Bergoglio püspök nem avatta boldoggá Márton Áront Csíksomlyón.
Igaz, a pápalátogatásba ilyen-olyan összefüggésben emlegették Erdély szent
püspökét, de csupán holmi feltételezések, jámbor belemagyarázások láttak
napvilágot, s azok is csak egy megbízott pápalátogatást reklámozó ferences
szerzetestől. Igazi magyarázatot sem kapott a székely nép arról, hogy a minden
szentmise végén, Márton Áron püspök boldoggá avatásáért elimádkozott fohász
miért is nem talált meghallgatásra a Szentszéki uraknál, szemben a magyar
nemzeti tragédia, Trianon egyik előkészítője, Iuliu Hossu román görög katolikus
püspök boldoggá avatásával? És ez a boldoggá avatás stílusosan és arcátlanul cinikusan,
június 4-e előtt két nappal történt… bizonyítva azt, hogy a Szentszék odafigyel
magyar hívei lelkére, érzéseire, fájdalmaira. Így!
Az erdélyi klérus idősebbje is megfeledkezett a nagy
püspökről, s még azok a papok sem emeltek szót e megalázó egyházpolitikai ügyet
illetően, akiket maga a nagy püspök szentelt pappá házi őrizete alatt, vagy azt
követően. Igaz, Boros Fortunátról vagy Csiszér Elekről sem esett szó… hiszen
mindegyik boldoggá avatásra felterjesztett egyházi személy – Krisztushoz hű katolikus
és magyar. Ez viszont ma súlyos bűn, az univerzális testvériség (egyházakat
helyettesítő vagy eltörlő konglomerátum) megalapításának küszöbén. A
pápalátogatást az erdélyi klérus, mint egy isteni kinyilatkoztatásként kezelte,
egy pillanatig sem véve tudomást annak politikai tartalmáról, s igyekeztek – s igyekeznek
máig – úgy beállítani a látogatást, mintha az valóban a magyar és székely nép
javát szolgálta volna. Mondhatnánk, nem tudjuk mi történt a háttérben, miről
egyeztetett a vatikáni diplomácia a pápalátogatás alkalmával… ám, hogy ezek az
egyeztetések sem a magyarság javát szolgálták, azt jól jellemzi a magyar
katonai temetőben történt román terrorista merénylet.
Persze vannak nagy mesemondók, akik a Szentszék szája
íze szerint megindokolták miért is nem kerülhet sor Márton püspök boldoggá
avatására. Kovács Gergely a boldoggá avatás posztulátora egy előadásában ezt
mondta: „Mivel Márton Áron nem vértanú, így ha bebizonyosodik, hogy szentéletű
volt, a boldoggá avatáshoz még az is szükséges, hogy közbenjárására csoda
történjen. És itt tehetünk sokat
mindannyian, egészen konkrétan. Gondoltunk-e arra, hogy talán épp a mi
kérésünkre történhet csoda?
Bizonyára
mindannyian ismerünk, tudunk környezetünkben súlyosan, talán gyógyíthatatlanul
beteg embereket. Mentünk-e oda hozzuk azzal a szilárd hittel, hogy Márton Áron
közbenjárását kérve imádkozzunk gyógyulásukért?
Jézus csak ott tett csodát, ahol hitet talált vagy legalább készséget a hitre. Lesújtóan jegyzi föl a Szentírás, hogy Názáretben nem tett csodát, maga is csodálkozva a hitetlenségen (Mt 13,58). Komoly kérdés: ha nem történik csoda, akkor hol van a hiba? A hit évében vagyunk: kérjük az Urat, hogy növelje hitünket! Az igazi csodának bennünk kell megtörténnie: nekünk kell megmutatnunk, hogy megérdemeljük és méltóak vagyunk arra, hogy Márton Áron személyében hivatalosan is égi pártfogót kapjunk".
Jézus csak ott tett csodát, ahol hitet talált vagy legalább készséget a hitre. Lesújtóan jegyzi föl a Szentírás, hogy Názáretben nem tett csodát, maga is csodálkozva a hitetlenségen (Mt 13,58). Komoly kérdés: ha nem történik csoda, akkor hol van a hiba? A hit évében vagyunk: kérjük az Urat, hogy növelje hitünket! Az igazi csodának bennünk kell megtörténnie: nekünk kell megmutatnunk, hogy megérdemeljük és méltóak vagyunk arra, hogy Márton Áron személyében hivatalosan is égi pártfogót kapjunk".
A fenti idézet két okból is vérlázító, hiszen Márton
püspök esetében az igazolt csoda már történt, s a posztulátor valójában a hívő
népre „keni” a boldoggá avatás elmaradásnak okait, noha teljesen világos, hogy
a vatikáni politika a boldoggá avatást sem adja ingyen… Kovács Gergely másik
ködösítése az a kijelentés, hogy Márton Áron nem volt vértanú… magyarán, nem halt
meg a kommunista börtönben… etc.
