A keresztény egyházakat és felekezeteket is elérték azok a modernista, Krisztus tanításával ellenkező újítások, amelyek Európában és a világban vadásszák le a lelkeket, sátáni aberrációikkal is csábítva egyházi közösségeket, papokat, püspököket. A keresztény egyházak és felekezetek legfőbb vezetői mindenkinek kedvezni akarnak az 1789-es francia szabadkőműves, és az 1917-es lenini szellemiség szerint. Németország vezet ebben a renegát, eretnek szellemiségben, de egyetlen európai egyház sem mer ellenkezni, Róma püspökének olykor igencsak félreértelmezhető „hitigazságaival”. Minden európai egyházi vezető úgy tesz, mintha tökéletes rend és egység uralkodna, noha csak a berkeken belüli megfélemlítés és parancsuralom tökéletes… semmi más. Az engedelmesség mindent felülír. Még Jézus Krisztus a családot, az emberi magatartásokat és a Teremtés logikáját érintő, ránk hagyott tanítását is. Nem beszélve a liturgia és imádságaink megváltoztatásáról, átértelmezéséről, és Máriát, az Istenszülőt sem kímélik ezek az újítások. Ugyanakkor megjelentek az egyházon belüli renegátok, eltiltott papok, akik éppen úgy beépítettek, mint azok, akik mélyen hallgatnak, de ők a helyi egyházvezetést ócsárolják és igyekeznek hiteltelenné tenni a nemzeti egyházak vezetőit, mereven ragaszkodva olyan hagyományokhoz is, amelyeket maga XII. Pius pápa sem tartott már időszerűnek. Emellett a protestáns testvérek folyamatos alázása, megvetése is az ő feladatuk. Az ok most kiderült!
A káosz tehát nagy, és sajnos az újabb generációk lelke ennek a renegát káosznak lesz az áldozata, hiszen belenőnek a népéneket elhagyó, gitáros buli-misék, alázat és imádás nélküli, a szentségeket „nasiként”, a szomszédasszony kezéből magukhoz vevő liturgiába.
Most azonban magyar, keresztény
nemzeti közösségünk református ága tanúságot tett Krisztus mellett. Egyértelmű
és visszavonhatatlan tanúságot, amelyről mi katolikusok mielőbb példát kell, hogy vegyünk!
Történt ugyanis, hogy a
GEKE, azaz, az Európai Protestáns Egyházak Közössége
2024. augusztus 27. és szeptember 2. között
Nagyszebenben rendezi meg IX. Nagygyűlését. Ám, „a
tagegyházaknak megküldött teológiai munkaanyag viszonylagossá teszi a Szentírás
tanítását, és a rendkívül megosztó gender-ideológia tanítását keverné bele egyházi tanainkba,
mint konkolyt a búza közé. Egyházkerületünk több ízben is kérte a munkaanyag megtárgyalásának
napirendről való levéltelét, erre azonban nem került sor.” – írja Bogdán
Szabolcs János, nagyváradi református püspök, majd így folytatja: – „Partiumi
magyar reformátusokként mércénk egyedül a Szentírás (Sola Scriptura),
következésképpen egyházunk bioetikai tanítása, illetve a Romániai Református
Egyház Zsinata Teológiai Bizottságának kapcsolatos határozata értelmében
elhatárolódunk a GEKE munkaanyagának Biblia-relativizáló tartalmától, és a
nagygyűléstől való távolmaradásunkkal tiltakozunk az egyházaink ékes rendje
elleni, durva ideológiai támadástól.
Egyházkerületi Közgyűlésünk
úgy döntött, hogy egyházunk képviselői mindaddig nem vesznek részt a közös értekezleteken,
fórumokon, hovatovább a nagyszebeni küldöttgyűlés munkálatain sem, amíg ez az
életidegen szemlélet nem kerül le a GEKE napirendjéről.
Következésképpen azt kérjük
mindazon szolgatársainktól, akik meghívót kaptak az GEKE nagygyűlés bármely
kísérő eseményére, hogy maradjanak távol az eseménytől.” (forrás: Királyhágómelléki Református Egyházkerület honlapja)
A partiumi püspök
felhívása után az Erdélyi Református
Egyházkerület, mind a velük szolidaritást vállaló Magyar Református Egyház
Generális Konventje tagegyházai is megtagadják a nagyszebeni részvételt.
A
protestáns felekezetek hithű csoportja a következő bevezetővel adta hírül a „magyar
vallás”, azaz, a reformátusok Krisztushoz való hűségéről tanúskodó döntést: „(…)
Továbbá az azzal kapcsolatos reményünket is kifejezzük, hogy a nyugat-európai
protestáns népegyházak (elsősorban „testvéregyházak”) felől érkező egyre
agresszívebb ideológiai-teológiai nyomásgyakorlás ellen a magyar reformátusok
(és reményeink szerint nem csak ők) a jövőben is hasonló határozottsággal
lépnek fel, nem engedve a „párbeszédre”, „eszmecserére” és „dialógusra” való hivatkozás
örve alatt megvalósuló kényszerítésnek, és ha szükséges – márpedig az –,
megtérésre hívják a nyugati egyházi közösségek vezetését és tagságát (és
bátorítják ezen egyházak hitvalló kisebbségét), ha pedig nem járnak sikerrel,
erőteljesen korlátozzák az ezekkel az egyháztestekkel történő gondolatcserét és
együttműködést.”
