2019. február 20., szerda

Liberális illiberalizmus vagy Illiberális liberalizmus? – Interjú Stoffán Györggyel

Polgár Portál

„Minden hazugság, amiben élünk, amit látunk, amit vásárolunk, de hazugság manapság az erkölcs, a szeretet, a hazafiság, és hovatovább az ember azt sem tudja, hogy a hitét melyik lábára állva és hogyan gyakorolhatja, mert a hitelvek is úgy változnak, ahogy rothad a világ. Átértékelik Jézust, a tanításokat, a hitvédelmet… mindent. Olyan káoszt élünk, amelyhez hasonlatos talán soha nem volt az európai ember történetében.” – mondta Stoffán György a Zadravecz-passió című művének bemutatása után, Erdélyből hazafelé jövet a buszon. Hosszú beszélgetésünkkor nem fedtem föl, hogy magam is újságíró volnék…

Stoffán György, a Zadravecz-passió című könyv írója Királyfürdőn./ Fotó: Kerekes Izabella
Stoffán György, a Zadravecz-passió című könyv írója Királyfürdőn. / Fotó: Kerekes Izabella


  • Egyáltalán miért ír könyvet egy mai magyar író egy régi püspökről, akit már senki nem is ismer, de aki miatt Önre is sokan neheztelnek?
  • Pont ezért. Nem ismerik, noha az egyik legnagyobb 20. századi gondolkodó, püspök és katonapolitikus volt. Tábori püspök. Egyetlen európai nép sem hallgat el annyi értékes emberi életpályát, mint mi magyarok. Mert nekünk megmondják, kit tisztelhetünk, kinek állíthatunk szobrot, kit lehet tanítani és kit nem… Ha valaki mást mond, az antiszemita, fasiszta, hülye, beszámíthatatlan, komolytalan, nem elég képzett stb. Mert van tíz „szakértő” történészünk, öt ellenzéki és öt kormánypárti, akik hosszan vitáznak, és aztán megállapodnak abban, amit előre megmondtak nekik. Nevetséges és bosszantó ez az egész.
  • Ön tehát azt mondja, hogy egy ál-, egy festett világban élünk?
  • Nem azt mondom. Azt mondom, hogy egy hazugságmocsárban fuldoklunk, mert a hazugságot ránk erőltetik. Ma már semminek nincs meg az eredeti értéke.
  • Mit tart a legnagyobb hazugságnak, bűnnek?
  • A rendszerváltás idején elhangzott egy aljas kérdés a liberálisok részéről, valamint egy szintén aljas állítás a zsidóság részéről, amely kérdés és állítás ellen nem lehetett védekezni, mert az Antall-kormány azonnal a megfelelési kényszer érzésében a fényesre nyalás technikáját választották. A két aljasság pedig így hangzott: Ki a magyar? – kérdezte az SZDSZ, s „Keresztény kurzust akar a kormány” – állította a Mazsihisz. Ezzel a két aljas és romboló kérdéssel és állítással az egész, szépen indult folyamatot befékezték, és azóta kénytelenek vagyunk védekezni, bizonyítani, és hülyeségeket hordunk össze a magyarság axiómájaként nemzeti ünnepeken, ünnepélyes temetéseken, nemzetközi fórumokon. S ez már annyira megszokottá vált, hogy nem egyszer saját ostobaságaiba kavarodnak bele a szónokok. Én ezt a kérdést és ezt az állítást tartom a legaljasabbnak, mert ebben minden méreg benne foglaltatik. Hiszen amint megkérdezzük, hogy ki a magyar, abban a pillanatban kétségeket támasztunk, bizonytalanságot és ostoba képeket festünk. Megakadályozzuk, hogy természetesen, mint hazájáért élő, hazájában élő magyar polgár élje meg a társadalom a magyarságát, vallástól függetlenül. És itt jött a második aljasság: a klerikális reakció, illetve keresztény kurzus vádja. Antallék nem azt mondták, hogy na, ebből elég, hanem elkezdtek olyan nemzeti erőket bíróságokra citálni, amelyek nem voltak sem szélsőségesek, sem semmilyen formában elítélendők, de a Mazsihisz kérte a feljelentést, a kormány pedig megtette azt. Igaz, senkinek nem volt, nem lett baja belőle, de a cirkusz elértéktelenített rengeteg nemzeti törekvést, nevetségessé tette a keresztény nemzeti lét újrateremtését. Elindultunk egy olyan úton, amely nehezen járható és komoly akadályokat gördítettek rá a liberálisok és a zsidó szervezetek. És persze kénytelenek vagyunk eltűrni, elviselni az immár huszonöt éve tartó vádakat, ocsmány hazudozásokat, mind a történelmet, mind a művészetet, az irodalmat vagy a szürke hétköznapokat és a politikát illetően.
  • Ön antiszemita?
  • Sokszor ért efféle ostoba vád, de kijelenthetem, hogy nem vagyok antiszemita. Tehát, nem azért utálok valakit, mert zsidó, hanem akkor, ha szar ember. Hogy ebből a fajtából milyen irányból jönnek többen, azt mindenki döntse el. Prohászka egyszer azt írta néhány zsidóra vonatkoztatva, hogy „Ti férgek!” Ma ezzel támasztják alá Prohászka Ottokár mély antiszemitizmusát, mondjuk figyelmen kívül hagyva, hogy a nagy püspök 1927-ben halt meg. Nos, azt azonban elfelejtik megírni, hogy kikről is írta a nagy püspök hogy „férgek”? Azokról, akik a székesfehérvári rabbit le akarták váltani, mert a rabbi megfeddte őket a Tóra alapján, amely azt írja: ne fogadjatok el kamatot, éljetek tisztességesen. Tehát, azokról írta, akik a vallási parancsokat megszegve saját papjukat akarták elcsapni, mert a rebbe az Írás igazságaira hívta fel a figyelmüket. Nos, én is ennyire vagyok antiszemita. Antiszemitának én azokat tartom, akik a befogadó nemzetet – jelen esetben minket, magyarokat – akarnak saját képükre és hasonlatosságukra faragni. Ez majdnem az a mentalitás, mint a migránsoké, egyelőre Nyugat Európában. Mi ezt éljük kicsiben. És sajnos a mi magatartásunk sem jobb, mint a nyugatiaké, hiszen mi is – lásd Hómann szobor-ügy – visszatáncolunk, nehogy szó érje a ház elejét. Na, ezért írtam meg a Zadravecz-könyvet is, többek között.
  • Értem… Ha említette, hadd kérdezzem meg, miért Erdélyben mutatta be a könyvet először?
