2014. január 4., szombat

A „megszállások” Szabadság tere

A Szabadság térre parancsol szobrot a kormány. Amolyan holocaustosat, de nem úgy hívják. A német megszállásnak állítanának emléket vele, általa. Legalábbis ez a szándék. Hetven éve történt az a bizonyos megszállás, és hamar vége is lett. Meglehetősen nagy ostobaság tehát emléket állítani ennek a megszállásnak azon a téren, amelyen egy másik megszállás – ami kissé elhúzódott a németekéhez képest – emlékművét úgy őrzi a hatóság, mint az aranyat. Ráadásul annak a megszállásnak az emlékműve az egykori Trianoni emlékmű helyén áll, ami szintén megszállásnak, sokszoros és máig vérengző megszállásnak állított emléket egykor. A Szabadság tér tehát a megszállások emlékhelyévé válnék, ha ez a nem éppen okos ötlet megvalósulna márciusban.

A „német megszállás" emlékműve a "szovjet megszállás" emlékművével egy téren. A Szabadság téren… Hülyén is hangzik… kivált abban az évben, amelyben bizony volna több más történelmi esemény, amelyekre akár emlékeznünk is lehetne, amelyeknek emléket állíthatnánk.

Itt van mindjárt a Temesvárott megégetett székely Dózsa György, aki 1514-ben – mert toborzott keresztes seregét nem vihette a keresztes háborúba, így a Jagellók szolgálatába állt és a parasztságot súlyosan sanyargató nemesség ellen vonult. Felkelés vagy egyszerűen csak kapzsiságból eredő fosztogatás volt-e ez a fegyveres lázadás, ma már nem tudjuk. Az évszázadok során több ízben változott a felfogás, a megítélés. Tény azonban, hogy Mátyás király halála után a magyar nép sorsa drámai lett…, hát maga próbált rajta segíteni magán, ha már úgyis fegyvert adtak a kezébe. Azt, hogy Dózsa György, Lőrinc pap és a többi parasztvezér jól tette-e, amit tett, szintén nem tudjuk. Azt azonban tudjuk, hogy 1514-ben felkelés volt, hogy leverték azt, s, hogy a vezéreket máglyára vitték, majd megszületett egy remek törvénykönyv, a Tripartitum, amit szintén százféleképpen ítélnek meg manapság (is) a történészek. Mert hát ilyenek vagyunk mi magyarok. Miért is lennénk egységesek, ha a nemzetről, annak múltjáról van szó. Még megmaradnánk a végén.

Kinek állítsunk emléket e felkelést idézve? Tomori Pálnak, aki Bakócz Tamással együtt a parasztokat tette felelőssé, s helyeselte azok jogainak megkurtítását, a vezérek kivégzését… s aki később életét adta Mohács mezején a hazáért? Vagy állítsunk szobrot Dózsának, aki végigrabolta az országot, s olyan vérfürdőket rendezett, amilyenekhez fogható aligha volt Szent István és Koppány vezér háborúja óta? Vagy állítsunk szobrot a zsidó Fuggereknek (Fukaroknak), akik voltaképpen előidézték ezt a történelmi katasztrófát azzal, hogy rátették a kezüket az erdélyi és a felvidéki aranybányákra, s iszonyatos károkat okoztak a Magyar Királyság gazdaságának? Egyáltalán: a történelmi tényeknek, eseményeknek, azok fő-és mellékszereplőinek fontos szobrot állítani? Minek? Azért, hogy később egy másik hatalom, amely nem úgy látja a múltat mint a szoborállító, lerombolja azt? Ostoba pénzkidobálás, önös érdek, hiszen minden szoborállításkor egy-egy politikus – aki megválasztásától kezdve mindenhatónak és zseninek tartja magát – valami badar beszédet mond, és büszke – önmagára. A szobrász felveszi a tiszteletdíját, a tömeg hazamegy és elfelejti a szobrot is és a szónokot is. A szobrász nevét pedig eleve nem is tudta… Pedig lehet, hogy az egész cécóban mindössze ő ér valamit. 

Íme tehát 1514. az egyik évforduló, amelyre emlékezni lehet… 500 ahhoz hasonló év után. S mindjárt itt a másik emlékezetes esemény. Az 1914-es „I. Weltkrieg”, amelyet egyedül Tisza István ellenzett, mert ő látta és tudta előre, hogy e háborúnak a vége Magyarország végét is jelenti. 1914-ben Gavrilo Princip pisztolyának lövedéke nem csak a magyarokat gyűlölő Ferenc Ferdinánd halálát, de nemzetünk máig tartó haláltusájának kezdetét is jelentette, amelyet az akkori, és a mai kor „Fuggerei” tenyerüket dörzsölgetve, aljas, kárörvendő mosollyal néznek, s olykor nagyokat rúgnak az „Europunió” tanácstermében elmondott beszédeikkel az agonizáló és lázálmában magát remek színben látó magyar nemzetbe. Rabló Fuggerek, kisemmizett parasztok, vérengző urak, szabadságvágy, kizsákmányolás… - szinte semmit sem változott a világ Dózsa György óta. Csak hát… Temesvár nevét nem úgy írják már (még), mint akkor.