(Forrás:
https://www.evangelikalcsoport.hu/
A
magyar evangélikusok részt vesznek a nagyszebeni „szinodális összejövetelen”,
amelynek, általunk, katolikusok által már megismert internacionalista célját e helyen
nem ismertetem.
Öröm
megtapasztalni – és kötelező társulni –, azt a hűséget és tántoríthatatlan Krisztus-hitet,
amellyel a magyar reformátusok szerte a Kárpát-medencében tanúságot tettek. Ezzel
a 21. században, a magyar református testvérek gyakorolják a Szent László-i magyar kereszténységet…
mert nem hajtották meg a gerincüket tragikus, sátáni korunk, Istent és Jézus
tanításait megtagadó, a Szentírást relativizáló ideológiát képviselők parancsai
előtt.
Deo
gratias! S.D.G!
***
Jegyzőkönyvi kivonat, a Romániai Református Egyház Zsinatának 2024. április 16–17-én a nagyváradi Lorántffy Zsuzsanna Egyházi Központban tartott, a 2019-ben megnyílt Zsinat 2. ülésszakának második üléséről
Az Erdélyi Református
Egyházkerület zsinati tagjai közül jelen van Kató Béla püspök, Ambrus Attila
főgondnok, dr. Bibza Gábor ülésvezető elnök, dr. Gudor Kund Botond, Czirmay
Csaba Levente, Balog Zoltán, Jakab István, dr. Kolumbán Vilmos József, Veress László
és dr. Juhász Ábel lelkipásztor, valamint Tőkés Zsolt, Dálnoki Lajos, Floriska
István és Veress Zsombor presbiter. A lelkészi tagok közül dr. Bekő István
helyett Vincze-Minya István póttag lett behívva a 17/2024 számú
megbízólevéllel. A presbiteri tagok közül Nagy Péter helyett Kassai István
póttag lett behívva a 18/2024 számú megbízólevéllel és Kiss Attila helyett
Ladányi Árpád póttag lett behívva a 19/2024 számú megbízólevéllel. Kimentését
kérte Bereczki Sándor, Ősz Sándor és Gergely Balázs presbiteri tag.
A Királyhágómelléki
Református Egyházkerület zsinati tagjai közül jelen van Bogdán Szabolcs János
püspök-ügyvezető elnök, a lelkészi tagok közül Filep Attila, Bogdán Zsolt,
Dénes István Lukács, Tóbiás Tibor, dr. Király Lajos és Bódis Ferenc. A királyhágómelléki
presbiteri tagok közül jelen van dr. Puskás Csaba, Tóth András, Szallós Nándor,
Oláh József és Tóth Zsigmond Béla. Kimentését kérte Bara Lajos főgondnok és
Bíró Zoltán presbiteri tag.
______________________________________________________________________________
6-2024. A Gemeinschaft
Evangelischer Kirchen in Europa (GEKE) által gender, szexualitás, házasság és
család témakörben összeállított anyag ismertetése és megvitatása
Dr.Bibza Gábor felkéri
dr.Kolumbán Vilmos főjegyzőt, hogy ismertesse a több mint 200 oldalas anyag
tartalmát.
Dr.Kolumbán Vilmos
jelzi, hogy időközben megérkezett dr. Visky Béla véleményezése is, akit
megkértek arra, hogy a szűk időkeret lehetőségei között az anyagot alaposan
vizsgálja át.
Ismerteti, hogy a GEKE
Nagyszebenben tart augusztus végén, szeptember elején nagygyűlést a tagegyházak
részvételével. Több téma is körvonalazódik, például demokrácia és egyház. Most
azonban az egyházkerületek kézhez kapták ezt a 230 oldalas dokumentumot,
amelyet az elmúlt napokban többen is olvashattak. Tartalma tekintetében néhány
dolgot érdemes idézni. Az előszóban például azt írják, hogy a Szentírás a
protestáns egyházak hitének alapja, de azt mindig történelmi kontextusban és a
tudomány szemszögéből kell értelmezni. Ezek szerint a Szentírás nem Isten
szava, hanem csak egy szöveggyűjtemény, amit bármikor át lehet értelmezni.
Más helyen azt írják,
hogy a biológia két nemet különböztet meg, férfi és nő. Létezik azonban
társadalmi nem (gender). A biológiai szemlélet szerintük csak „megnehezíti” a
társadalmi nemek értelmezését.
Foglalkozik a
normalitás kérdésével is. Szerintük az normális, amit a társadalom annak ítél.