  • Mert le szeretnék bontani egy falat. Egy ostoba szemléletet. Ugyanis nemzetegyesítésről beszélünk, de ez abban nyilvánul meg, hogy egyes projektek pénzt kapnak a megvalósításhoz, vagy annak egy részéhez. A magyarországiak nem látják át egyébként e finanszírozott projektek lényegét sem, így sokszor a pályázatok elbírálása félelmetesen hülye eredménnyel zárul. Na, de nem ez volt a kérdés! Tehát szerintem a nemzetegyesítés akkor válik igazán őszintévé, eredményessé, ha megszűnnek a skatulyák. Ha megszűnik az, hogy külön kezeljük az erdélyi, a felvidéki, a szerbiai vagy kárpátaljai magyart. A magyarországi magyar amolyan felsőbbrendűség érzésben szenved, pedig semmivel sem több, mint a más főhatalom alatt, de a szülőföldjén élő magyar. Hiszen nálunk is van más főhatalom… amely megtilthatja a szobrok felállítását… Tehát, egységesen kell kezelni a magyarságot az egész Kárpát-medencében, s ez a kulturális kapcsolatokon, egy-egy könyv bemutatásával, tárlattal, közös ünnepléssel kezdődik. Ne divat legyen Erdélybe menni, sírdogálni és szilvapálinkát vedelni, hanem természetes kirándulásként látogassunk erre a magyar földre, vigyük a híreket, s hozzuk haza is az ottani értékeket. Kovácsoljunk egy országot lelkileg és szellemileg.
  • De azért Romániában büntetés jár, mint látjuk a kézdivásárhelyi „terroristák” esetében.
  •  Itt álljunk meg egy pillanatra! Sajnálom ezt a két fiatalembert, de ha valaki fejjel megy a falnak, az nem hős, nem bátor, hanem hülye. Hiszen, hogy juthat eszébe valakinek kiállni a Gábor Áron szobor elé egy „Erdély nem Románia” feliratú molinóval? Hogy beszélhet telefonon akkora marhaságokat – még ha viccből is teszi –, hogy majd robbantanak? Hiszen tudták, hogy lehallgatják őket. A Vármegyések ostoba és fejetlen magatartása, a Magyarországról hergelt fiatalok hozzáállása árt az egész erdélyi magyarságnak. Ostoba és meggondolatlan viselkedés. Nem lehet Mozartról egy buta birkapásztorral zenetörténeti vitát folytatni. Végre tudomásul kellene venni, hogy sem eszközeink, sem gazdasági erőnk nem volna Erdély vagy más területek pillanatnyi „üzemeltetésére”. Lehetnek vágyaink, vannak érzéseink, de a fizikai megvalósítás e pillanatban reménytelen. Erre mondom, hogy Isten kezében vagyunk, és ezt a kezet nem lehet kicsavarni. Kilencvenhat éve várunk, de a történelemben ez csupán egy pillanat. Nekünk az a dolgunk, hogy kineveljük a következő magyar, székely generációkat, akik, még ha kell, száz évig is tudnak türelmesen várni, imádkozni és túlélni. Mert megtörténik az igazságszolgáltatás, ez bizonyos. Ám azt ésszel, hittel, türelemmel kell kivárni, nem pedig ordítozva és molinókkal tüntetve.
  • Ön egy csíkszeredai templomban mutatta be a könyvét. Mi ennek a története?
  • Ennek érdekes története van. A ferenceseknél szerettem volna bemutatni, de a magyarországi szerzetesek nem állnak fényesen a ferences Zadravecz püspök tiszteletét illetően, mert máig érthetetlen módon rettegnek a nevétől, bár semmi olyat nem tett életében, ami miatt szégyellni kellene őt. Példakép volt, aki nem lokálisan igyekezett védeni egy-egy elcsatolt terület magyarságát, hanem a Kárpát-haza egészét védte, azért élt, szenvedett. Tehát mindenütt, ahol magyarok élnek példakép kell, hogy legyen. A kiváló csíkszeredai plébános, – akit az erdélyi „liberális magyarul beszélők” nem kedvelnek – Darvas Kozma József azonban nemcsak hogy beengedte templomába Zadravecz püspököt, hanem érdekes előadást is tartott róla, kiegészítve helytörténeti információkkal a könyvet. Ez a ferences Zadravecz-kitiltás is annak a következménye, amiről már beszélgettünk. Az 1989-es hazug kérdés és állítás következtében sajnos megvannak azok a bizonyos görcsök, amelyek miatt nem vállalják sokan a kötelezően vállalni valót. Zadravecz Csíksomlyóról való kitiltása méltatlan, hiszen ő járta ki a Kormányzó feleségénél azt a várbeli gyűjtést, amelynek köszönhetően felújíthatták a liturgikus teret a templomban. 1941-ben ott lakott a somlyói kolostorban, amikor harminc csíkországi települést meglátogatott, de számos olyan intézkedés kapcsolódik a nevéhez, amely az 1940 – ’44 közötti erdélyi ferences és katolikus élet felvirágoztatását szolgálta.
  • Ha már az Egyházról esett szó, sokan kritikával illetik Ferenc pápát a világpolitikát illető véleménynyilvánításai, és a kétezer éves egyházi szokások megváltoztatása miatt. Ön katolikus íróként hogy látja ezt a kérdést?
  • Író, vagy nem író, ez esetben mindegy. Katolikus vagyok, és én egy másik egyházban nőttem föl, noha soha nem jártam más templomba istentiszteletre. Úgy vagyok a hitemmel és az egyházammal, mint a kárpátaljai magyar, aki bár a falujából sem lépett ki, mégis ötször cserélt állampolgárságot. Véleményem szerint a pápa, mint a jezsuiták mindig, Jézus tanításával ellenkező, tehát eretnek nézeteket vall számos kérdésben. Ez pedig azért ártó, mert az egyszerű hívő ember nem tudja helyén kezelni a dolgokat, meghasonlottá válik és ez hitehagyást, más felekezetbe való áttérést eredményezhet. Voltak és lesznek is tévtanítók, de az Egyházat a Szentlélek irányítja, nem egy-egy pápa. Nekünk az a dolgunk, hogy bízzunk az isteni kegyelemben, s reméljük, hogy a Szentlélek továbbra sem hagyja sokáig a tévtanok és tévtanítók ámokfutását. A hívő embernek kellenek az efféle korszakok, hogy tudja kontrollálni a hite erősségét, és tudjon határt szabni a szellemi irányzatoknak. Eddig a pápa még nem nyilatkozott ex cathedra, tehát amit mond, az magánvélemény. A baj ott kezdődnék, ha ezeket a magánvéleményeket kihirdetné, mint alaptörvényt.
  • Mit üzenne a világ magyarságának, mint író, mint magyar ember, mint keresztény? Hiszen Önnek feladata a jó gondolatok terjesztése.
  • Nem szeretek üzengetni. Olvashatnak mindenütt, hiszen harminc éve írok. Az én üzenetem benne van az írásaimban, a felfogásom egyértelmű. Kompromisszum nélkül, egyenesen, és bátran ki kell mondani az igazságokat, ha tévedtünk, azt is kell tudnunk beismerni, tudnunk kell bocsánatot kérni. Ugyanakkor nemzetünk igazságából semmilyen hatásra fenyegetésre nem engedhetünk. Két dolog kell, hogy abszolút legyen az életünkben: az egyik az Isten-hitünk, a másik a hazaszeretetünk. Minden más relatív, átértelmezhető, újragondolható. A hit és a haza nem! Mert ebben a kettőben benne foglaltatik az egész életszemlélet, a születéstől a halálig…
Francesco Felipe
dr. zetelaki Fülöp Ferenc