Itt két ellenvetést lehet felhozni Kovács állításával
szemben. Egyrészt: Iuliu Hossu sem volt vértanú, azonban fr. Boros Fortunát ferences
tudós az volt, Bergoglio mégsem avatta boldoggá a ferences kegyhelyen… Azonban,
nem is érdemes vitába bocsátkozni, hiszen laikusként csupán kívülről, székely
barátaim, és a magam érzései alapján tudom megítélni – magyar szempontból – a történéseket,
amelyek kézzel foghatóan és szemmel láthatóan rossz irányba haladnak.
Hossu Iuliu püspök életútja is viharos volt, ám a
magyarok elleni atrocitások, gyilkosságok egy része is az ő, és püspöktársai
buzdítására történtek. Bűne az volt, hogy nem állt át az ortodox egyházba a
második, általa is helyesnek tartott román megszállást követően, ám nem
számított arra, hogy a román ortodox egyház a kommunistákkal (is) lepaktál és saját
egyházához való hűsége miatt megbüntetik. Hiszen a román terjeszkedés egyik
irányítója, kidolgozója volt.
Életútja: 1917. március 3-án szentelték püspökké
Balázsfalván és ekkor lett a Kolozsvár-Szamosújvári görög katolikus egyházmegye
püspöke. 1918. december 1-jén ő olvasta fel Gyulafehérváron az Erdély
elszakítását követelő, általa megfogalmazott kiáltványt. Püspöki székhelye
Kolozsvár lett. A várost a II. bécsi döntés után nem hagyta el, hanem
igyekezett a magyar főhatalom kedvébe járni, egyúttal azokon is bosszút állt,
akik az első román megszállás alatt (1920-1940) a magyarok pártjára álltak,
román görög katolikus parochusokként. Ilyen feljelentés alapján fogták le a
magyar hatóságok Victor Nicoara parochust, aki Trianon után, egészen 1940-ig a
magyar gyermekeket utaztatta az elcsatolt magyar területekre, hogy a kolozsvári
magyar cserkészek megismerjék az ott élő magyar fiatalokat. A püspöki
feljelentés alapján Victor Nicoara parochust kiutasították Magyarországról
(Kolozsvárról), a románok pedig Dél-Erdélyben besorozták és az első
frontvonalba küldték, ahol néhány nap múlva meghalt.
Hossu nem költözött el Kolozsvárról, egészen 1948-as letartóztatásáig.
Ekkor a kommunisták betiltották a görög katolikus egyházat, és Hossut,
ellenkezése miatt élete végéig fogságban tartották. A görög katolikus egyházat
ellehetetlenítették, vagyonát a nacionalista ortodox egyház kapta meg. Iuliu Hossut,
fogsága alatt a korábbi fogolytárs, Márton Áron püspök is meglátogatta, miután
hazaérkezett Erdélybe vatikáni látogatásáról.
A román görög katolikusokat végül Márton Áron püspök
mentette át, mert rendeletet bocsájtott ki, amely szerint az erdélyi római
katolikus templomokban kötelezővé tette, hogy a szentségeket szolgálják ki a
magyar római katolikus papok a görög katolikusoknak, s egyes településeken még
a román prédikációt is elrendelte, hogy teljes legyen a görög katolikusok
pasztorációja. Mindezt a román tiltás ellenére tette. Volt olyan katolikus
plébános, aki ezért börtönbe is került, mégis vállalta a görög katolikusok
lelki vezetését.
Nem volt tehát eltérő a két püspök életútja, és Rómához
való hűsége, mégis a politika szól bele abba, hogy az azonos vállalást és
életszentséget azonos módon ismerje el a Szentszék. Bizonyára Hossu püspök sem
venné jónéven a mai vatikáni magatartást, amely nem kisebb megalázása a magyar
római katolikusoknak, mint VI. Pál és Casaroli bíboros cselekedete, miszerint a
kommunisták kérésére, Róma megüresedettnek tekintette az esztergomi érseki
széket.
A júniusi pápalátogatás értéke, a magyarság és a székelység
számára azonban nem csak ebben volt megkérdőjelezhető, de ez volt a legfájóbb.
Hiszen sem Erdély magyarsága, sem az erdélyi magyar-székely nemzet hűsége nem
említtetett meg, s Balázsfalván még azt is megtudhattuk Bergogliotól, hogy az
1568-as vallási rendelet is a románok érdeme volt… Iuliu Hossuról pedig azt
tudhattuk meg, hogy 1948-ban a Szabadság mezején centenáriumi megemlékezést
akart tartani az 1848-as nagygyűlés (Avram Iancu magyar irtásainak) emlékére… Ekkor
már nem mondhatta el ünnepi beszédét, mert letartóztatták.
