A szocializmus legsötétebb oldala a
gyűlölködés és a terror. A tömegpsziché e két alacsony szenvedélye már
magában véve is éles ellentétet jelent minden valláserkölcsi alapon álló
kultúrával szemben; ugyanakkor pedig aggodalmat ébreszthet a gondolkodó
emberekben, kik aligha kereshetik a haladást s a nemesbülést a rabság s a tömeguralom
útirányaiban. Szegény szabadság s emberi méltóság, hányan veszik fel programjukba
ez ideálokat, s hányan tapossák küzdelmeikben sárba őket.
Előbb főleg a középkor s az akkori
egyház ellen hangzott el ez a vád ; s kivált a liberalizmus panaszolta föl,
hogy a katolikus középkor a szabadságot nem tisztelte, s bár a szabad akaratot
tanította — manapság ezt sok kultúrember tagadja s a szabadságért mégis
lelkesül — mégis a tudományos kutatásban, a nézetekben s az emberi fejlődés
szabad mozgásában érvényesülését állítólag megakadályozta. Mi lesz hát ezentúl
a szabadság s az emberi méltóság sorsa?
A modern fejlődés ugyan úgy az államban,
mint a tudományban a többszabadság jelszava alatt indult meg, de azért az
állam is, nemkülönben a társadalmi s gazdasági élet is tele van az elnyomás s
az erőszakoskodás égbekiáltó bűneivel. Vegyük csak az állami és társadalmi
élet operaházát, első versenyporondját, a parlamentet; vegyük szemügyre a
pártpolitikai életet, nem látjuk-e abban a hatalmaskodás az erőszakoskodásnak
szabadalmazott üzelmeit? Felnőtt emberek : átlag mégis csak művelt emberek alkotják
a pártokat ; de állásfoglalásukat, sakkhúzásaikat s intrikáikat az ösztönösség
s az érdekhajhászás kiszámíthatatlansága jellemzi és bélyegzi. Ha ezt a
hatalmi huzavonát s e maszlagosító példa nyomában a többi körök és klikkek, a
vén rókák kisded játékait nézi az ember, mély bepillantást nyer annak a német
filozófusnak mondásába s rájön arra, hogy voltaképen mit is akar mondani,
mikor azt írja: «In der Tat hängt die Weltanschauung wesentlich vom Willen ab
und auch im einzelnen bestimmen die Erfahrungen des Menschen seine
Weltanschauung. Die persönlichen Erlebnisse geben seinen Anschauungen
persönliche Färbung und erst den richtigen Wert» (Paul Warberg, Religion u.
Kultur. 63. 1.), s valóban mennyire
igaz, hogy érzelmi momentumok s az azok által befolyásolt akarat vagy inkább
akaratosság s ösztönösség határozza meg az ember állásfoglalását s világnézetét.
Ha híres emberek is bizonyos társadalmi vagy gazdasági életáramokba nem
sodródnak bele, ha ép ezen s nem más politikai vagy művészi befolyások alá nem
kerülnek, egészen más erkölcsi s politikai ábrázatuk volna, s arról az
ábrázatról bizony rá nem ismernénk a mostani emberre. Ezt inkább a szabadság
sorsának mondhatnók, mint önelhatározásnak és jellemességnek.
«A modern állam szabadsága», ez is szép szó; de hogy mily
nagy hazugság s mily kevés igazság, elég Franciaországra s a modern
szabadságnak ottani szabadkőműves bemutatkozásaira rámutatnunk. Ott
egyáltalában furcsa műszerekkel dolgozik a szabadság.
Szabadságnak nevezett
erőszakoskodásban és zsarnokságban csorbult ki a guillotine is, melyet
véresszájú s véreskezű «államférfiak» kezeltek, kik a természet- s az
emberjogokat kaparták ki a feledés lomtárából. «Minden ember egyenlő», «minden
ember szabad», «minden ember szabadon nyilvánítja véleményét*, «minden ember
szabadon gyülekezik és társul. . .» ezek az emberi jogok papíron; különben
pedig, aki nem volt voltaire-iánus, azt lenyakazták, s akinek feje volt ahhoz,
hogy keresztény legyen, azt lefejezték. S mit művelnek a modern jakobinusok a
kultúra s a haladás nevében? A guillotine most nem működik, de az erőszak éppen
úgy dolgozik, s elő akarja írni, hogy az ember mit higgyen s mit ne, s hogyan
éljen s hogyan ne.