2019. február 19., kedd

Az antiszemita Orbán és a fajvédő Timmermans


Polgárportál.hu

Egyre gusztustalanabb és bosszantóbb az a támadássorozat, amelyet az EU vezetői és korifeusai folytatnak hazánk ellen. Ami ennél is fájóbb, hogy a hazai zsidó vezetők – “tenyerüket dörzsölgetve”, egyetlen hangot sem szólnak, amikor Orbán Viktor miniszterelnököt, “politikai hittestvérük”, aki amúgy római katolikus, de szélsőségesen baloldali és liberális alelnök – Timmermans -, az EU-ban leantiszemitázza. 

Nem tiltakoznak nyíltan, nem adnak ki nemzetközi sajtónyilatkozatot Orbán Viktor és kormánya védelmében, hanem abban a hitben hagyják a nemzetközi közvéleményt, amit a jól megfizetett Soros-katona, Timmermans kiokád ellenünk az EU-ban. És ez bizony tűrhetetlen.
Mit kell tehát, még elviselni, eltűrni? 
A Mazsihisz vagy más zsidó szervezetek igazán megtehetnék – MERT JOGGAL ELVÁRHATÓ VOLNA – azt a szívességet a magyar kormánynak, hogy Timmermannst felvilágosítják a nemzetközi sajtóban, hogy mennyire antiszemita a „rabló és diktatórikus hatalmat fenntartó” Orbán-regime. Elmondhatnák, hogy hány zsidó temető megmentésére, hány zsinagóga felújítására ad pénzt a magyar kormány, határon inneni és túli emlékeik megőrzése érdekélben. Elmondhatná valamelyik zsidó vezető, hogy itt nem verik és rúgják az utcán a zsidókat, mint Franciaországban, s egyelőre annak sincs veszélye, hogy a pogány ISIS-harcos kiirtaná a zsidó pékség alkalmazottait, vagy a kóser húsbolt tulajdonosát.
Amíg Izrael arra ösztönzi az európai zsidókat, hogy menjenek Izraelbe, addig Magyarországon, szabadon és biztonságban rendezhetők utcai zsidó fesztiválok, megtelnek a zsinagógák, ha koncertet tartanak ott, és nemhogy senki nem bánt zsidót, de nem is érdekli a magyart, hogy ki zsidó és ki nem az… ha nem landeszmankodik, és nem csinál politikai előnyt, az amúgy vallástalan zsidóságából, mint a rendszerváltás idején Gadó és társai.  
Timmermans annak az embernek az apropóján ócsárolja a magyar kormány fejét, aki a Gestapóval együttműködött saját hittestvérei ellen. A legaljasabb féreg miatt, aki a holokauszt idején saját népét veszejtette el… pénzért… van-e aljasabb cselekedet a világon? 
Amikor pedig a Mazsihisz, vagy valamelyik más hazai zsidó szervezet nem hallatja hangját a magyar kormány érdekében, akkor azt kell hinnem, hogy egyetért a magyarországi zsidó vezetés azzal, ami Timmermans mosdatlan szájából elhangzott… s szintén védi azt a gazembert, aki a holokauszt áldozatait kirabolta… saját bevallása szerint. Ha pedig így volna, akkor egy eddig elképzelhetetlen tényre derülne fény… a hazai zsidó szervezetek megtagadják a holokausztot(!) és azzal értenek egyet, aki kiszolgálta Hitlert, halálba küldte hitsorsosait, s ezért idős korában sem érez lelkiismeret furdalást. Timmermans teszi ezt “keresztényként”… 
Szabadjon megjegyeznem, hogy ha ez így van, akkor a hazai zsidó szervezetek – antiszemitának tűnnek, Timmermans pedig csöppet sem keresztény, amikor Sorost, a gyilkosok segítőjét védi, és antiszemitizmust kiáltva hazudik Magyarország miniszterelnökéről. 
Szeretnék azonban egy történelmi tényre – figyelmeztetésként – rávilágítani: Úgy 1200 éve, a muszlimok tétettek sárga csillagot a zsidók ruhájára… megkülönböztetésül. Igaz, a keresztényeket is megjelölték bőrövvel… 
Nem volna-e jobb az oktalan politikai ellenségeskedés helyett, e történelmi tényt szemmel tartva, végre legalább itt Magyarországon megvédeni a közös érdekeinket? 
Ugyanis, ha nem értenék világosan, akkor még egyszer elmondom: Nem a CEU-ról vagy más Soros-féle badarságról, hanem… A KÖZÖS, SZABAD ÉS BÉKÉS MAGYARORSZÁGI ÉLETÜNKRŐL, LÉTÜNKRŐL VAN  SZÓ… és ez az egyetértő, cinikus hallgatás árt… mindannyinknak… hiszen, élhetnénk szeretetben is! 
Stoffán György