Márton Áron püspök mellett – ha valóban pasztorációs
út lett volna Bergoglio látogatása – még az alábbi, a nép által szentként
tisztelt erdélyi magyar egyháziak boldoggá avatására is sor kerülhetett volna.
Bokor Sándor – Született: Brassóban, 1915. június 15. – Meghalt: ismeretlen
helyen, 1972. folyamán valamikor. Erdélyi magyar katolikus pap, vértanú.
2003. január 13-án beindították a boldoggá
avatásához szükséges egyházmegyei vizsgálatot.
P. dr. Boros Fortunát – Született: Zetelakán, 1895. június 3. – Capul
Midia-n, 1953. március 16.– A Szent Istvánról nevezett
ferences rend provinciálisa, történész, író,
vértanú. A gyengélkedő tudós szerzetest lapáttal agyonverték – írja
a Magyar Katolikus Lexikon. Rendje, a Ferences Rend évtizedekkel ezelőtt
elindította a boldoggá avatási eljárását.
Fekete János – Született: Bélafalván 1885-ben – Meghalt:
Târgu Jiu-i börtönben 1952. március 25-én.
Gajdátsy Béla – Született: Bécsben, 1887. január 16-án – Meghalt: Nagyenyeden, 1952. szeptember
14. – római katolikus lelkész, vértanú.
Hajdú Erzsébet - mater Gabriella, orsolyita nővér – Csíkmadarason született
1915-ben Vértanúhalált halt a nagyváradi börtönben 1963. április 20-án.
Maczalik Győző – Született: Nagyszebenben, 1890. március 1-én
– Meghalt: Zsilaván, 1953. augusztus 19.
Titkos gyulafehérvári segédpüspök, vértanú.
Pálfy János – Született: Máréfalva, Udvarhely
vm., 1874. máj. 15.-Meghalt: Marosvásárhelyen, 1958.-ban. plébános
Sándor Imre – Született: Csíkverebes, 1893. augusztus
23. – Meghalt: Râmnicu Sărat, 1956. február 5. – erdélyi
katolikus lelkész, vértanú. 2003. január 13-án megindították a
boldoggá avatásához szükséges egyházmegyei vizsgálatot.
Dr. Boga Alajos – Született: Csíkkozmás, 1886. február
18. – Meghalt: Máramarossziget börtönében, 1954. –szeptember
14. – magyar kanonok, tudós.
Ambrus György – Született: Gyaláron, 1923.
december 4. – Duna csatorna, Brăila-Mocrin mocsarai, 1960. február 18. –
bányamérnök, plébános. Halálakor P. Hajdú Leander ofm fogta le szemét.
Sírja teljesen ismeretlen, csupán halálának idejét jegyezte meg Leander atya.
P. Csiszér Elek ferences – Csiszér
(Imre) Elek Csíkcsobotfalván, született 1856. november 6-án. Meghalt, 1942.
április 27-én. A brassói központi temetőben helyezték örök nyugalomra, ahonnan
1976-ban vitték át a ferencesek Keresztelő Szent János kriptájába.
Rendjének akkori provinciálisa, P. dr. Boros Fortunát, 1947-ben(!) beindította boldoggá avatási eljárást.
Márton Áron, erdélyi püspök. Született:
Csíkszentdomokoson, 1896. augusztus 28-án, elhunyt Gyulafehérváron, 1980.
szeptember 29-én. Boldoggá avatási eljárása 1992-ben kezdődött el. (Iuliu Hossu boldoggá avatási eljárásának
kezdete: 1994.)
Mindazonáltal, bármit állít, tesz, és bármilyen módszerrel támad, vagy csak
árt a Vatikáni politika Erdélynek és a magyarságnak, nekünk, a hívő népnek
hinnünk kell Márton Áron és a többi magyar példakép életszentségében, követnünk
kell őket és akkor ezt a pápát, ezt a politikai méregkeverést is túléljük az Ő
segítségükkel. Mert a keresztény embernek a kereszténységet példásan megélők az
iránytűje, amely Krisztushoz, a célhoz vezet. S mert vannak iránytűink, a nagy
püspök és vértanúink személyében – még ha Rómában nem is „szabadalmazták” –, általuk
eljutunk Krisztushoz. Politikai boldoggá avatás ide vagy oda…
Magyarországot Szent László, a Szentszékkel szemben is gyakorolt nemzetvédelme mentette meg, éltette és élteti máig. Ha feladjuk, elvesztjük a kereszténységünket, és azzal elvész a nemzet!
Magyarországot Szent László, a Szentszékkel szemben is gyakorolt nemzetvédelme mentette meg, éltette és élteti máig. Ha feladjuk, elvesztjük a kereszténységünket, és azzal elvész a nemzet!