Nem kell bizonygatnunk Mindszenty hercegprímás igazát. A
kommunista csőcselék uralma a nemzet fölött olyan károkat okozott, amelyek
visszafordíthatatlan folyamatokat indítottak el. Az alábbi pásztorlevélben
előre lát, a prímás, s menti, amit lehet. Lelkekhez szól, magyar
családokat hív harcba az új elnyomó hatalom ellen… S ma, azok tüntetnek akik terrorral vették át a
hatalmat, akiknek sem emberség, sem Isten-hit nem volt tarsolyukban. Ők, akik
ellen Mindszenty hetvenegy esztendeje szólt, mára feledik égbekiáltó bűneiket, s
önmaguk is elhiszik, hogy nemzetrontásuk, amely 1945. óta folyik, a nemzet
javára vált. Ők, akik olykor gúnyolódnak a holocaust rettenetének áldozatain, s
akiknek nem számít haza, nemzet, hazaszeretet, vallás, Isten. Gyilkosok pénzén
tiltakoznak gyilkosok ellen, terroristák pénzén tiltakoznak a "terror" ellen. Olvassuk
hát Mindszenty Józsefnek híveihez írt levelét, s gondolkozzunk el bűneik
felett…
PÁSZTORLEVÉL
Krisztusban Kedves Híveink!
Miután a véres világháború teljesen véget ért, a
fegyverek zaja a föld minden tájékán elcsöndesült, a borzalmas pusztulás és a
megdöbbentő lelki eldurvulás befejeztével súlyos feladatok előtt áll az
emberiség. Le kell számolnia az elhibázott, gyűlölködő és szörnyűséges
múlttal, fáradságot, áldozatot nem kímélve kell felépítenie e jövőt. Nekünk
magyar katolikusoknak sincsenek egyéb feladataink.
Az állami élet jövő berendezkedése kétségtelenül csak a
demokrácia elvei szerint történhetik. A demokratikus gondolatot m4t előző
pásztorlevelünkben bizalommal üdvözbitűk, A zsarnokságtól eleget szenvedett a
világ. Zsarnokság erőszakolta rá egy ember akaratát jobb sorsra érdemes
népekre. Zsarnokság hajszolta be meggondolatlanul Európát a szörnyű háborúba,
zsarnokság folytatta az öldöklő küzdelmet egészen az értelmetlenségig.
Zsarnokság gázolt bele hosszú éveken át az emberiség legszentebb jogaiba,
megvetette a lelkiismereti szabadságot, lábbal tiporta a szülök jogait
gyermekeik nevelésére. A zsarnokság tagadta még gondolatban is, hogy az emberi
személynek joga volna önálló érvényesülésre, képességeinek, hajlamainak,
egyéni hivatásának szabad kifejlesztésére.
A zsarnokság eme visszaélésével számol le a demokrácia.
Természetesen nem az a demokrácia, mely az egyik emberi személy korlátlan
űralma helyébe egy másikét állítja, nem az, amelyik az egyik embercsoport önző
és féktelen uralmát egy másik csoport hasonlósa önző és féktelen
hatalmaskodásával váltja fel. Az igazi demokrácia alappillére, hogy sértetlen
természetjogi elveket ismer el, melyekhez soha semmiféle emberi hatalomnak
erőszakkal nyúlnia nem szabad. Az igazi demokrácia arra törekszik, hogy ahol
valamely ok folytán ezek a jogok uralomra nem jutottak, azok ott is minél előbb
elismertessenek és tiszteletben tartassanak.
Az igazi demokrácia a lelkiismereti szabadságot, a szülők
jogait, a munkásnak szabad egyéniséggé való kialakulását, a munka
rabszolgaságának megtörését írja zászlajára. E célok érvényesítése érdekében
mozgósítja erkölcsileg kifogástalan eszközökkel a társadalom minden rétegét,
erre a célra veszi igénybe minden jobb érzésű egyén közreműködését.
Mi örömmel fogjuk látni, ha majd a magyar népet az
emberiség e nagy törekvésének szolgálatába állítják. Öröműnk annál nagyobb
lesz, mert a demokrácia ezen értelmezése tökéletesen megfelel azoknak a bölcs,
mély és evangéliumi elveknek, melyeket dicsőségesen uralkodó XII. Pius pápa
1944. évi karácsonyi beszédében a jövő társadalmi berendezkedés alapjaiként
mutatott be: Örömmel üdvözöltük a győztes hatalmak vezetőinek ajkán elhangzott
kijelentéseket is, valahányszor ezek a nyilatkozatok az ember
személyméltóságának komolyabb megbecsülését jelölték meg a jövő demokratikus
fejlődésének feladatául.
Ez az öröm és bizalom indított arra, hogy májusi körlevelünkben
megértést tanúsítsunk a magyar demokrácia jelentkezése iránt. Voltak ugyan már
akkor is aggodalmaink, de inkább a jót tekintettük, ami több helyütt
megnyilvánult, bíztunk abban a megértésben, amely az egyház és munkája iránt a
demokrácia képviselői részéről udvarias szavakban, szép ígéretekben, néha még
tettekben is megnyilatkozott. Ezt láttuk, erre építettünk.
