Nemrégiben
emlékeztünk a Parlamentben Mindszenty József hercegprímás, esztergomi érsek,
bíboros, első zászlós út koncepciós pere kezdetének 70. évfordulójáról. Az
ünnepi konferencia közben kapta Ő Királyi Fensége, Habsburg-Lotharingiai Mihály
főherceg, a Mindszenty Alapítvány elnöke a hírt, miszerint Róma püspöke
elismerte Mindszenty bíboros hősi erényit, a ez az elismerés közelebb visz a
boldoggá avatáshoz. A jelenlévők állva tapsolták meg a főherceg bejelentését.
Azonban a megemlékezés és a bejelentés mögött igen összetett történelmi és politikatörténeti
események húzódnak, amelyekről sokak szerint ma nem illik beszélni, noha ezek
is hozzá tartoznak a hazáért, népéért és az egyházért hősi erényekkel küzdő bíboros
életéhez, szenvedéseihez. Mert Mindszenty szenvedései nem értek véget azzal,
hogy a Szentszék és a kommunista kormány megállapodása szerint elhagyhatta
Magyarországot, illetve az amerikai követséget, ahol 15 évig volt kénytelen
élni, belső száműzetésben.
A
megállapodásban az is szerepelt, hogy Mindszenty a Vatikánba megy, nem prédikál
nyilvánosan, nem veheti fel a kapcsolatot a külföldön élő magyarokkal, s nem
hagyja el kijelölt tartózkodási helyét. Azonban a prímás nem volt hajlandó a
Vatikánban maradni. 1971. október 23-án áttette székhelyét a magyar prímások
bécsi rezidenciájára, a Pázmáneumba. Igaz sokan megpróbálták lebeszélni erről a
szándékáról a kádári titkosszolgálatok bécsi jelenlétére hivatkozva, de a prímás
hajthatatlan volt. A Pázmáneumba való rezideálást követően Mindszenty
pasztorációs utakon erősítette a hitet és a nemzettudatot a hazájukat elhagyni
kényszerülő magyarok körében. Ez a tevékenysége azonban sem a kommunista
budapesti kormánynak és pártnak, sem a Szentszéknek nem tetszett. 1974-ben
súlyos, és az egész európai keresztény világot megrázó intézkedésre vette rá
VI. Pált külügyminisztere, Agostino Casaroli érsek. A pápa február 5-én, egészen
váratlanul és nagyfokú cinizmussal, végtelenül megalázó módon megfosztotta Mindszentyt
esztergomi érseki székétől. Ezen a napon volt ugyanis Mindszenty koncepciós pere
kezdetének 25. évfordulója. A Szentszék a világsajtónak úgy adta le az érseki
szék megüresedésének hírét, mintha Mindszenty maga mondott volna le a prímási
címről és hivatalról.
Az idős esztergomi
érsek döbbenten fogadta az intézkedést, de titkársága haladéktalanul – február
6-án – kiadott egy nyilatkozatot a sajtó számára, amelyben a következőket fogalmazta
meg:
„Mindszenty bíboros nem mondott le sem esztergomi
érseki székéről, sem prímási méltóságáról. A döntés kizárólag a Szentszék
határozata volt. A bíboros, ebben a kérdésben tanúsított magatartását hosszas
megfontolás és lelkiismeretes mérlegelés után a következőkkel indokolja:
1.
Magyarország és a
magyarországi katolikus egyház nem szabad.
2.
Az egyházmegyék
kormányzása a kommunista rezsim által felépített és ellenőrzött egyházi
közigazgatás kezében van.
3.
Egyetlen magyar érseknek,
megyés püspöknek, illetve apostoli kormányzónak nincs módjában az említett
egyházi közigazgatás összetételén, illetve működésén bármit is változtatni.
4.
A rendszer dönt
abban a kérdésben is, hogy ki milyen egyházi állásba kerülhet, és abban meddig
maradhat. A rezsim dönti el, hogy kit szentelhetnek pappá a püspökök és kit
nem. Az alkotmányban biztosított lelkiismereti és vallásszabadságot a
gyakorlatban a rendszer elnyomja. Az iskolai hitoktatást a városokból és
nagyobb helységekből már száműzték. Folyamatban van a falusi iskolákban a még
meglévő hitoktatás elsorvasztása is. Az ifjúságot kizárólag ateista szellemben
nevelik a szülők akarata ellenére. A vallásos emberekkel szemben alkalmazott
diszkrimináció mindinkább érvényesül. Legutóbb a vallásos pedagógusokat
szólították fel, hogy válasszanak hitük megvallása vagy kenyerük között.
5.
Új püspökök,
illetve apostoli kormányzók kinevezése a fenti sérelmek orvoslása nélkül nem
oldja meg a magyar egyház problémáit. Békepapok fontos egyházi állásokba való
emelése pedig megrendíti az egyházhű papok és hívek bizalmát még a legfőbb egyházi
vezetésben is.
Ilyen körülmények között Mindszenty József bíboros nem
mondhatott le."
A
nyilatkozat következtében a Vatikán arra kényszerült, hogy korábbi hamis állítását
korrigálja.