2019. február 14., csütörtök

Elhunyt Édl Román – Nekrológ helyett…

Janza Ferenc és Édl Román egy Domus-találkozón 2017-ben... az asztalon az idézett Zadravecz-könyv

Lezárult egy korszak. Megszűnt egy folyamatosság, amely összekapcsolta sok ember fiatalságát a jelennel, és emlékek sokaságát rejtette. Olyan emlékek sorát, amelyek építők, jólesőek és életre szólóak… Mert tanítottak. Erkölcsre, tisztességre, emberségre és kiállásra egy olyan időben, amikor mindez üldözendő és elítélendő volt. Édl Román akkor is vállalta egy közösség irányítását és keresztény nevelését, amikor ezért állása, egzisztenciája került veszélybe, amikor megfenyegették érte. Hite és elkötelezettsége erősebb volt ellenséginél és a kornál, amelyben élni, dolgozni, példát mutatni, cselekedni volt hivatott.  

Ma nem csak egy nagy közösség gyászol, nem csak a Budapesti Domus Áruház egykori dolgozóit sújtotta le az egykori, szeretett igazgató halála, hanem más közösségek is fájdalommal, de Isten akaratában megnyugodva emlékeznek. Az Élő Rózsafüzér alapítója ment el az égi hazába, hogy onnan vigyázzon tovább szeretteire, beosztottaira, családjára…
Talán egy réges-régi emlék, amelyet a Zadravecz-passió címmel korábban megjelent könyvemben adtam közre, rávilágít a fenti sorok hátterére. Nekrológ helyett… követendő példaként abban a világban, amely az említettnél még sötétebb, így a kitartás és az erős hit mindennél fontosabb. Ezt hagyta ránk az Igazgató Úr… Édl Román barátunk, testvérünk.

„A kereskedőszakmát 18 évesen, mint eladó, a Domus Áruházban sajátíthattam el, ami számomra ismét a Kegyelem ajándéka volt. A vörös világban olyan közegbe kerültem, amely akkoriban ritkaságszámba ment. Édl Román igazgató úr, kiváló katolikus emberként vezette az áruházat, s számára az egyházi ünnepek bensőséges közösségi ünnepekké váltak a munkahelyen is. Szenteste napján reggel, a nyitás előtt – éveken keresztül – összehívta a dolgozókat, felütötte a Szentírást, s ünnepi beszéd helyett felolvasta Szent Pál Szeretet-himnuszát, majd kellemes ünnepeket kívánt hozzátéve, hogy senki ne felejtse el a Karácsony eredetét és üzenetét. A sok fiatal alkalmazott pedig tudta, hogy Édl Román e szent ünnepen az állásával játszik… évről-évre…”

Nyugodj békében Édl Román… Nyugodj békében Igazgató Úr!

Stoffán György

2019. február 13., szerda

Romzsa Tódor püspök vértanúhalála - „Krisztusért meghalni annyit jelent, mint örökké élni…”

„Krisztusért meghalni annyit jelent, mint örökké élni…”

A Mindszenty-per hetven év távlatából
Főpapi sorsok Kelet-Közép-Európában

Mindszenty bíboros a bíróságon

Mindszenty József, koholt vádak alapján rendezett kommunista pere hetven esztendővel ezelőtt kezdődött. 1948. december 26-án, karácsony második napján, özvegy édesanyjának és udvari papjainak jelenlétében letartóztatták, majd 39 napig tartó kínzások, verések, kihallgatások és fenyegetések után megkezdődött a Rákosi éra legaljasabb bírósági pere. A perrel a magyar kereszténységet akarta lefejezni vörös fasizmus. E per emlékére rendezett kétnapos megemlékező kongresszust a Nemzeti Emlékezet Bizottsága a Parlament főrendi üléstermében. A rendezvényen azonban nem csupán Mindszenty emberfeletti szenvedéséről és népéhez való hűségéről volt szó. Kiváló történészek, és egyháztörténészek idézték a Sztálin és Hruscsov nevével fémjelzett korszak egyházellenes támadásait. Az előadók a volt kommunista tábor országaiból érkeztek és saját egyházaik szenvedését idézték fel a történelem legsötétebb lapjaiból.
Habsburg-Lotharingiai Mihály főherceg bejelentése

A kongresszus ideje alatt, soron kívül, régen várt, a Vatikánból érkezett hírt jelentett be Habsburg-Lotharingiai Mihály, a Mindszenty Alapítvány elnöke. Huszonöt év után, Ferenc pápa aláírta azt a határozatot, amely megállapítja, hogy Isten Szolgája, Mindszenty József bíboros, esztergomi érsek, Magyarország prímása, hősies fokban gyakorolta a keresztény erényeket. A boldoggá avatáshoz immár csak az orvosilag nem magyarázható, Mindszenty közbenjárásának tulajdonított gyógyulás orvosi kivizsgálása szükséges, és megtörténhet a nagy esemény, amelyre évtizedek óta vár a magyar keresztény társadalom. E bejelentés reményt ad arra is, hogy Erdély nagy püspökének vértanúságát is hamarosan elismeri a Szentszék, s Márton Áront, dr. P. Boros Fortunátot és a hét ferences vértanút is a szentek és boldogok társaságában ünnepelheti a Kárpát-medence magyarsága. Mihály főherceg bejelentését a résztvevők állva tapsolták meg…

***

A kongresszuson fájdalmas eseménysorozatot mutatott be előadásában Ft. Szabó Konstantin, az ungvári Boldog Romzsa Tódor Görögkatolikus Teológiai Akadémia és Papnevelő Intézet prefektusa. Keveset hallunk kárpátaljai magyar testvéreink sorsáról, szenvedéseiről, s arról, mit kellett kiállnia a görögkatolikusoknak a sztálini és hruscsovi diktatúrában a Kárpátalján. Szabó Konstantin drámai beszámolóját teljes terjedelmében közöljük.   