Várakozásunk hosszas és türelmes volt. Többször úgy
éreztük már, hogy fel kellene szólalnunk, de nem akartuk a kibontakozást
megzavarni, nem akartuk jó szándékú emberek bizalmas és szorgos fáradozásait
nyílt állásfoglalásunkkal nehezíteni. De most a választások előtt nem
hallgathatunk mér. Meg kell mondanunk, hogy a magyar közéletben sok, nagyon sok
olyan jelenséget tapasztalunk, melyek a tiszta demokrácia elveivel éles ellentétben vannak. Meg kell
mondanunk, hogy ez az irányzat újabb veszélyekbe sodorhatja szerencsétlen és
súlyosan megpróbált hazánkat. Meg kell mondanunk, hogy a keresztény választó
nem adhatja a szavazatát olyan irányzatra, mely újabb elnyomást, újabb
erőszakos uralmat, a természettörvények mellőzését felelőtlenül és sűrűn
elköveti.
A legmélyebb fájdalommal kell igazat adnunk az angol
külügyminiszter szavainak, hogy úgy látszik, mintha Magyarországon az egyik
totális szellemű zsarnokságot a másik váltotta volna fel. Sajnáljuk, hogy ezt
meg kell tennünk. Mert éppen elég szégyen volt az országra, hogy egy évvel
ezelőtt az akkori vezetők gyengeségéből tág teret engedtünk idegen megszállók
erőszakoskodásának. Legalább most kellene a múlt hibáit az emberi jogok
lelkiismeretes tiszteletben tartásával jóvátennünk, hogy a világ becsülését
valamiképp kiérdemeljük. Sajnos, ezt nem mondhatjuk el. A magyar élet valóban
az egyik totális zsarnokságból a másik felé sodródott.
Legjobban fáj és a legkíméletlenebb seb az, hogy a
házasság felbonthatatlanságát, melyért a múltban is annyit küzdöttünk s amibe a
magyar újjászületés legbiztosabb zálogát szeretnők látni, az ideiglenes nemzeti
kormány, hitünk szerint illetékességét messze túllépve, a keresztény hivők
érzelmeivel nem számolva, súlyosan meglazította. Nem található a világon még
egy állam, mely a házasság felbonthatatlanságának kérdésében annyira ledér
álláspontot képviselne, mint az új magyar házassági rendelet. S mindez nem tekinthető
egyszerű hibának, nem emberi kisiklásnak, hiszen a természetjog egyik fontos követelményéről,
a házasság felbonthatatlanságáról van szó. Mit várhatunk mi attól a
demokráciától, azoktól a pártoktól és irányoktól, amelyek felhatalmazás és
illetékesség nélkül is hozzá mernek nyúlni az egészséges társas-lét ilyen
lényeges alappilléréhez? Számíthatunk-e arra, hogy ezek az emberek hatalomra
jutva, a természetjog alapkövetelményét tiszteletben fogják tartani, ha a
hatalom és illetékesség nélkül ennyire belenyúlnak abba a törvénybe, melyet
minden ép erkölcsi érzékű és sok hazáját szerető férfiú a legfontosabbnak
tart?
Meg kell említenünk, hogy a földbirtok-reform rendelet
több részletében olyan törekvéseket árult el, mintha bizonyos társadalmi
osztályok egyszerű gazdasági tönkretételét célozta volna. Néha még hangok is
hallatszottak, hogy ez az intézkedés büntetés a magyar birtokos osztály múltjáért.
Ám megfelel-e mindez az igazságosságnak, megfelel-e a természettörvénynek?
Helyes-e a kollektív igazságszolgáltatás elve? Szabad-e a jog és törvény
uralmára törekvő társadalomban azt vállalnunk, hogy az egyik testvér hibájáért
bűnhődjék a másik, s az ősapák nagyon kétséges mulasztásait szenvedje meg az
unokák késői nemzedéke? A földosztásnál pártpolitika érvényesült és katonáink
is kimaradtak a földosztásból.
Nem a földbirtokreformot tesszük itt bírálat tárgyává,
hanem a benne megnyilvánuló bosszúálló szellemet, mely ígéri ugyan a
vagyonukból kiforgatott tulajdonosoknak a jóvátételt, de az ígéretből aligha
lehet valami.
Még inkább meg kell döbbennünk, ha arra nézünk, hogy ez
az erőszakosságba hajló „rendszer" milyen közszellemet teremtett az
ország egyes intézményeiben. Országszerte, de egyes vidékeken különösképpen
örömüket találják abban, hogy üres gyanú, egyéni neheztelés, személyes sérelem,
titkos pártmesterkedések miatt fogjanak le férfiakat, akik maguk sem sejtik,
hogy mi az elfogatásuk oka és senkinek megtudni nem sikerül a vidéki
hatalmasságok szigora eljárásának indítékát. Papot, akit esztendőkőn át
szanatóriumban ápoltak gyenge tüdeje miatt. nehéz bérmunkára ítélnek pusztán
azért, mert az illető tiltakozott egy katolikus falusi egyesület jogtalan
feloszlatása ellen. Szent István-napi beszédért napokra elzárnak papokat s
hogy fenyegetésüknek nagyobb nyomatékot adjanak, a politikai rendőrség vezetője
kijelenti, hogy Szibériába viszik a papokat, ha továbbra is állást foglalnak a
mai rendszer ellen. Mindez lehet ugyan egyesek túlkapása, de a túlkapások
megdöbbentően sokasodnak. S alig következhetnének be, ha a kormányzat erős
volna, ha a pártokat a törvénytisztelet szelleme hatná át.