Ezt
az erőszakos s még a hitet is előíró «kultúr-irányt» követi a szabadság s
emberi méltóság nevében a szociáldemokrácia.
Még nem élvezzük a szociáldemokrata törvényhozást, de a szellemével s e szellem orgánumával, a vörös ököllel már ismerkedtünk. Akár a szociáldemokrata hittérítést, akár a szakszervezkedést nézzük, előtérben nem az ige hatalma s a szabad elhatározás, hanem a kényszer és a terror áll.
Természetesen a szociáldemokrácia is a tudomány elfogulatlanságából s a hírhedt «Voraussetzungslosigkeit» tiszta napsütéséből való, s mint ilyen, színigazságokat állít fel, melyeket tagadásba venni nem szabad. A megbűvölt tömegek ez «igazságokat» buta gondolatlansággal nézik, mint az indiánok a szörnybálványokat. Elhiszik azokat, mert így illik az igazi öntudatosokhoz. Különben is üdvös azokat elhinni, ha nem is az örök üdvösséget Ígérik érte. E dogmákról nem azt mondják, hogy aki nem hisz, elkárhozik, hanem azt, hogy aki nem hisz, az majd megpuhíttatik, s aki az üdvösség ez aklába nem kívánkozik, azt majd beterelik vagy éhenhalatják. Ezt a sok szép szabadságot nem annyira mondják, mint inkább megtapasztaltatják; mert ha a mondást vesszük, az egészen máskép hangzik, úgy t. i., hogy «a szociáldemokrácia nem felekezeteskedik», no meg úgy, hogy a «vallás magánügy». E mondás s a valóság közt csak az a különbség van, ami a hazugság s igazság közt.
Még nem élvezzük a szociáldemokrata törvényhozást, de a szellemével s e szellem orgánumával, a vörös ököllel már ismerkedtünk. Akár a szociáldemokrata hittérítést, akár a szakszervezkedést nézzük, előtérben nem az ige hatalma s a szabad elhatározás, hanem a kényszer és a terror áll.
Természetesen a szociáldemokrácia is a tudomány elfogulatlanságából s a hírhedt «Voraussetzungslosigkeit» tiszta napsütéséből való, s mint ilyen, színigazságokat állít fel, melyeket tagadásba venni nem szabad. A megbűvölt tömegek ez «igazságokat» buta gondolatlansággal nézik, mint az indiánok a szörnybálványokat. Elhiszik azokat, mert így illik az igazi öntudatosokhoz. Különben is üdvös azokat elhinni, ha nem is az örök üdvösséget Ígérik érte. E dogmákról nem azt mondják, hogy aki nem hisz, elkárhozik, hanem azt, hogy aki nem hisz, az majd megpuhíttatik, s aki az üdvösség ez aklába nem kívánkozik, azt majd beterelik vagy éhenhalatják. Ezt a sok szép szabadságot nem annyira mondják, mint inkább megtapasztaltatják; mert ha a mondást vesszük, az egészen máskép hangzik, úgy t. i., hogy «a szociáldemokrácia nem felekezeteskedik», no meg úgy, hogy a «vallás magánügy». E mondás s a valóság közt csak az a különbség van, ami a hazugság s igazság közt.
— Ismerjük ezt a hangot:
«a vallás magánügy» s más efféle frázist, — írja egy napilapunk — ezt hirdetik a profánok számára a szabadkőművesek, a keresztény balekmunkások számára a szociáldemokraták, a nők számára a feministák. És sok gimpli lépvesszejükre száll. — A praxisban pedig akként fest ez az elv, hogy sajtójukban s a parlamentben követelik a vallásoktatás eltörlését, az egyház és az állam teljes szétválasztását, a katolikus intézmények megrendszabályozását.
«a vallás magánügy» s más efféle frázist, — írja egy napilapunk — ezt hirdetik a profánok számára a szabadkőművesek, a keresztény balekmunkások számára a szociáldemokraták, a nők számára a feministák. És sok gimpli lépvesszejükre száll. — A praxisban pedig akként fest ez az elv, hogy sajtójukban s a parlamentben követelik a vallásoktatás eltörlését, az egyház és az állam teljes szétválasztását, a katolikus intézmények megrendszabályozását.
A munkásokat állandóan vallástalan elveikkel
maszlagolják, a papot elmarják a haldokló ágya és a halott koporsója mellől, s
a «Népszavá»-ban, a magyar nemzet elbetyárosodásának e vezető piszoklapjában
ügyészi közbelépés után kiabáló istenkáromlásokkal terjesztik a «felvilágosodást».