Szabó Konstantin előadása

 „Krisztusért meghalni annyit jelent, mint örökké élni…”

Boldog Romzsa Tódor és a Munkácsi Görögkatolikus Egyházmegye hitvallói és vértanúi

„Öt évvel Sztálin halála után születtem. Gyermekkoromban nem egyszer hallottam, hogy édesapámat Romzsa Tódor püspök szentelte pappá, akinek ez az utolsó nyilvános szentelése volt. 1947. szeptember 14-én volt ez az esemény, 43 nap múlva megtörtént a támadás Tódor püspök ellen. S négy napra rá - amikor már úgy látszott, hogy a püspök túléli a merényletet - jött a gyilkos méreg, a második kísérlet, amelyet az egyházfő már nem élt túl. Romzsa Tódor püspök 36 évesen, papságának 11. és püspökségének 3. évében befejezi;, földi küldetését.
Ugyanúgy beszéltek szüleim, rokonaim Peti bácsiról, mert mi csak így emlegettük Orosz Péter vértanút. Édesapám, amikor a lágerben megtudta Peti bácsi vértanú halálát, édesanyámnak ezt írta: „Családunkban három hitvalló után lett egy vértanú."
Minderről akkor nem volt szabad beszélni. Nem volt tabu téma, csak egyszerűen megszokták apáink, s megtanítottak bennünket is arra, hogy vannak témák, személyek és velük kapcsolatos események, amelyekről nem beszelünk. Így nőttem fel én, a nővérem és a bátyám, meg további 393 papgyerek, akiknek az édesapját letartóztatták és elítélték, pusztán azért, mert katolikus maradt. Nem állt át, nem váltott rendszert. Hű maradt esküjéhez, hű maradt a tanításhoz; nem hódolt be az új ideológiának.
Az új rendszer 1944 októberében a szovjet csapatok bevonulásával kezdődött meg. Romzsa Tódor alig egy hónapja volt püspök. Krisztusi korban volt: 33 éves. November 7-én nagy pompával ünnepelték meg az új „gazdák" a nagy októberi szocialista forradalom évfordulóját. Arra kényszerítették a püspököt, hogy üdvözölje a hadsereget és annak parancsnokát, Sztálint. Azt akarták, hogy köszönje meg a felszabadítást; jelentse ki az orosz, az ukrán és a kárpátaljai nép egységét; szólítsa fel a fiatalságot a vörös hadseregbe való belépésre; s kérje, hogy teljesítsék Kárpátalja népe évszázados kívánságát: csatolják Ukrajnához térségünket. Mindezt egy katonatiszt parancsolta meg a püspöknek határozott, és ellentmondást nem tűrő hangnemben. Majd hozzátette, hogy amennyiben az egyházfő nem tesz eleget a felszólításnak, akkor annak az egész görög katolikus egyházmegye számára szomorú következményei lesznek.
Puskás László atya Romzsa Tódor élete és halála című könyvéből származik az az idézet, mely szerint Tódor püspök igen diplomatikus beszédét mondott: „Meg kell köszönnünk a Mennyei Atyának azt, hogy Kárpátalja területét a háború nem sújtotta túl nagy áldozatokkal és megrázkódtatásokkal, hogy az ágyúdörgés nem félelmet hozott, mert tudtuk, hogy olyan testvéri nép hozza a szabadságot, amelynek nyelvét és szokásait ismerjük. "
A főpásztor megköszönte a nagyvezérnek, Sztálinnak a felszabadítást; és sikereket kivárt a béke felé vezető úton. Másnapa Zakarpatszka Ukrajna című területi újság nagy terjedelmű tudósítást közölt az eseményről, amelyben a püspök beszédét az előzőleg a szervezők által követelt tartalommal adta közre. Eszerint Romzsa is kérte az Ukrajnához való csatlakozást. Romzsa tiltakozott a szerkesztőségnél, mondván, ő ezeket nem mondta.
– „Igen, nem így beszélt, de ezt kellet volna mondania!" – hangzott a válasz.
Romzsa Tódor püspök nagyon rövid időn belül megértette, hogy nincs kivel együttműködni. A szovjet kommunista rendszer és ideológia a hazugságra alapoz. Már kisiskolás korban megtanították a gyermekeket, hogy a hazug ember az ördög fia. Ha egy egész rendszer erre épül, akkor ott nagy baj van. Tódor püspök inkább választotta azt a mondást, amelyet Filippo de Regis jezsuita atyának írt a római Ruszikum rektorának még 1939 októberében: „Meghalni Krisztusér-t - annyi, mint örökké élni."

Az egyházmegye első vértanúját, a 76 éves Demjanovics Péter Pált 1945. április 23-án, nagypénteken az ungvári börtönben K. Mária börtönőr az ágyában agyonlőtte. Ezzel kezdődött el egyházmegyénk „nagyhete". Nagyon nehéz és szomorú kálvária volt ez. Az emberiség, a világ a második világháború befejezését várta. Már-már itt megszületett a béke. A fasizmus legyőzetett. Jobb jövő tűnt fel a láthatáron. De sajnos, ennek a helyére jött a kommunizmus. Ez egy másfajta „fasizmus" volt. Más ideológia, szép szavak, lózungok, ígéretek.

