A
jó és rossz ősi küzdelme korunk színpadán a szemeink előtt folyik, s már
apokaliptikus méreteket öltött. Az ártatlanoknak és ártalmatlanoknak hitt
eszmék, melyeket jámbor tudósok eddig könyvekben és tudóskodó előadásokban,
politikai vezérek pedig szórakoztató kakasviadalokon vitattak, élet nélküli
világukból földre érve életalakító igénnyel álltak az ember elé, s társadalmi
útjukat ma vér és pusztulás jelzi. Isten angyalának és az ember romlására törő
szellemvilág vezérének a harca ez. S a küzdelem, mint feltartóztathatatlan
tűzvész, átterjed az emberi élet minden síkjára, és - mintha mindkét fél a
döntést akarná kikényszeríteni az összes erők bedobásával - az egész
arcvonalon: erkölcsi téren, tudományokban, irodalomban, társadalmi és politikai
síkon egyforma elkeseredéssel folyik a végzetes tusa. Az egyetemes párviadalban
minden kérdésbe van téve, ami emberi élet és érték hordozója, de minket főképp
a harcnak az a része érint egészen közelről, amelyben a család és a nép mivoltát
és sorsát vitatják.
A
család az a legelső ősközösség, melyből az emberiség élete fakad. Az egyes emberé,
de a népeké is, a testi élet, de a szellem-erkölcsi élet is. Az egymásra következő
nemzedékek sora innen bomlik elő, és végeredményben itt sűrűsödik össze az
emberiségnek minden küzdelme és győzelme, minden szenvedése és öröme, minden
fáradsága és lendülete. A legbensőségesebb emberi szeretetközösségnek a
sértetlen állapota tehát, azaz: a család egészsége, erkölcsi tisztasága, szilárd
kerete, a csorbíthatatlan szülői tekintély, a férj és feleség, a szülő és gyermek
rendezett viszonya együtt biztosítják azokat a feltételeket, amelyek
szükségesek ahhoz, hogy egészséges testű, megbízható erkölcsű és alkotó
készségű emberek születhessenek, és életképes, alkotó erejű népek képződjenek.
Korunk
rontó szelleme azonban ezt az élethordozó intézményt is megtámadta. A teremtő
Isten félreérthetetlenül meghatározta törvényeit, de a modern ember hangzatos
jelszavakkal, kifelé a tudomány és az egyéni szabadság nevében, valójában pedig
mérhetetlenül önző lelkületből, kikezdte és megvetette ezeket. A következmények
előtt lehetetlen szemet hunyni. Mióta a házasság törvényei meglazultak s célja
és tartalma kezdett elsikkadni: virágot fakasztó tavasz helyett levelét hullató
őszben járunk, az emberiség életfája szuvas. A szeretetközösség helyett,
melyben a legboldogítóbb és legdúsabb emberi viszonyoknak kellene fejlődniük, a
csalódott, egymásra unt, ideges és bánatos, állandóan szétinduló vagy már
szétment házasok tömegével találkozunk; egészséges lelkű gyermekek helyett
pedig fészekből kiesett, didergős madárfiókákat látunk, elvált szülők
gyermekeit, akik szerető gondoskodás és felelős nevelői hatás hiányában fázós
lélekkel, megedzetlen jellemmel nőnek fel.
A
népek sorsa fölött is áll a harc, éspedig nyíltan és nyersen. Az elméletek a nemzetköziségről
és nemzeti eszméről, melyek ma két kibékíthetetlen táborra osztják az
emberiséget, s „lét vagy nem-lét" kérdése elé állítanak minden nemzetet.
Mindenkinek, mint az élet-halál harcba bekötött magányos embernek,
kötelessége, hogy összes testi és lelki, anyagi, szellemi és erkölcsi erői
őrizze, megnyissa az erők legmélyebb forrásait és úgy vállalja a
rákényszerített küzdelmet. Milyen esélyekkel indulhat hát az a nép, amelyik
erői a házasság szentségi jellegének és Istentől rendelt céljának elsikkasztásával,
a családi élet felelőtlen lazításával már a legősibb és leggazdagabb forrásnál
veszendőbe hagyja?
Amint
a családban a szülők és gyermekek összetartoznak, és meghatározott közösséget
alkotnak, úgy a gyermekek gyermekei, a nemzedékek egymásból kibomló számtalan
sora és köre is összetartozik és valóságos egységet alkot. Nem képzelődés
tehát, nem pusztán érzelem avagy kegyeletes emlékezés, hogy a közös ősöktől
való származás élet- és sorsközösséget jelent. Az örökölt vér parányaiban
kapjuk azokat a kimondhatatlanul hatalmas, titokzatos erőket, melyek
szervezetünket építik és éltetik, s amelyeknek hullámzása sokban meghatározza
kedélyvilágunkat is. A vér és nevelés közösségével együtt jár, hogy egy
származású és nevelésű emberek érzelmi élete, szíve-vére közös: egyformán
szomorkodnak és örülnek, szeretnek, gyűlölnek, élnek. De ebből a közös alapból
nő ki és e szerint színeződik a vér és nevelés közösségében összefogott nép
szellemi élete, gondolatainak és eszméinek világa; amint ennek a közös érzelmi
és szellemi életnek kifejezője a nép anyanyelve, melyen a közös szív és közös
lélek érzelmeit és gondolatait, céljait és vágyait, eszméit és alkotó szándékait
kifejezi.
Világos,
hogy népet nagyobb veszély nem fenyegethet, mintha gyökerében, a családban kezd
elgyöngülni. Amelyik nép életében a felbomlott házasságok tömege utal arra,
hogy az emberekben elhalványodott a felelősségtudat, a házastárs személyi értékének
felismerése és megbecsülése, ahol a gyermekáldás ellen való tiltakozás
elszomorító eredményéből látjuk a lehangoló tényt, hogy a népben
megfogyatkozott az életakarat, az élethez szükséges elszántság, az erkölcsi
érzék, ott ezzel együtt egyenes - ha nem mértani - arányban halványodik a nép
jövőjéhez fűzött remény és kilátás is. Kik fogják a nép gondolatait hordozni,
értékeit megőrizni, reményeit valóra váltani? A felelőtlenül házasodó és
felelőtlenül elváló szülőktől s gyermekeiktől, a fészekből kiesett fiókáktól,
akik önhibájukon kívül lelkileg valamennyire mindig félbe maradnak, mert
küszöbtől küszöbig hiába keresik a szülői szeretetet, mit lehet várni?!
Nagy
felelősség tehát, hogy a szellemek harcának ezen a szakaszán Isten angyalát
erőteljesen támogassuk. A család és a családias érzés nevelése mellett az
iskolának is síkra kell szállnia, hogy a házasság tisztaságát,
felbonthatatlanságát, célját tervszerűen mentsük, vonatkozásait feltárjuk s
kitartó neveléssel ismét azzá az élethordozó és boldogságfakasztó szeretetközösséggé
tegyük, aminek Isten az ember és a nemzet érdekében szánta.
Erdélyi
Iskola (V) 1937/38. 1-2. sz. 1-2.