Kordokumentum az a levél is,amelyet az akkor még "szabad földön" élő európai magyar papság nevében intéztek is VI. Pál pápához. A levél aláírói, Msgr. Ádám György, európai főlelkész, és a papi szenátus elnöke, P. Szőke
János szaléziánus szerzetes. Ő, haláláig Mindszenty József és Márton Áron boldoggá avatásának posztulátora volt:
Őszentsége
VI. Pál pápa Vatikánváros Stuttgart, 1974. febr. 11.
Őszentsége!
Nyugat-Európa magyar katolikus hívei és
papjai megdöbbenéssel értesültek róla, hogy Őszentsége Mindszenty József
bíboros-hercegprímást, Esztergom érsekét magas hivatalától megfosztotta. A hír
megsebezte a gondjainkra bízott 120000 magyar katolikus szívét is. Jelen
pillanatban nem tudjuk felmérni a súlyos következményt, amelyet a fájdalmas hír
okozni fog híveink lelkében. Biztos, hogy a mai világban, mikor az Egyház
tevékenységét szigorúbban ítélik meg, nem tudjuk megmagyarázni Őszentsége
intézkedését.
Hercegprímásunk
érintetlen és szilárd egyénisége mindannyiunk számára élő jelképe a magyar
Egyház megfosztott szabadságának, amely a történelem folyamán mindig bástya
volt az ellenséggel szemben. A prímás letételének híre egybeesik életfogytiglani
bebörtönzésének 25. évfordulójával. Jól emlékezünk elődjének, XII. Pius pápának
magatartására, aki imahadjáratra hívta fel az egész katolikus világot a
bíborosért és Magyarországért. Ugyanazt a Bíborost negyedszázaddal később
Őszentsége megfosztotta magas hivatalától. Tisztelettel, de felelősségünk
teljes tudatában kérdezzük, melyik magatartás hordozta magán a krisztusi
szellem igaz és hűséges jegyét? A magyar nép századok folyamán csak a pápánál
talált segítséget és most ettől az erkölcsi biztonságtól hosszú évekre
megfosztották. A kommunizmust jól ismerjük, és ezért nem tudjuk elképzelni a
magyar Egyház hierarchiájának erősödését, annál kevésbé paptestvéreink
lelkipásztori munkájának megkönnyítését. Biztos forrásból tudjuk, Őszentsége
intézkedése által csak a kommunista rendszer és a békepapi mozgalom látja
törekvését igazolva, a hűséges papok és hívek, akik tulajdonképpen az Egyházat
alkotják, megalázva érzik magukat.
Legmesszebbmenő együttérzésünket fejezzük ki
érsekünk, Mindszenty József bíboros-hercegprímásunk iránt, Őszentsége előtt
pedig mély fájdalmunknak adunk kifejezést.
A magyar hívek és az Európai Magyar Papi
Szenátus nevében
P.
Szőke János Mons. dr. Ádám György
szenátusi
elnök főlelkész
Kádár ezen a
napon Mátészalkán tartott munkásgyűlést, s megtudva a pápa döntését, kárörömmel,
mosolyogva jelentette be a munkásoknak, hogy „A pápa cserbenhagyta az antikommunizmusnak
egy nagy harcosát… kipenderítette
Mindszentyt az esztergomi érseki székből”. Kádár bejelentését a halálos csend
fogadta. Nem volt sem taps, sem ujjongás.
Eközben a
nemzetközi sajtó a felháborodásnak, csalódottságnak és elkeseredésnek adott
hangot. Európa nyugati felében értetlenül álltak a pápai állam árulása előtt. Azonban
az árulás és a megaláztatás folytatódott, abban a levélben is, amelyet VI. Pál
írt Mindszentynek. Ebben, Róma püspöke megalázó módon vette semmibe Mindszenty
magyar katolikus egyházát, és az egyházat ért súlyos támadásokat.
„Mélyen
lelkünkbe vésődött még mindig elevenen élő fájdalmas emléke annak, hogy éppen
huszonöt évvel ezelőtt pert indítottak ellened és elítéltek. Ebben érték el
csúcspontjukat az egyre növekvő támadások, melyeket személyed ellen intéztek.
Pered és elítélésed magára vonta az egész világ figyelmét, és mindenkiben
döbbenetet keltett. Ilyen súlyos szenvedésekből készült az a fejedre tett töviskorona,
amely nem kevésbé értékes, mint a Krisztus egyháza iránt tanúsított hűséged.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1974. január 30-án,
pápaságunk 11. évében.
VI. Pál pápa."
A pápai
levél nem arról szól, hogy Mindszenty a magyar katolikusokért, Magyarországért,
és a hit védelméért került börtönbe… valami olyasmi rajzolódik ki e
levélrészletből, hogy a Vatikán igyekezett a kommunistáknak tetsző vagy tőlük
elvárt módon Mindszenty személyére, makacsságára szűkíteni a koncepciós per
okát. Személyed ellen – áll a levélben, noha nem Mindszentyt támadta a kommunista
diktatúra, hanem az egyházat… a magyar katolikus egyházat. A pápa levelében nem
említi a szerzetesrendek és az iskolák védelmét… csak Mindszentyt, „aki saját konoksága”
áldozatává vált…
A
nemzetközi sajtó súlyos véleményeket fogalmazott meg a pápa döntését illetően,
és felismerte minden európai katolikus, hogy a Szentszék elárulta leghűségesebb
főpapját, Mindszenty József esztergomi érseket.