Nagyon szerényen teszem fel a kérdést: Van különbség a fasizmus és kommunizmus között? Van különbség Hitler vagy Sztálin között? Tudják, évek hosszú során annyi különbséget találtam, hogy Hitlernek lényegében egy az egyben nem volt utóda. Sztálinnak viszont volt elődje, a nagy és hatalmas Lenin elvtárs, mint tanár. S jó pár utódja, többek közt Hruscsov, aki személyesen irányította Romzsa Tódor püspök likvidálását.
A következő mártír dr. Fenczik István volt, akit 1946. június 3-14 között végeztek ki az ungvári börtönben. Róla meg kell említenünk, hogy nagyon agitálták, hogy térjen át a pravoszláv egyházba, cserébe püspöki széket ajánlottak neki. Ezt ő határozottan visszautasította, mondván „Egy görögkatolikus pap ilyen mélyre nem süllyedhet! "

Legeza Péter atyát 1946. november 24-én beteghez hívták, ám soha nem tért haza. Másnap holtan találták meg tőrölt bordával és kézzel, valamint fojtogatás nyomaival. A megölt nyakán látszottak a kötél nyomai, amellyel végighúzták a folyóhoz. Bendász István-Bendász Dániel Helytállás es tanúságtétel című könyvében található meg erről a részletes leírás.
1947. június 19-én Ilniczky Sándor gyanús körülmények között meghalt Tomszkba.
Keselya Jánost 1947. július 28-án elítélték, majd - a pontos dátumot nem tudjuk - még ugyanabban az évben Taskent környékén ismeretlen körülmények között lett vértanúja görög katolikus egyházunknak.
Boldog Romzsa Tódor püspök munka közben

Érdemes egy gondolattal megállni ezeknél a kifejezéseknél: „gyanús körülmények", „ismeretlen körülmények." Ezek a szókapcsolatok jó néhányszor előfordulnak, s arra utalnak, hogy a szovjetek bármilyen megoldást alkalmazhattak. Bármit megtehettek; nem riadtak vissza semmitől. Az ördögi furfang működőn és használta eszközeit. S mindez még Romzsa Tódor likvidálása előtt történt.
A püspök halála után az első vértanú dr. Hadzsega Gyula volt, aki 1947.december 1-én ismeretlen körülmények között halt meg a lembergi börtönben.
Nem nehéz elképzelni, hogy milyen állapotok voltak. Nap-nap után újabb és újabb bántalmazások, megszorítások követték egymást. Az az állandó, s kimondatlan érzés jelent meg, hogy a görög katolikusok zavarják a szovjeteket, idegenek számukra. Nagyon furfangos eljárás volt, de gondoljunk bele, hogy mindezt naponta át kellett élnie Romzsa Tódor püspöknek. A püspök folyamatos feszültségben élt. Az állam a pravoszlávokat pártfogolta a görög katolikusok rovására. Tódor püspököt rendszeresen bekérették, úgynevezett „meghívókat" kapott beszélgetésre, fontos beszélgetésre és nagyon fontos beszélgetésre. Egy részét ezeknek behívóknak megtaláltuk. Érdekes megfigyelni, mikor küldték azokat.

„1946. február 4-én küldjön egy megbízottat 12 órára! - elküldve február 2-án.
1946. december 11-én jelenjen meg beszélgetésre (IV. em. 216 szoba)! - elküldve december 11-én.
1946. december I 8-án jelenjen meg 11 órára! - elküldve december 17-én.
1947. február 10-én jelenjen meg fontos ügyben beszélgetésre! - elküldve február 8-án. 1947.március 25-én jelenjen meg nagyon fontos ügyben! - elküldve március 24-én.
1947. augusztus 7-én jelenjen meg fontos ügyben! - elküldve augusztus 6-án.
1947. augusztus 20-án, ma du. 15 órára jelenjen meg nagyon fontos ügyben."

1947. augusztus 28-ra Romzsa Tódor püspöknek nem adtak engedélyt főpásztori vizitációra, Munkácsra. Igen, ez is hozzátartozott a bántalmazásokhoz: a püspök atyának minden útjára külön engedélyt kellett kérnie az állami egyházágyi hivataltól, minden lépését ellenőrizték.

Romzsa Tódor likvidálása után az állami hatalom abban bízott, hogy miután megölték a pásztort, szétszéled a nyáj. Milyen nagy a csalódás lehetett számukra, amikor ez nem következett be.
Boldog Romzsa Tódor püspök a ravatalon
Nincs úgynevezett „iniciatíva gruppá"-t, azaz aktív csoport. Nem volt nagygyűlés, amelyet meg tudtak szervezni Lembergbe. Mindenki maradt a helyén. Megrémülve, mégis rendületlenül tovább működött a görög katolikus egyház. Nem alkudott meg egy teljes esztendőn keresztül. Semmi mozgolódás, semmi árulás, aláírás nem történt.
Romzsa halála után a székeskáptalan Murányi Miklóst választotta meg vikáriusnak. Már csak azért is, hogy elvonja a figyelmet Chira Sándorról, akit 1945 decemberébe titokban püspökké szentelt Tódor püspök. Murányi vikárius tudatta az állami szervekkel, hogy sohasem egyezik bele a pravoszlávfával való egyesülésbe. Válaszul Kárpátalja Területi Tanácsának elnöke, Ivar Turjanica rendeletet adott ki, mely szerint az ungvári székesegyház templomát és a Munkácsi Görögkatolikus Egyházmegye püspöki palotájának minden helyiségét az összes ingóságaival együtt át kellett adni az orosz pravoszláv egyháznak.
1949. február 17-én a helyi hatalom és a KGB munkatársai az őrséggel együtt betörtek a püspöki palotába. Ezután a következő körlevél látott napvilágot:

„Kedves Testvéreim!
1949. február 17-én a hívők kérésére az ungvári székesegyházunkat és a püspöki hivatal épületét átadták a pravoszláv egyház tulajdonába. Ennek okán a hivatal a működését beszünteti, és az én vikáriusi tevékenységem is véget ér. Kérem, a fentiek tudomásulvételét. Az Isten bőséges áldása szálljon reátok, és szent imáitokat kérve maradok Ungváron.
Murányi Miklós. 1949. február 18-án.”

Bendász István kanonok 1957 májusa és augusztusa között „önkéntes" száműzetésben volt Karagandában. Egy fedél alatt lakott Murányival, volt idejük megtárgyalni ezt az ügyet. Kiderült a levél megírásának háttere. Amikor a szovjethatalom elfoglalta a püspöki palotát, már a kezükbe volt a püspöki pecsét és az egyházi nyomtatvány, melyre leírták a levél szövegét, és nagyon ügyetlenül ráhamisították a vikárius aláírását. Ebből is látjuk, hogy ez a rendszenek bármilyen módszert felhasznált a célja eléréséért.