A főváros népe lelkesedéssel vett részt a Szent Jobb
körmenetén. Az ország népe örült az amerikai hadsereg nemes cselekedetének.
Mégis a Szent István hetét használta fel a kormány egyik tagja, hogy a tanárok
átképző tanfolyamán Szent István ellen kemény támadást intézzen, s hivatalos
hatalommal fenyegesse meg azokat a tanárokat, akik másképp mernek érezni, vagy
gondolkodni, mint ők. Az átképző tanfolyam másik előadója nyíltan az
istentagadást hirdette meg a jövő iskolairányító szelleme gyanánt.
Mindenfelé azt látjuk tehát, hogy vagy az alapvető
jogokat vetik meg s a társadalom leghatalmasabb pilléreit, az erkölcsiséget és
igazságosságot semmibe veszik, vagy pedig lábbal tipornak azon hagyományokon
és azon eszményeken, melyek a szenvedő magyar népet ismét lelki
felemelkedésre, a nemességre és áldozatkészségre nevelnék. Pedig e rombolás
helyett mennyi más sürgősebb és nélkülözhetetlenebb teendő várna megoldásra! Ne
beszéljünk most a gazdasági bajokról, erről a kormány és hatóságok nem
mindenkor tehetnek. De az szégyenkezve állapíthatjuk meg, hogy Magyarországon a
vonatokat, ha nem is rendszeresen, de mindenesetre megdöbbentő gyakorisággal
ismeretlen fegyveres rablók támadják meg, akik sokszor a szerencsétlen utasok
utolsó betevő falatját, régről megmaradt ruháját veszik el.
Ilyen szörnyű állapotok elképzelhetetlenek voltak
előttünk, nem hittűk, hogy valaha hazánk földjén ezt kelljen tapasztalnunk. A
rendőrségűnk pedig ugyanakkor papokat tart fogva szentbeszédeik miatt s
védtelen polgárok internálására rendezkedik be.
Vajon az a kormány, mely ily állapotokat tűr, vagy
ezekkel szemben tehetetlen, nem fog-e a politikai erőszak zsarnokságával
szemben még gyöngébbnek, vagy zavartabbnak mutatkozni? Naponta imádkozunk,
hogy a magyar nép jobb érzelmű rétegének legyen elég szabadsága a
választásokon akaratának megmutatására.
Titeket pedig, Kedves Híveink, felszóltunk, hogy
fontoljátok meg szavainkat a választás alkalmával adjátok szavazatotokat arra
jelöltre, aki az erkölcsi tisztaság, a jog, az igazság és a rend érdekében fog
síkra szállani s képes lesz küzdeni e jelenlegi szomorú állapotok visszaélései
ellen. Ne rettenjetek meg a gonoszság fiainak fenyegetéseitől. Könnyebb
egyszeri fenyegetést kiállani a elszenvedni, mint rálépni arra az útra, ahová
meggondolatlan s lelkiismeretlen emberek csábítani akarják a magyarságot. Az
erőszak és a zsarnokság annál nagyobb lesz, minél kevesebb ellenállásra talál.
Az erőszak természete az, hogy ma csak szavazatot
kényszerit ki, holnap már fenyegetésekkel szorít munkára, holnapután háborúba
visz, majd erőszakkal e megsemmisülésbe kerget.
Az erőszak olyan, hogy ma a házassági köteléket lazítja
és a fiatalságot zülleszti, holnap az erkölcsi szabadságot kívánja állandóvá
tenni, holnapután a férfiak tömege minden lovagiasságot és tisztességet
félretéve, vad állatiassággal tör rá a védtelen nőkre, hogy szenvedélyeit
kielégítse. Nem kell sokat magyaráznunk, hogy a zsarnoki szenvedély és az általa
megrontott tömegösztönök hova vezethetnek. Még élénkebbek emlékeink, még
könnyű felidézni lelki szemünk elé a közelmúlt gyászos emlékeit.
Ne feledjük a súlyos figyelmeztetéseket, ne feledjük és
vonjuk le a következtetéseket. Magyar édesapa, magyar katolikus édesanya, aki
felelősséget érez gyermekei lelki tisztasága, földi és örök boldogsága iránt,
nem habozhat a választások elölt. Csak olyan jelöltre adhatja szavazatát, aki
emberileg szólva kezességet nyújt, hogy ilyen világ, ilyen szellemiség, ilyen
eltévelyedések többé nem ismétlődnek a magyar földön.
Amen.
Esztergom, 1945. október 18-án.
A magyar püspöki kar nevében
+József s. k.
hercegprímás, esztergomi érsek