2014. december 28., vasárnap

Gyermekáldozatok

A Katolikus Egyházban ma a Szent család Vasárnapját ünnepeljük, s mellette az Aprószentekről is megemlékezünk ezen a napon. Fontos e két ünnepről külön is szólnunk. Hiszen ma a család ellen fordult a Sátán. A családok bomlasztása ugyanis a „legcélszerűbb” a világ erkölcsi válságba döntésére. Sok millió gyermek szenved ma életre szóló törést, mert vagy az anya, vagy az apa hagyja el családját, remek indokokat találva e drámai cselekedet magyarázataként. A legtöbbször az a mentegetőző és hárító érv hangzik el, hogy a kapcsolat(!) megromlásához nem csak ő, a hűtlen társ a felelős…  Ám ez az indok nem elégséges, és nem is ok, nem is indok. Ugyanis egy házasság nem csupán kapcsolat, hanem esküvel megerősített életre szóló szövetség, amelyet a magyar nyelv többféleképpen és gazdagon nevez meg. A házasság alapja a hűség, a jóban és rosszban való kitartás, a gyermekek iránti elkötelezettség, amelyet sem más kapcsolat, sem anyagi gondok, sem egyéb ok nem bonthat meg. Hiszen a vesztes minden váláskor és házasságtörésben a gyermeki lélek. Hiszen mit is tapasztal a gyermek, amikor anya vagy apa kilép a házasság szentségéből? Megtapasztalja a szeretet hiányát még akkor is, ha anya vagy apa elhalmozza ajándékokkal, ha az új helyen aránylag jól is érzi magát… mert amibe beleszületett, a család egysége és biztonsága bomlik meg. Azt látja a gyermek, hogy ha valami nem megy, azt a befejezéssel lehet „korrigálni”, tehát hiába volt esküvő, hiába voltak szép karácsonyok, s hiába vannak szél családi emlékek, anyának vagy apának többet jelent az új kapcsolat, ennél fogva többet jelent az új pár még nála is, hiszen őt is hurcolják jobbra-balra.  Az sem elhanyagolható, hogy a gyermek a lelki sérülésen túl olyan mintát kénytelen elfogadni, amelyet akarva-akaratlanul is alkalmazni fog élete során, s megszűnik benne az addig természetes és szép édesanya-és édesapa-kép, ezzel együtt a család fogalma is megváltozik. Mert ő anya vagy apa szexuális igényinek, anya vagy apa családhoz való hűtlenségének áldozatává válik. Óhatatlanul tehát a család sárba tiprása, az új kapcsolatba lépés a gyermek, és ezzel együtt a társadalmat is súlyosan veszélyezteti. Számos esetben tapasztalhatjuk, hogy a katolikus családokban is felütötte a fejét a hűtlenség, a család megsemmisítése, az ösztönök mindenek fölé helyezésének gyakorlata. Vannak olyan esetek, amelyek megdöbbentőek, hiszen katolikus közösségek tagjai a másik ugyanazon közösség tagjával költöznek össze, s hagyják egyik vagy másik elhagyott párra a gyermekeket. Ez indokolja azt, hogy a Sátán művének tartom mindazt, amit ma a családok szétzúzásának gyakorlatáról megfogalmazok. Veszélyt jelent az is a gyermekre, ha az addigi katolikus nevelést a hűtlenség látványa, a szerető család megszűnése és a templomba járás megszűnése váltja fel.
Szent Család Vasárnapján tehát, az Egyház azért imádkozik, hogy a hűség kegyelmét kapják meg a családok, a szülők, s hogy a gyermekek lelkét ne törjék össze a hűtlenséggel, a gyalázatosan rossz példával, a bűnös ösztönöknek való engedékenységgel. A család szétverése, a hűtlenség által való családrombolás tehát a másik ünnephez is kapcsolódik kissé, mert nem testi, hanem lelki abortusznak nevezhető.

***

A másik mai ünnep az Aprószentek ünnepe. S ez is a gyermeket állítja középpontba. Heródes áldozatinak napja ez. A bibliai történet szerint a három napkeleti bölcs kijátszva Heródest nem árulták el, hol találták a Kisdedet, azért Heródes minden csecsemőt leöletett, hogy megölje a Messiást.