Mennyi brutalitás tombol e kabátos s nem
analfabéta vadakban az ellenkező vélemények letörésére; mennyi türelmetlenség
minden más «hitnek» kigúnyolására. Pedig hát a legjobb esetben nekik is csak a
«hitük» van, úgy hívják, hogy materializmus; ugyancsak szerény hit, melyben
annyi világosság s eszményiség van, mint amennyi napsugár van a vakond szemében; de hát mindenkinek azt kell hinnie, mert? — mert az erőszak így parancsolja.
S hozzá még azt kell vallani, hogy ez felvilágosodottság. Mily szűkkeblű
«felekezeteskedés» van ebben az új iszlámban. Egy művelt ember, aki az
ember-megbecsülés miliőjében nőtt fel, ezt el sem képzelheti.
Én sem tudom elképzelni, hogy a pártnak műveltebb elemei
mit gondolnak a szociáldemokrácia e kultúr-barbárságáról? Vajjon csak az
alacsony néposztályok dühöngésének nézik e magatartást, melyet el kell tűrni,
vagy a hatalomra jutás eszközének, melyet igénybe kell venni; bármint legyen, az igazi műveltség s a szabadságtisztelet
borzadozva látja, hogy a XX. század új társadalmi alakulása a tömegek legrosszabb
s legalacsonyabb ösztöneit mozgatta meg s azokkal akar új világot teremteni.
A párthatalmi erőszakoskodást még
sajátságosabban jellemzi az a körülmény, hogy ez a csatázó, inkvizíciós szociáldemokrácia
bizonyos hitet nagyon kímél, mikor más «hiteket» kegyetlenül üldöz. A «Dohánygyári
Munkásnők Lapjában» (1918. április 1.) olvasom, hogy mikor tüntető felvonulást
tartottak a demokraták, a sok fényes zsidó-üzlet láttára egy még «neveletlent
16 éves leányka elkiáltja magát: «le a zsidókkal». A rendezők egyike meghallja
s a szorongatott «felekezet» védelmére siet ilyképpen: «Kisláany, látom, hogy
maga még fiatal, s ezért nem intem szigorúbban rendre, de jegyezze meg magának,
mi nem felekezeteskedünk». Tehát itt a felekezet ki lett kapcsolva, s mi
történik az alatt másutt? Erre egy példa. Az egyik gyár vezetőségét
demokrata-küldöttség keresi föl és sztrájkkal fenyegetőzik, ha azonnal el nem
bocsátja azon katolikus munkásnőket, akiknek egyetlen, de megbocsáthatatlan
bűnük, hogy Jézus Szive Társulatának tagjai.
E
hitet üldöző erőszakoskodásban mindenütt a zsidók vezetnek. Biztosan tudom,
hogy az óbudai dohánygyári zavarokban is egy Róth Róza nevű zsidó nő volt az,
aki a legvéresebb s legpiszkosabb szájjal rontott neki a katolikus
nőknek s inszcenálta a keresztény-üldözést. Temesvárott pedig
ugyancsak a dohánygyári keresztényüldözésekben egy Róth nevű zsidó ügyvéd
hadonászott legelöl s rendezte a kegyetlen bántalmazást.
A szociáldemokrácia sajtója folyton izgat a
keresztény, főleg a katolikus vallás és papság ellen, de soha egyetlen árva
szava nincs a zsidó vallás s a rabbinusok és sakterek ellen. Nagy diadallal
hirdeti, hogy Bögőcs János elvtárs koporsójánál pap nem okvetetlenkedett, de
Bögőcs János még élő elvtársai nem fogják megélni az oly jelentést, hogy
például Schwartz Mór elvtárs temetésén a rabbi nem okvetetlenkedett.
Nagyon
találóan írja a «Fejér Megyei Napló», hogy menynyire egy
húron pendül ez az egész magyarországi szociáldemokrata-radikális-haladó -
felvilágosodott - szabadkőműves stb. trupp, annak finom kis példája a magyar
intellektuellek számára szerkesztett és a sajnos ma már sok tyúkeszű keresztény
magyar intelligens ember által előfizetett «Vilag».