A főpapok sorát folytatva még három püspökről szólhatunk. Egyikük hitvalló, a másik kettő vértanú. A hitvalló a mindenki által jól ismert, mondhatni közkedvelt Chira Sándor. Őt „simán" kiutasították Kárpátaljáról, amikor lágeri fogsága után hazajött. Így kénytelen volt a kazahsztáni Karagandába letelepedni. Nagyon szép és aktív munkát végzett élete végéig.
Az egyházmegye területén Murányi Miklós volt az apostoli vikárius, az ordinárius, ám az egyházmegye lelki irányítója és vezetője Chira Sándor volt. A legfontosabb tevékenysége az volt, hogy papokat szentelt. Első alkalommal 1956. november 7-én, amikor az állami vezetőség a nagy forradalmat ünnepelte. A kétnapos munkaszünet leple alatt az egyházmegye újjáéledt. Ahol ugyanis papszentelés van, ott élő marad az apostoli folytonosság. Chira négy olyan egykori kispapot - Stilicha József, Csépes János, Szabó Konstantin és Bugir Mihály szeminaristákat - szentelt fel pappá, akik Romzsa Tódor halála miatt nem lettek korábban papok, pedig már tanulmányvégzett növendékei voltak a szemináriumnak. Az egyházmegyét látszólag likvidálták 1947-ben, amikor meggyilkolták Romzsa püspököt. Valóban meg is állt az egyházi élet egy rövid időre. Ám 1956 novemberében újraindult. Ugyan zárt ajtók, besötétített ablakok mögött, de élt. Chira Sándor 1983-ben bekövetkezett haláláig 3 püspököt és 16 papot szentelt fel. Ők a legnagyobb bizonyítékai annak, hogy az egyházmegye tovább létezett és működött.
A másik két főpap Orosz Péter és Zavagyák Bazil József OSBM volt. Velük kapcsolatban sajnos csak feltevésekre, közbeszédre tudunk hivatkozni. Az illegális időben a görögkatolikus vezetők arra törekedtek, hogy egyszerre több püspöke legyen az egyházmegyének, ezáltal igyekeztek biztosítani a papszentelést és az apostoli folytonosságot.
Az egyik püspök Orosz Péter volt, akit 1953. augusztus 27-én az ilosvai járási Alsókaraszlón egy Pócsik nevű milicista két pisztolylövéssel agyonlőtt.

A másik Zavagyák szerzetes volt, aki megjárva a lágert 1956 júniusában szabadult. Két évig odahaza működött titokban. A KGB nem hagyta békén, arra kényszerítenék, hogy vagy hagyja el Kárpátalját, vagy vonuljon pravoszláv kolostorba. Miután ő elutasította az ajánlatokat, 1958. december 4-én reggel a rakaszi letérőnél egy teherautó elgázolta őt, majd három KGB-s kiugrott az autóból és vasrudakkal agyonverte.
Feltételezhető, hagy Orosz Pétert és Zavagyák atyát is azért likvidálták, mert feltételezték róluk, hogy püspökök.
Ezek után az egyházmegyében Chira Sándor maradt az egyedüli püspök. Ő 1977-ben szentelte püspökké Szabó Konstantint, apai nagybátyámat.
Egy kissé előre szaladtam az években, de térjünk vissza az 1949. februári eseményekhez. A „névsor" 127 hitvalló pappal folytatódott. Nekik volt lelki és testi erejük ellenállni a kommunista terrornak. Ők nem földi jólétben hittek, hanem Krisztus szavaiban: „aki követni akar, vegye fel keresztjét.'' Az örök eszméket nem lehet felcserélni, nem lehet áruba bocsátani. Nem egy hitvalló pappal volt alkalmam és lehetőségem beszélgetni. Szép volt hallani, hogy nem tartották magukat hősnek. Hálát adtak a Jó Istennek, hogy ebben a kegyelembe részesítette őket. Erőt és kitartást adott nekik, hogy ne törjenek meg. Dr. Ortutay Elemér teológiai professzor tanárom és nevelőm. Az ő irányítása alatt végezhettem tanulmányaimat. Azt vallotta magáról, hogy „ha legalább egy ujjal hozzám értek volna, bármilyen kis testi erőszakot alkalmaztak volna, nem biztos, hogy kibírtam volna."

A kommunista gyilkosok

 Három csoportba oszthatjuk a papságot:

1. Az elsőbe kerül az a 127 hitvalló, akik nem írtak alá és elítélték őket. Mivel 1947-ben a halálos ítéletet, mint büntetési módot eltöröltek, apáinkat, nagyapáinkat 10-től 25 évig terjedő börtönbüntetésre és kényszermunkatáborra ítélték.
Romzsa püspökkel együtt 30 vértanúról beszelhetünk, akik életüket áldozták hitükért és a nemzetért. Drágább volt számukra a becsület, az eszme, az eskü, az adott szó és legfőképp a jó példa. Van az életnek olyan pillanata, amikor a „rongy életünk" mit sem ér. 25 oltártestvérünk jeltelen sírban nyugszik.
A vértanúk mellett vannak olyanok, akik vagy idős kor, vagy betegség okán nem élték túl a lágerben eltöltött időt, s ott fejezték be földi zarándokútjukat. Kohutics Tivadar, amikor meghallotta, hogy szabad és mehet haza, örömébe szörnyet halt. 74 éves volt és a messzi Ábez egyik jeltelen sírjában nyugszik.
Jeltelen sir. Annyira fájó ezt leírni és kimondani. Családtagoknak, gyermekeknek és unokáknak nincs hová elmenniük. Nincs temető, sír, melyre kivihetnének egy szál virágot, vagy meggyújthatnának egy mécsest és emlékezhetnének... Hadd említsem meg Ortutay Jenő nevét, mivel ennek az Országháznak a képviselője volt. Hadd adózzak itt az emlékének. 1950. december 24-én, karácsony szentestéjén halt meg, és ugyancsak Ábezben nyugszik. A temetését, már amilyen temetés létezhetett ilyen körülmények közt - mivel más pap nem volt abban a lágerben -, egy izraelita rabbi végezte, ö imádkozott a Teremtő Istenhez.
Valahol hallottam ezt a kifejezést: „Szibéria azon kívül, hogy nagyon rideg és hideg, egy nagy temető. A kommunista szovjet terror nemzetközi temetője."