Mai korunkban nem a hatalom, hanem maga az édesanyáknak nem nevezhető nők nem engedik megszületni magzataikat.  Itt is vannak hivatkozások, itt is vannak önfelmentő érvek, ám alapvetően erre sem érv sem indok nincs. Minden korban gyilkoltak magzatot, s minden korban a bűn volt az alapja, s a még nagyobb bűn a gyilkolás volt a célja ezeknek a tetteknek. Manapság a nők hivatkozásai megszámlálhatatlan okot foglalnak magukba. Gazdasági, érzelmi, felelősség nélküli indokok ezek, amelyeket keresztény ember nem tud elfogadni. A meggondolatlan fiatal lányok ijedtsége és kiszolgáltatottsága, a tanácstalanság szörnyű ténye, az erőszak általi fogantatás, persze ha nem is felmentés, de elfogadható indok lehet.  S ha egy efféle bűn elkövetése után az asszony később életet ad következő magzatainak, akkor talán – bár Istené a döntés –az abortusz tényének megítélése sem annyira szélsőséges, mint más esetben, amikor minden feltétel megvolna a gyermek megszületésére, de az anya egzisztenciális vagy anyagi okokra hivatkozva gyilkoltatja le magzatát.

Különösen tragikus az abortuszok magyar vonatkozása, hiszen ötven év alatt mintegy hétmillió magyar kisgyermeket nem engedett megszületni az „édesanyja” Magyarországon, s akkor még nem szóltunk az idegen főhatalom által uralt magyar területek magyarjainak statisztikájáról, amelyben mai adat, hogy csak nagyváradon 650 abortuszt végeztek 2014-ben.

Mit is jelent ez nemzetünk számára? Keresztény szemmel tekintve e gyászos adatra, azt jelenti, hogy hétmilliószor tagadta meg ez a nemzet Isten akaratát. Hiszen minden megfogant magzattal istennek terve van, így magával Istennel szállt szembe hétmilliószor az anya és az orvos, aki az élet megmentésére esküdött. Elborzaszt, ha belegondolunk: hány zseni, tudós, rátermett politikus, tanár vagy pap halt meg születése előtt annak az asszonynak a szíve alatt, aki egyedül garantálhatta volna az ő magzati biztonságát… (az előző ünnephez hasonlítva: hány ezer gyermek nem járhat haza a családi fészekbe felnőttként, hány gyermek tapasztalta meg a hűtlenség természetessé válását a szeretet helyett…).

E gyilkosságsorozat az elmúlt évszázadban azért válhatott ámokfutássá, mert a szocialista és liberális eszmeiség nem ismeri Istent, nem ismeri el az erkölcsi normákat, nem ismeri és tagadja Isten parancsait, Krisztus tanításait és ránk hagyott utasításait. Csak az önmegvalósítás kapzsi és embertelen voltát hirdeti máig, s az emberi szabadságjogok alárendeltje lett a magzati élet is, hiszen azt hirdetik és fogadtatták el a nőkkel, hogy az ő joguk a gyermek megszületésének tagadása. A gyilkossághoz való jog!

„Az üdvösség egyedül a Jézus Krisztusban való hit által lehetséges! És nincs üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnénk.” (Apostolok Cselekedetei 4:12)

Ha ezt a mondatot nem csupán olvassuk, hanem fel is fogjuk, akkor jövünk rá, hogy milyen bűnben él a világ, milyen bűnben él a magyar nemzet is. Hiszen nincs felmentés, csak bűnbánat van, amely által, ha a bűnbánat valóban őszinte, Isten megbocsájtó szeretete eltörli a vétkeinket. Ha ezeket a sorokat olvassuk, eldönthetjük, hogy jogosan „könnyezzük e el” a Himnuszban a „Megbűnhődte már e nép a múltat s jövendőt”…? Ha e sorokat olvassuk megvizsgáljuk-e önmagunkat a Szent család ünnepén, amely idén az Aprószentek emléknapjával esik egybe, s amely ünnepek a gyermeket állítják a középpontba?  

Nem, nem tesszük, mert ma modern világot élünk, ahol hirdetjük az ostobaságokat, felmentjük a bűnösöket, s elhitetjük a megtérés fontossága helyett, hogy mindenki eljut a mennyek országba, még akkor is, ha nem fogadja el Jézust, a Messiást, a Megváltót.

E két ünnepnek tehát az alábbi, Máté által leírt néhány sor a summázata, s a bennünk rejlő hit a kulcsa. Érdemes tehát elgondolkodni ezen a napon (is) mind az Apostolok cselekedeteiből, mind a Máté evangéliumából vett idézeten.

„Bizony mondom nektek, ha nem változtok meg, s nem lesztek olyanok, mint a gyerekek, nem mentek be a mennyek országába. Aki tehát megalázza magát, mint ez a gyerek, az a legnagyobb a mennyek országában. Aki befogad egy ilyen gyereket a nevemben, engem fogad be. De aki megbotránkoztat csak egyet is ezek közül a kicsik közül, akik hisznek bennem, jobban járna, ha malomkövet kötnének a nyakába és a tenger fenekére vetnék”. (Mt. 18.)


Stoffán György - Európai Idő