A szabadkőművesség éppúgy, mint a szociáldemokrácia, kimondottan vallástalan irányzat. Minden tételes vallás
ellensége; soha keresztény vallás szertartásairól hirdetést, tudósítást nem
hoz. Soha keresztény vallásról elismerő szava nincs. Soha keresztény vallások
istentiszteletének sorrendjét nem közli. Rendben van, gondolja magában s talán
mondja is bakonyvári Sereghy Tihamér felvilágosodott keresztény magyar úr.
Mi is azt mondjuk: rendben – volna, ha
például a pünkösdi ünnepek előtt ily közlemények nem jelennének meg a «felekezetek
felett álló» «Világ»-ban: „Istentisztelet. A budai izr. hitközség
templomaiban: Főtemplom IL, Öntőház-utca 5.; lágymányosi, I., Vendel utca 12.
; újlaki III., Zsigmond-utca 49. ; a sebuet ünnepi istentiszteletek sorrendje a
következő : Esti ima fél 8 órakor, reggeli ima fél 7 órakor, sebuet első
napján délelőtt 9 órakor, a főtemplomban
konfirmáció 11 órakor. A második napon reggel 6 órakor mázkir, délelőtt
háromnegyed 10 órakor istentisztelet).
Tudvalevőleg ebben a felvilágosodott
lapban szokta lesajnálni a szellemes Ignotus a templomok, feszületek előtt
keresztet vető kis katolikus iskolásleányokat. Igazán szép az a következetesség!
Nem mutatja-e az ily eljárás azt, hogy a
szociáldemokrácia hitelvi tekintetben sem intakt, s hogy nem annyira
materialista nemtörődés, mint inkább voltaire-i és zsidó gyűlölet fészkelődik
keblében? E szemfényvesztő hazugság leleplezésére most írásba foglalják s a
központba küldik a hívő munkások az eseteket. E tünetekből ítélve, azt kell
hinnünk, hogy a szociáldemokrácia átvette a hatvanas s hetvenes évek
garázdálkodó liberalizmusának türelmetlenségét, mellyel az a pozitív kereszténység
ellen viselkedett. A különbség e két atyafi közt csak az, hogy a liberalizmus a
polgárt hitetlenséget az akkor bálványozott «tudománnyal» párosította, míg a
szociáldemokrácia a tömegek durvaságát a détért való küzdelemnek» új
nagyhatalma által ütteti lovaggá. Amilyen a lovag, olyan a harcmodora is. A
szabadság iránt, nem csoda, nincs nagy érzéke; hiszen őt a létért való küzdelem
emlőin nevelték, azokból pedig nem tejet, hanem pálinkát és mérget szopott.
Azért is a harcmodora durvaság, az elve türelmetlenség, a kereszténység neki
vörös posztó, zsarnoki követelménye pedig az, hogy a munkásnak hinnie nem
szabad, s ha a hitet a munkás lelkéből ki nem tépheti, kész a testét megtörni.
Hát nem állhattak volna be az ily vitézek Néró zsoldjába vagy XIV. Lajos
dragonádáiba? S nem tesznek-e túl e szomorú száj- és ökölhősök az általuk
túlságosan vérrel aláfestett spanyol inkvizíción? A spanyol inkvizíció azonban
becsületesebb volt, mert nem hazudott, hanem világosan kimondta, hogy csak
meggyőződéses katolicizmust tűr el Spanyolországban, aki tehát hipokrita, az
pusztuljon; míg a szociáldemokrácia öt századdal előbbre akar lenni a haladás
útján, s hirdeti, hogy a vallás «magánügy», ugyanakkor pedig vértanúságba
kergeti azokat, kik ínsznek, s meggyőződésükből ily mocskos fickók kedvéért
nem engednek, de hát az inkvizíciót spanyol keresztények, míg ellenben ezt a
szociáldemokráciát Jakabok s őrült spanyolok csinálják.
A
gyakorlatban tényleg nem tartunk már messze a vértanúságtól. Amit, hogy mást
ne említsek, legutóbb a pozsonyi, pécsi, temesvári, főleg pedig az óbudai
dohánygyári munkásnők üldöztetéséről és szenvedéseiről olvastunk, az minden
kultúrembert mélyen megrendít, s tisztelettel és szimpátiával tölt el a
munkásnők iránt.