A bécsi „Die Presse": A vatikáni
elgondolás Magyarországon éppúgy, mint a többi kelet-európai államban, az
ottani rendszerek felértékeléséhez vezet... A vatikáni diplomácia, minél
kevesebbet ért el Keleten, annál türelmetlenebbé vált. Szent Péter trónusa
előtt ugyanis a diplomáciai misszió és a prófétai hivatal egymás útjában áll.
Így most feláldoztak egy embert, aki valamikor, a terror első idejében szikla
volt, tanú, akire a római katolikus egyház szüntelenül hivatkozott. Feláldoztak
egy embert, aki példájával millióknak adott erőt a kitartásra... És bár
Mindszenty már eljött Magyarországról, kijövetele óta az egyház és az állam
viszonya odaát nem javult, az egyház számára nem alakult ki „modus
vivendi", hanem csak „modus moriendi".
A londoni „Guardian": A
magyarországi kormány számára a vatikáni lépés győzelem, de a győzelemnek ára
van: a pápa ugyanis lehetőséget kapott, hogy szabadon betölthessen több
egyházmegyei tisztséget.
A londoni „Times": A
Vatikán lépése példátlan lépés. Mindszenty, akit sem a nyolcéves börtön, sem a
követségi tizenöt éves önkéntes emigráció nem tört meg, ellenállt, mert úgy látja,
hogy ez a lépés a kommunista rezsimnek tett engedmény. Mindszenty állhatatosságának
láttán a pápának nem maradt más, mint hogy hatalmát érvényesítse.
Az amerikai „International Herald Tribune": Alessandrini vatikáni szóvivő szerint Mindszenty
többé „nem prímás". A prímási cím manapság inkább tiszteletbeli és díszes
külsőség csupán. Ennek ellenére a magyarok nagy jelentőséget tulajdonítanak
neki, mert történelmileg a prímás mindenkor interim államfő (első zászlós úr)
is volt e többségében katolikus országban olyankor, amikor a király vagy a
régens nem volt a helyén. A prímást mind a mai napig úgy tekintik, mint a hétmillió
magyar katolikus szellemi-lelki vezetőjét.”
Hosszan
idézhetnénk a nyugati lapokat, amelyek hűen tükrözik a közvélemény súlyos és
jogos bírálatait. Hiszen a Szentszék nem csak Mindszenty esetében helyezte az
egyháznál, a hívő népnél magasabb szintre a politikát, de Márton Áron erdélyi püspök
szenvedéseinek mérséklése ügyében sem tett egyetlen lépést sem.
Mindszentynek
még egy súlyos fájdalmat kellett elviselni. A Vatikán nem engedte kiadni
Emlékirataim című művét teljes terjedelmében. A hatezer oldalnyi
visszaemlékezésből mindössze 400 oldal jelenhetett meg, s napjainkban sem
tervezik a teljes mű közreadását, noha Mindszenty végakaratában úgy rendelkezett,
hogy kiadott műveinek bevételéből a magyar papképzést kell támogatni. E művek
gyöngyszeme volna Mindszenty történelemkönyve: az „Egy különös sorsú nemzet”,
amelyre a művelt, magyar keresztény-keresztyén világnak olyan szüksége volna,
mint a vízre vagy a levegőre, mert az a történelem az igaz magyar történelem…
Mindszenty
hercegprímás boldoggá avatásának időpontját még nem hozták nyilvánosságra, ám
az ő életszentsége ma már a Vatikán szerint is megkérdőjelezhetetlen. Azonban
felfedezni vagyunk kénytelenek a mai vatikáni politikában is azt az irányt, amely
XII. Pius halálát követően gyökerezett meg a Vatikán külpolitikájában, s amely
a legkevésbé sem tükrözi a keresztény Európa és a keresztény nemzetek védelmét,
s nem vesz úgy tudomást a kommunista hatalom ellen, a kereszténység védelmében
küzdő vértanúk áldozatáról, ahogyan ez elvárható és méltó volna.
Emlékeztetőül
adom közre a teljesség igénye nélkül azoknak a névsorát, akikről mi hívő
keresztények tudjuk, hogy szentek, de ezt – egy-egy esetben fél évszázadnál
hosszabb ideje – nem sikerült megerősíttetni… Mert a politika mindent felülír.
Isten
szolgája P. Csiszér Elek szent életű Brassói ferences
Isten
szolgája P. Dr. Boros Fortunát ferences vértanú
Isten
szolgája Vezér (Wieser) Ferenc OSPPE pálos szerzetes vértanú
Sándor Imre vértanú, gyulafehérvári püspöki helynök
Sándor Imre vértanú, gyulafehérvári püspöki helynök
A fentiekkel
szemben VI. Pált, mai utódja már szentté avatta…
Stoffán
György
(az idézett
cikkeket fordította: Emilio Vasari)