Jött egy másik háború is, amely annak a 14-esnek folytatása volt 25 évvel utána… és máig nincs vége! Amíg Trianon sebei véreznek, addig nem lehet vége az 1914-es vérontásnak, szétszaggattatásunkból fel-feltörő fájdalomnak, nem lehet béke a szívekben, mert nem lehet békéről beszélni egymásra emelt fejszével. A helyzet pedig egyre válságosabb, egyre megoldhatatlanabb. Etnikai egyensúlyvesztés, az anyák sorozat-magzatgyilkossága, kivándorlás, a hazaszeretet szándékos kommunista és liberális kinevelése a fejekből és a szívekből, zsidók által ránk égetetett „fasiszta” vád, a folyamatos és aljas nemzetközi revolverezés… mind-mind az ellenünk kiötlött liberális-kommunista és kereszténygyűlölő hadművelet része. A tények ellenére mégis békét kell kötnünk magunkkal és mindenkivel. Vagy elpusztulunk!

S mi, most ostobán EGY emlékművet akarunk állítani, EGY megszállás hetven éve történt - minden más történelmi tényt és fájdalmat elfedni akaró - emlékére. Megjegyeznék egy szemet kiszúró hatalmas ellentmondást, ami ebben a „megszállásos” emlékműben rejlik: annak az emlékművét, aki ezt a megszállást váltig ellenezte, s akit fondorlattal Berlinben tartott a Führer, amíg véget nem ért Magyarország lerohanása, nos, annak a magyar politikusnak, Horthy Miklósnak nem lehet szobra a Szabadság téren, mert vannak, akik tudatlanságból, politikai elkötelezettségből, vagy magyarellenességük okán, arcátlanul fasisztának hazudják. S nem lehet szobra Gróf széki Teleki Pálnak sem, akit bár aljasul épp a fasiszták öltek meg, mégis azt tanítják róla ma is, hogy önkezével vetett véget életének. (Milyen jellemző a magyar történetírásra és a történészekre Teleki halálának ma is hazudható, a németek által 1941-ben politikai okból kitalált ferdítése.)

Folyt a vérünk tehát, a velünk élő nemzetekért, a magyar hazáért, a közös ellenségek kardja és fegyverei által… de mi ismét mások miatt állítanánk emléket. Nem a magyar gyermekek 1514-es, 1914-es, 1920-as, 1944-es, 1956-os vagy 2006-os szenvedésének, nem a megerőszakolt magyar lányok és asszonyok emlékének, nem az elhurcoltaknak, nem a német nemzetiségű ártatlanoknak, akik csak nyelvük és származásuk miatt lettek áldozatok, deportáltak… Nem! Mi a megszállásra, az utána következett drámára… csak és kifejezetten a zsidók szenvedésére emlékezünk. Pedig az akkori zsidók magyarok voltak, s az ő haláluk is a magyar nemzet tragikus és pótolhatatlan vesztesége volt. Nincs e kort illetően külön zsidó és magyar szenvedés! Háború volt és az ország szenvedett, a magyar állampolgár szenvedett.  (Trianon idején sem volt megkülönböztetés... akkor is a magyar és a magyar zsidó szenvedett az új főhatalmaktól...sokszorosan és együtt.)  

Az embermentésnek miért nem állítunk emléket? Miért nem emelünk szobrot a Szabadság terén azoknak a magyaroknak az emlékére, akik hetven éve mentették a zsidóságot és minden üldözöttet, saját életük kockáztatásával? Azoknak a civil hősöknek, a papoknak, az apácáknak, akiket a háború után pár évvel megöltek, megkínoztak, agyonvertek, elüldöztek a bosszúra vágyó ÁVH-s zsidók, a menekült görög kommunisták, és a Moszkvából visszatért sztálinisták, akik később persze egymás torkának is nekiugrottak?

Van, amire emlékeznünk, van, aminek emléket állítani, de csak egyet! Az pedig legyen mindenkié. Hirdesse az az emlékhely a Szent Istvántól máig hősként vagy áldozatként meghalt magyarok, s a velünk élő nemzetek áldozattá vagy hőssé vált tagjainak emlékét. Szólítson imára, elmélkedésre, emlékezésre, egymás iránti szeretetre a jövőt illetően, önérzetre, összetartásra, emberi tartásra, hazaszeretetre, a nemzet iránti elkötelezettségre, és hitre. Hitre Istenben, önmagunkban, nemzetünk jövőjében. Hitre abban, hogy mint a Jagellókat és Szulejmánt, Hitlert, Rákosit, Kádárt és Gyurcsányt túlélte… túléli a magyar nemzet az abnormális, hazaárulásért, nemzetvesztésért jól fizető (mint látjuk ezt ma is a választási küzdelemben) liberális világot is, hogy egy emberibb, szeretetteljes, békés keresztény Európában fáklyaként mutathasson utat a többi nép számára a keresztény magyarság.

Állítsunk egyetlen emlékművet, amely nem tesz különbséget végre történelmi korok máig vérgőzös és botor ellenségeskedésre okot adó emléke között, hanem békévé nemesült emlékezéssé nemesül alatta minden elszenvedett fájdalom és megélt öröm. Legyen ez az emlékmű a legszebb, és a legolcsóbban előállítható, s mégis a legnemesebb „ércből” való és koszorúzható emlékmű. Álljon ez az emlékmű az emberek szívében és fejében, hogy amikor egymásra nézünk, azt az emlékművet lássuk egymásban, amelyet mi állítottunk… valakiért, valaminek az emlékére, egymás megörvendeztetésére, hittel… a háború, a halál, a rabság és a megszállás árnyéka nélkül. Legyen a szívünk ez egyszer végre… a szabadság tere!

Stoffán György

Európai Idő