2020. július 30., csütörtök

Szent Rókus, Járványok, Szentháromság fogadalmi oszlopok…

A Zsigmond téri fogadalmi oszlop
Szent Rókus (1295-1379) a franciaországi Montpellier városában született egy gazdag családban. Korán elvesztette szüleit, vagyonát szétosztotta a szegények közt, majd elzarándokolt Rómába. Útközben az itáliai pestisjárvány betegeit gyógyította. Három év elteltével Piacenzába ment, itt maga is megkapta a pestist. A város mellett, egy kunyhóban húzta meg magát, ahol a hagyomány szerint egy angyal ápolta, élelmet pedig egy megtérő bűnös kutyája vitt neki. Évek múltán visszatért szülővárosába, ahol nem ismerték meg, kémkedéssel vádolták, börtönbe vetették, majd 5 évnyi rabság után elhunyt. Maradványai mellett egy csodás táblát találtak a következő írással:

Akik pestisben megbetegednek és Rókushoz folyamodnak, meggyógyulnak. Erre a hagyományra emlékeztet az egyház könyörgése: „Úristen, aki Szent Rókus hitvallónak angyal által küldetett táblácskán írva megígérted, hogy ha valaki őtet alázatosan segítségül hívja, döghalálnak semmi gyötrelmétül meg nem sértetik: kérünk, engedd meg, hogy mindnyájan, akin az ő segítségét döghalál ellen alázatos szívvel óhajtjuk esedezése és könyörgése által testnek és léleknek ártalmas döghaláltól megmenekedvén, Néked szolgálhassunk.”

A budavári fogadalmi oszlop régen és ma... 
Halála után egész Európának lett pestisorvosa mintegy 600 éven át. A járványok elmúltával - hálából Rókusnak - nagy számban épültek szobrok, kápolnák. A hívők az építmények elkészítésén túl arra is kötelezték magukat, hogy mind ők, mind leszármazottaik a járvány elmúlásáért emléknapot ülnek, és körmenetben vonulnak ki á rókusi emlékhelyekhez. Hazánkban
országszerte, falun és városon egyaránt találunk neki szentelt kápolnákat. Pesten, valamint Szegeden kórház is épült a kápolna mellé, sőt utóbbi helyen városrész is őrzi a szent nevét. Minek köszönhető ez a nagy népszerűség? Leginkább a XVIII. században tomboló járványoknak, amikor is a nép régi-új pártfogókat igényelt. Rókus tiszteletének terjesztése különösen is kötődik a ferences kolostorokhoz, hiszen a rend oroszlánrészt vállalt a betegek szentségének kiszolgáltatásában, amelynek során többen maguk is megfertőződtek, és a szolgálatban meghaltak

E korszakhoz kötődik a hálának egy másik kifejezési formája – a Szentháromság-szobor – eredetileg fogadalmi oszlop – állítás. Mikor 1691-ben híre jött a pestisnek, a pesti városvezetés rögtön elhatározta, hogy az égiek közbenjárására Szentháromság-szobrot állít fel. A következő évben, mikor a járvány csakugyan megérkezett, fel is állították a szobrot a piac közepére, a városházával szemben. Néhány évvel később, 1708-ban a pestisjárvány újra feltámadt. Június havában a lakosság egy hétig könyörgött a Szentháromság-szobor előtt, azonban a pestis mégis megjelent a pesti városfalak között, így ismét buzgó áhítatosságba kezdtek a lakosok. Egy jezsuita évkönyv szerint, míg másfelé százak meg százak haltak meg, addig Pesten összesen tíz ember esett a ragály áldozatául. Hálából a régi pestisoszlop helyett az előbbinél díszesebb Szentháromság-szobrot állíttatott a tanács.
Hasonló története van a budavári Szentháromság-szobornak is. A város polgársága 1692-ben megfogadta, hogy a főtemplom előtt emlékoszlopot állít. A veszedelem elmúltával a polgárság megnyugodott, és a Szentháromság oszlopát csak tizenöt év elteltével állították fel. Amikor 1709 októberében a pestis ismét megjelent, a lakosság a várost tíz évre Xavéri Szent Ferenc oltalma alá helyezte, valamint böjttel és könyörgéssel fordultak Istenhez a járvány megszűnéséért. Azonban a veszedelem így sem csökkent: 1710 áprilisában a pestis már a Várban is kezdett pusztítani. A megrémült lakosság Xavéri Szent Ferencet minden időkre a város védszentjévé választotta, egyúttal ismét fogadalmat tettek, hogy a régi Szentháromság-szobor helyébe nagyobbat és díszesebbet állítanak. Erre 1713-ban került sor. (Az eredeti, kisebb Szentháromság-szobor ma, az óbudai Zsigmond téren áll. – a szerk.)
A Zsigmond téri fogadalmi oszlop, és annak könyörgő felirata

A Koronázó-templom előtti fogadalmi – hatszögletű – obeliszk szobrai a következő szenteket ábrázolják: Szent Rókus, aki sebeit mutatja; Szent János, aki feszületet tart; a gyermek Jézust vállain tartó Szent Kristóf; továbbá Szent Ágoston; Szent József valamint Szent Sebestyén.

A domborművek között három címer is látható: Buda városának címere, a Habsburg-címer és Magyarország címere. A párkány alatti három dombormű közül az elsőn Dávid király könyörög a választott népet sújtó döghalál megszűnéséért; a második a Buda várában dühöngő járvány borzalmait jeleníti meg; míg a harmadik a Szentháromság-emléket ábrázolja. A párkány három kiugró részén Szűz Mária, Keresztelő Szent János és Xavéri Szent Ferenc szobrai láthatók. A talapzat felső részét angyalfejek díszítik. Legfelül van a Szentháromság szoborcsoportja, amely a szokásos barokk ábrázolást követi: az Atya kormánypálcával, a Fiú kezében a kereszttel, felettük galamb képében a Szentlélek ábrázolása látható.

Balla János  Sch.P.

(Forrás: Mária Rádió - ingyenes magazinja 2020. augusztus)