel és szeretik a felebarátjukat” (Hom. 359, 9).
Korunkban még mindig túl sok viszályt, túl sok
sebet látunk, amelyet a gyűlölet, az erőszak, az előítélet, a másmilyentől való
félelem, a Föld erőforrásait kizsákmányoló és a legszegényebbeket kirekesztő
gazdaság okoz. Mi ebben a tésztában szeretnénk az egység, a közösség, a
testvériség apró kovásza lenni. Alázattal és örömmel szeretnénk ezt mondani a
világnak: Nézzetek Krisztusra! Közeledjetek Hozzá! Fogadjátok be Szavát, amely
megvilágosít és megvigasztal! Halljátok meg a szeretetre irányuló javaslatát,
hogy az Ő egyetlen családjává váljatok: az egyetlen Krisztusban egyek
vagyunk. Ez az út, amelyet együtt kell bejárnunk, a saját közösségünkben,
de együtt a keresztény nővér-egyházakkal, azokkal, akik más vallási utakon
járnak, akik nyugtalan szívvel keresik az Istent, minden jóakaratú férfival és
nővel, hogy olyan új világot építsünk fel, amelyben béke uralkodik.
Ennek a missziós lelkületnek kell lelkesítenie
minket. Nem zárulhatunk be kis csoportjainkba, s a világnál felsőbb rendűnek
sem érezhetjük magunkat; arra nyertünk meghívást, hogy mindenkinek felkínáljuk
Isten szeretetét, hogy megvalósuljon az az egység, amely nem szünteti meg a
különbözőségeket, hanem értékeli mindenki személyes történetét és minden nép
társadalmi és vallási kultúráját.
Testvéreim, ez a szeretet órája! Isten
szeretete egymás testvéreivé tesz minket. Ez a szeretet az evangélium szíve.
Elődömmel, XIII. Leóval ma megkérdezhetjük magunktól: „nem szűnne meg rövid
úton minden viszálykodás, mihelyt ez [a kritérium] érvényesülne az emberi
társadalomban?” (Rerum
novarum enciklika, nr. 21).
A Szentlélek fényével és erejével építsünk egy
olyan Egyházat, amely Isten szeretetének alapján áll, az egység jele, egy
missziós Egyházat, amely kitárja karjait a világ felé, amely hirdeti az Igét,
amely engedi, hogy nyugtalanítsa a történelem, és amely az összhang kovászává
válik az emberiség javára.
Együtt, egyetlen népként, mindannyian mint
testvérek haladjunk Isten felé, és szeressük kölcsönösen egymást!”