
A
család az a legelső ősközösség, melyből az emberiség élete fakad. Az egyes emberé,
de a népeké is, a testi élet, de a szellem-erkölcsi élet is. Az egymásra következő
nemzedékek sora innen bomlik elő, és végeredményben itt sűrűsödik össze az
emberiségnek minden küzdelme és győzelme, minden szenvedése és öröme, minden
fáradsága és lendülete. A legbensőségesebb emberi szeretetközösségnek a
sértetlen állapota tehát, azaz: a család egészsége, erkölcsi tisztasága, szilárd
kerete, a csorbíthatatlan szülői tekintély, a férj és feleség, a szülő és gyermek
rendezett viszonya együtt biztosítják azokat a feltételeket, amelyek
szükségesek ahhoz, hogy egészséges testű, megbízható erkölcsű és alkotó
készségű emberek születhessenek, és életképes, alkotó erejű népek képződjenek.
Korunk
rontó szelleme azonban ezt az élethordozó intézményt is megtámadta. A teremtő
Isten félreérthetetlenül meghatározta törvényeit, de a modern ember hangzatos
jelszavakkal, kifelé a tudomány és az egyéni szabadság nevében, valójában pedig
mérhetetlenül önző lelkületből, kikezdte és megvetette ezeket. A következmények
előtt lehetetlen szemet hunyni. Mióta a házasság törvényei meglazultak s célja
és tartalma kezdett elsikkadni: virágot fakasztó tavasz helyett levelét hullató
őszben járunk, az emberiség életfája szuvas. A szeretetközösség helyett,
melyben a legboldogítóbb és legdúsabb emberi viszonyoknak kellene fejlődniük, a
csalódott, egymásra unt, ideges és bánatos, állandóan szétinduló vagy már
szétment házasok tömegével találkozunk; egészséges lelkű gyermekek helyett
pedig fészekből kiesett, didergős madárfiókákat látunk, elvált szülők
gyermekeit, akik szerető gondoskodás és felelős nevelői hatás hiányában fázós
lélekkel, megedzetlen jellemmel nőnek fel.
A
népek sorsa fölött is áll a harc, éspedig nyíltan és nyersen. Az elméletek a nemzetköziségről
és nemzeti eszméről, melyek ma két kibékíthetetlen táborra osztják az
emberiséget, s „lét vagy nem-lét" kérdése elé állítanak minden nemzetet.
Mindenkinek, mint az élet-halál harcba bekötött magányos embernek,
kötelessége, hogy összes testi és lelki, anyagi, szellemi és erkölcsi erői
őrizze, megnyissa az erők legmélyebb forrásait és úgy vállalja a
rákényszerített küzdelmet. Milyen esélyekkel indulhat hát az a nép, amelyik
erői a házasság szentségi jellegének és Istentől rendelt céljának elsikkasztásával,
a családi élet felelőtlen lazításával már a legősibb és leggazdagabb forrásnál
veszendőbe hagyja?
Amint
a családban a szülők és gyermekek összetartoznak, és meghatározott közösséget
alkotnak, úgy a gyermekek gyermekei, a nemzedékek egymásból kibomló számtalan
sora és köre is összetartozik és valóságos egységet alkot. Nem képzelődés
tehát, nem pusztán érzelem avagy kegyeletes emlékezés, hogy a közös ősöktől
való származás élet- és sorsközösséget jelent. Az örökölt vér parányaiban
kapjuk azokat a kimondhatatlanul hatalmas, titokzatos erőket, melyek
szervezetünket építik és éltetik, s amelyeknek hullámzása sokban meghatározza
kedélyvilágunkat is. A vér és nevelés közösségével együtt jár, hogy egy
származású és nevelésű emberek érzelmi élete, szíve-vére közös: egyformán
szomorkodnak és örülnek, szeretnek, gyűlölnek, élnek. De ebből a közös alapból
nő ki és e szerint színeződik a vér és nevelés közösségében összefogott nép
szellemi élete, gondolatainak és eszméinek világa; amint ennek a közös érzelmi
és szellemi életnek kifejezője a nép anyanyelve, melyen a közös szív és közös
lélek érzelmeit és gondolatait, céljait és vágyait, eszméit és alkotó szándékait
kifejezi.
Világos,
hogy népet nagyobb veszély nem fenyegethet, mintha gyökerében, a családban kezd
elgyöngülni. Amelyik nép életében a felbomlott házasságok tömege utal arra,
hogy az emberekben elhalványodott a felelősségtudat, a házastárs személyi értékének
felismerése és megbecsülése, ahol a gyermekáldás ellen való tiltakozás
elszomorító eredményéből látjuk a lehangoló tényt, hogy a népben
megfogyatkozott az életakarat, az élethez szükséges elszántság, az erkölcsi
érzék, ott ezzel együtt egyenes - ha nem mértani - arányban halványodik a nép
jövőjéhez fűzött remény és kilátás is. Kik fogják a nép gondolatait hordozni,
értékeit megőrizni, reményeit valóra váltani? A felelőtlenül házasodó és
felelőtlenül elváló szülőktől s gyermekeiktől, a fészekből kiesett fiókáktól,
akik önhibájukon kívül lelkileg valamennyire mindig félbe maradnak, mert
küszöbtől küszöbig hiába keresik a szülői szeretetet, mit lehet várni?!
Nagy
felelősség tehát, hogy a szellemek harcának ezen a szakaszán Isten angyalát
erőteljesen támogassuk. A család és a családias érzés nevelése mellett az
iskolának is síkra kell szállnia, hogy a házasság tisztaságát,
felbonthatatlanságát, célját tervszerűen mentsük, vonatkozásait feltárjuk s
kitartó neveléssel ismét azzá az élethordozó és boldogságfakasztó szeretetközösséggé
tegyük, aminek Isten az ember és a nemzet érdekében szánta.
Erdélyi
Iskola (V) 1937/38. 1-2. sz. 1-2.