Megrendíti az, hogy a szociáldemokrácia a legalávalóbb s legdurvább eszközökkel, ököllel, bosszantással csinál magának propagandát, s hogy nem tűri, hogy valaki katolikus legyen. Véres üldözés alá fogták a múlt nyáron a katolikus munkásnőket, gúnyolták vallásukat, a munkatermekben álló Szűz Mária-szobrokra cafatokat akasztottak, ütötték, verték a munkásnőket s piszkos, szemérmetlen szóáradatban öntötték ki gyűlölködésüket; s gyönyörűen írja a «Dohány Gyári Munkásnők Lapja» s ez írásnak szelleme úgy üt el a szociáldemokratikus durvaságtól, mint a Margitsziget tulipános kertje a budapesti kloakák hálózatától : «Nem akadt Júdás közöttük, tudták, mi a kötelességük, életüket és vérüket készek voltak keresztény vértanuk millióihoz hasonlóan feláldozni a keresztény igazság érdekében. Óbudai testvéreink s azután az üldözött lágymányosiak, a síputcaiak is csak sajnálni tudták eltántorodott, megtévesztett vörös testvéreiket, kikről tudták, hogy róluk is elmondható, ami a Krisztust üldöző néptömegről, hogy «nem tudják, mit cselekszenek». S ismét: «Szegény Rothék és vörösek, ezek azt hiszik, hogy minket, Krisztusnak igaz híveit, minket keresztényszocialistákat, akik az evangélium szellemében élünk és sorsunk javításáért több s igazabb s egyedül boldogító eredményekkel küzdünk, el lehet tántorítani meggyőződésünktől, – gondolják, hogy minket csak úgy át lehet gyúrni istentagadó vörösekké, mint a tésztát. Nem, mi nem pép, mi nem tészta vagyunk, hanem tiszta, kemény márvány, melybe Jézus neve és szelleme van belevésvén. E harcok és kegyetlenkedések most már okmányszerű hitelességgel vannak kiderítve, amennyiben a budapesti magyar királyi törvényszék elítélte azokat a szociáldemokrata munkásnőket, kik a múlt nyáron nekiestek a keresztény kisded csapatnak, mely nem akart hitét megtagadva a szociáldemokrata szervezetbe belépni. Mindezek után nem lehet kétség aziránt, hogy mily ítéletet hozzunk mi is a szociáldemokrácia kultúrirányzatáról és tartalmáról, főleg ha azt a szociáldemokráciát vesszük tekintetbe, mely elvből elzárkózik minden más társadalmi osztálytól s melynek egyik tézise: az izommunkának fölénye az agymunka fölött.
Megrendíti az, hogy a szociáldemokrácia a legalávalóbb s legdurvább eszközökkel, ököllel, bosszantással csinál magának propagandát, s hogy nem tűri, hogy valaki katolikus legyen. Véres üldözés alá fogták a múlt nyáron a katolikus munkásnőket, gúnyolták vallásukat, a munkatermekben álló Szűz Mária-szobrokra cafatokat akasztottak, ütötték, verték a munkásnőket s piszkos, szemérmetlen szóáradatban öntötték ki gyűlölködésüket; s gyönyörűen írja a «Dohány Gyári Munkásnők Lapja» s ez írásnak szelleme úgy üt el a szociáldemokratikus durvaságtól, mint a Margitsziget tulipános kertje a budapesti kloakák hálózatától : «Nem akadt Júdás közöttük, tudták, mi a kötelességük, életüket és vérüket készek voltak keresztény vértanuk millióihoz hasonlóan feláldozni a keresztény igazság érdekében. Óbudai testvéreink s azután az üldözött lágymányosiak, a síputcaiak is csak sajnálni tudták eltántorodott, megtévesztett vörös testvéreiket, kikről tudták, hogy róluk is elmondható, ami a Krisztust üldöző néptömegről, hogy «nem tudják, mit cselekszenek». S ismét: «Szegény Rothék és vörösek, ezek azt hiszik, hogy minket, Krisztusnak igaz híveit, minket keresztényszocialistákat, akik az evangélium szellemében élünk és sorsunk javításáért több s igazabb s egyedül boldogító eredményekkel küzdünk, el lehet tántorítani meggyőződésünktől, – gondolják, hogy minket csak úgy át lehet gyúrni istentagadó vörösekké, mint a tésztát. Nem, mi nem pép, mi nem tészta vagyunk, hanem tiszta, kemény márvány, melybe Jézus neve és szelleme van belevésvén. E harcok és kegyetlenkedések most már okmányszerű hitelességgel vannak kiderítve, amennyiben a budapesti magyar királyi törvényszék elítélte azokat a szociáldemokrata munkásnőket, kik a múlt nyáron nekiestek a keresztény kisded csapatnak, mely nem akart hitét megtagadva a szociáldemokrata szervezetbe belépni. Mindezek után nem lehet kétség aziránt, hogy mily ítéletet hozzunk mi is a szociáldemokrácia kultúrirányzatáról és tartalmáról, főleg ha azt a szociáldemokráciát vesszük tekintetbe, mely elvből elzárkózik minden más társadalmi osztálytól s melynek egyik tézise: az izommunkának fölénye az agymunka fölött.