2. Hitvallók, akiket nem vittek lágerbe.
A második csoportba 50 nevet sorolhatunk fel. Akikről azt mondhatjuk némi iróniával, hogy „megúszták". Ők azok, akik nem írtak alá, vagyis épp olyan hitvallók, mint az előbbiek, azzal a különbséggel, hogy őket nem tartóztatták le, nem ítélték el.
Bizonyos, hogy nem lehet a lágerben átélt borzalmakat, embertelenséget bármihez hasonlítani. De amit ez az 50 pap és családtagjai átéltek - főként 1953-ig, Sztálin haláláig -, szinten szót és figyelmet érdemel. Személyesen ismertem és ismerek családokat, akik ezt az időszakot átszenvedték. Akiket letartóztattak, azok már túl voltak rajta. Akiket pedig nem, azok azzal ébredtek és azzal tértek nyugovóra, mikor jönnek értem, mikor visznek el. Ki a következő és mikor kerülök sorra? Vaszócsik Miklósról tudom, hogy a kis hátizsákja össze volt csomagolva a legszükségesebb holmikkal. Egy másfél szobás kis lakásban éltek. Várandós feleségével a hatodik babájukat várták, valamint velük volt az anyósa, Mondi Miklós atya felesége négy gyerekkel.
Szeretném a sort folytatni Karcub Pállal, az utolsó nagyszőlősi parókussal, akinek 16 gyermeke volt. Vagy Medveczky Pál falucskai parókussal, aki kilenc gyermek édesapja volt. A gyerekek számát mondogatva hadd jegyezzem meg, hogy a 127 hitvalló elitéit papból 105-nek volt családja, és a gyerekek száma 396 volt ezekben a családokban.
Amikor püspökök szenvedéseiről és helytállósárul beszélünk, a velük helytálló papcsaládoktól is emlékeznünk kell!

3. A harmadik csoportba az úgynevezett aláírtak tartoznak. Akik áttértek a pravoszláv egyházba, 132-en voltak. Ebből 55 rövid idő után rendezte tévedését és visszatértek a katolikus egyházba. 77 olyanról beszélhetünk, akik ténylegesen elhagyták az egyházat. Vagy tudatosan döntöttek, vagy korai haláluk miatt nem érkeztek visszarendezni a státuszokat.

Családtagok.
Szeretnék nekik is emléket állítani, róluk is megemlékezni, s legalább egy gondolat erejéig adózni az ő hitvallásuknak is. Ők sok esetben nem kisseb embertelenségek, megaláztatások és nehézségek áldozatai voltak, mint a papok. A papnék, kevés kivétellel, mind tanítók voltak. 1947-ben mindegyiküket elbocsátottak az iskolából. Ez egy tudatos lépés volt. Papfeleség nem tanlehatott. A megalázás mellett ez azzal is együtt járt, hogy megszűnt a tanítói fizetés, a család nehéz anyagi helyzetbe került. Így akarták elérni, hogy a papfeleségek rávegyék férjeiket a pravoszláv egyházba való átállásra.

Tessék nekem megengedni, hogy személyes példát hozzak fel, Kedves drága jó Édesanyám példáját. 1950. április 25-én tartóztatták le édesapámat, akkor már a parókiáról, sőt a faluból, Csontosról is kilakoltatták a családját. A szomszéd faluban Knyáhinyán húzták meg magukat. Édesanyám ekkor 22 éves volt, Ilona nővérem pedig 1,5 éves. Ekkor kezdődött el édesanyám meghurcoltatása. Kezdve azzal, hogy a KGB arra akarta kényszeríteni, hogy hivatalosan váljon el aputól, mert nem lehet a „nép ellenségének” a felesége.

Folytatva azzal, hogy nem tudott munkát találni, mert amint megtudták, hogy a férje elítélt, sőt az apósa is az, pár nap alatt elbocsátották. Próbálkozások sora kezdődött el Nagybereznán, és folytatódott Ungvár több helyén is. Az egyiken egy volt szeminarista „spicli" felajánlotta, ha édesanyám a szeretője lesz, akkor ő elintézi, hogy ne rúgjak ki a munkahelyről. Egy másik helyen a KGB azt ajánlotta neki, hogy legyen besúgó, akkor lesz munkája. Majd jött Beregszász, Rakó, míg végül Taracközön végre megállapodhatott, marta cég vezetősége, ahol munkát talált, Kisinyovba székelt, és ott helyben nem volt káderosztály. Nagyberezna Kárpátalja legnyugatibb, Tarackőz pedig szinte legkeletibb helysége.

Feltámadás.
A Munkácsi Görögkatolikus Egyházmegye kálváriája 40 évig tartott. Nem volt hiábavaló Tódor püspök áldozata. Az egyházmegye feltámadt. Nem sikerült a sátán terve. Megfogyatkozva ugyan, 1989-ben 68 pap őrülhetett a visszakapott legalizációnak. 18 olyan, aki megjárta a „keleti akadémiát” - tréfásan így hívta Bendász Pista bácsi a Gulágot. Ő is köztük volt. 16-an voltak, aki úgymond megúszták a börtönt. 11-en, akik még befejezték vagy tanultak „rendes" szemináriumban. És 23-an, akik illegális teológiát, egy személyes szemináriumot végeztek el és titokba lettek felszentelve. Köztük vagyok én is, akit 1986-ban szentelt fel Halavács József püspök titokban a lakásán.

A mai nap több mint 300 papja van az egyházmegyének. A szeminárium Boldog Romzsa Tódor nevét viseli 61 kispappal. Ők vértanú püspökünk szellemiségének példáját viszik tovább… „


Közreadja: Stoffán György