Egy percig sem vonom kétségbe a szociáldemokrácia érdemeit,
aminthogy nem tagadom törekvéseinek jogosultságát sem a béreknek s a munkások
háztartási szintjének emelésére nézve. Még azt is elismerem, amit egy
szellemdús írónő jegyez meg, hogy ca milliók általános jólétének emelése
tényleg az emberiségnek elsőrendű kötelessége s hogy e kötelesség teljesítéséért
méltán hálásak lehetünk, hívják azt, aki így cselekszik, akár
szociáldemokráciának is». Megértem azt is, amit folytatólag mond, hogy «bár a
szociáldemokrácia föllépése erőszakos, de mikor lehetett szelíd, szép szóval a
hatalomtól valamit kicsikarni? Nem kellett-e a gazdasági s társadalmi
egyenlősítést mindig és mindenütt ökölcsapásokkal kierőszakolni?)) Én is el
tudom ismerni a szociáldemokrácia érdemeit s azok elől e cikkeimben sem
zárkóztam el; tudom azt is, hogy a mammon-bálvány vaskarjait nem érdemes
kesztyűs kézzel simogatni, hanem vasszervezetek feszítőerejével kell azokat
letörni; tudom azt is, hogy időnként beköszönt a nagy társadalmi s gazdasági
tisztálkodás és takarítás, s hogy a kloákákat nem lehet aranykelyhekkel
öblögetni, hanem ahhoz vedrek, s nem esztéták és filozófok kellenek: hanem e
szolgálatokkal szemben mégis folyton rá kell mutatnom azokra a kolosszális
tévedésekre, melyekbe az elkapatott világreformerek beleesnek, nevezetesen
pedig arra a durvaságra, arra az erőszakoskodásra s arra a mérhetetlen elbizakodottságra,
mellyel a tömeglélek legalacsonyabb ösztöneit ébresztik, s mellyel mindent
megvetnek, ami szent és nagy s ami az embert jobbá s nemesebbé teheti.
Értelmetlen suhancok és zsebkendőhöz is alig szoktatott lapajok lekritizálnak
mindent, amit, nem mondom, Plató és Aristoteles, hanem Kant
és Hegel nagyra tartott. Lehet-e már most igazi kultúráról szó, hol a bölcs
mérséklet egyáltalában ismeretlen lelkiállapot? Lehet-e kultúra ott, hol az
állatot s annak legrosszabb szenvedélyeit felszabadítják s hol a fiatalságot az
eszményiségnek s az erkölcsi ideáloknak megvetésére ösztönzik? Mit használ
technika és szakszervezet ott, hol kultúrbarbárok élhetnek vissza ezekkel? Az
erkölcsiség mindenütt csak önfegyelmezés, önmegtagadás, önfékezés által
tisztul s erősbül meg bennünk; minden haladásban, a lelki kultúrában is, a
jelszó csak az lehet, hogy fölfelé tartsunk, s az ösztönöket zabolázzuk. Erre
kevély és pökhendi emberkék, kiknek fejét mindenféle elméletekkel összezavarják,
s kik erejüket az erkölcs gyakorlatainak megvetésében fitogtatják, ugyancsak
nincsenek beállítva, s így azután nem is a kultúrhatásnak, hanem a
kultúrbarbárságnak útjain haladnak.
Csoda-e, hogy ily körülmények közt a kereszténység s a szociáldemokrácia közt elvi ellentétek élesednek ki s hogy a zabolátlan mozgalom dühének s szenvedélyességének piszkos árját elsősorban a katholikus egyházra zúdítja?
Csoda-e, hogy ily körülmények közt a kereszténység s a szociáldemokrácia közt elvi ellentétek élesednek ki s hogy a zabolátlan mozgalom dühének s szenvedélyességének piszkos árját elsősorban a katholikus egyházra zúdítja?
Prohászka Ottokár