A normalitás ezek szerint viszonylagos. Fontos azt is megfigyelni, hogy milyen
tudományokra hivatkoznak a tanulmányban: például a szélsőségesen feminista
teológia, ami a Miatyánkot is Mianyánknak mondja.
A biblikus házasságnak
az alapja a Gen1-2 található, az ő olvasatukban azonban a lesznek ketten egy
testté (Gen 2,24) más értelmezést kap, mert tagadják, hogy a házasság az élet
fennmaradását szolgálja, hanem csak két ember szeretetteljes kapcsolata, ami a
kölcsönös tiszteletre épül. A Gal 3,28 (Nincs zsidó, sem görög; nincs szolga,
sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus
Jézusban) jelentését is így torzítják el az ideológiájuk alátámasztására.
Budapesten lesz egy
előkészítő ülés a nagyszebeni gyűlést megelőzően, amin a GEKE vezetősége vesz
részt, illetve a tagegyházak által delegáltak. A GEKE korábban ígéretet tett,
hogy nem hozzák el Nagyszebenbe ezt a rendkívül érzékeny kérdést, ami
megoszthatja a tagegyházakat. Minden jel arra mutat, hogy mégis napirendre
veszik Nagyszebenben, és már egy nyilatkozatról is szó van, ami a hírek szerint
már elkészült, és a tagokat kérik majd a nyilatkozat aláírására. A nyugati
tagegyházak minden jel szerint idomulni akarnak a társadalomhoz, talán így
akarnak híveket szerezni.
Számunkra nem marad sok
lehetőség, mint vagy az, hogy eldöntjük, hogy nem veszünk részt ezen a
nagygyűlésen, vagy részt veszünk, de kivonulunk, illetve megfogalmazzuk
fenntartásainkat a gender-ideológiával szemben.
A nyugati tagegyházak
részéről eddig is érződött egyfajta nyomás, például elvárás volt a részükről,
hogy az általuk támogatott továbbképzőkön témaként szerepeljenek ezek a kérdések.
Természetesen nem engedtünk a nyomásnak. Miért kell egyáltalán ezekről
beszélni, amikor vannak ennél égetőbb és sürgetőbb kérdések is? Ezek nem
egyházi témák. Egyre inkább úgy tűnik azonban, hogy nem lehet megúszni, hogy
véleményt mondjunk ebben a témakörben.
Nem tudunk most
nyilatkozatot írni is és elfogadni ebben a kérdésben, mert az elmúlt négy
napban, amióta kézhez kaptuk a dokumentumot, nem volt idő arra, hogy azt
kellőképpen áttanulmányozzuk. Egyelőre várjuk meg azt, hogy mi történik a budapesti
találkozón, és ha szükség lesz rá, ki kell alakítanunk az álláspontunkat ebben
a kérdésben.
Bogdán Szabolcs János
püspök hozzáteszi, hogy 1973-ban jött létre a GEKE, és ebben a munkaközösségben
született meg ’74-ben a Leuenbergi Konkordia. Most ehhez képest egy ilyen
típusú dokumentumot erőltetnek. Ezt a kérdést alaposan körül kell járni, és
végig kell gondolnunk azt is, hogy mi lesz a tiltakozásunknak a következménye.
Ezt követően dr.Juhász
Ábel titkár felolvassa dr. Visky Béla véleményezését: „Kétségtelen, hogy a
GENDER – SEXUALITY – MARRIAGE – FAMILY. Reflections on behalf of the Council of
the Communion of Protestant Churches in Europe című dokumentum (szerkesztette:
Ulla Schmidt, Mariecke van den Berg, Thorsten Dietz, Michał Koktysz, Neil Messer,
Paola Schellenbaum) hosszas előkészülettel, tekintélyes szellemi erőbevetéssel,
rengeteg hivatkozással készült munka, bő kétszáz oldalas terjedelemben. A
címben megjelölt témákat a szerzők a maguk komplexitásában igyekeznek kezelni
oly módon, hogy azokat mindig több irányú – antropológiai, szociológiai,
pszichológiai, gazdasági – megközelítésben elemzik. Azt azonban, hogy milyen
kutatási eredményeket közölnek, hogy hogyan válogatnak a rendelkezésre álló
információk sokaságában, azokat milyen szempontok szerint értékelik és milyen
következtetéseket vonnak le belőlük – úgy vélem – az előzetesen vallott
szemléleti keretük határozza meg. Ez az értelmezési keret pedig a szerzők
etikai – és az azt megalapozó teológiai – látásmódjának a függvénye. És éppen
itt jelentkezik az a szinte áthidalhatatlannak tűnő különbség aközött, amit a
Romániai Református Egyház képvisel ezekben a kérdésekben azzal szemben, amit e
dokumentumban megfogalmaztak. Nem tagadjuk ennek a munkának az értékeit. A
szövegben sok fontos teológiatörténeti hivatkozással találkozunk: a kortárs
gender-ideológusok mellett a klasszikusok is szót kapnak Augustinustól a
reformátorokon és a puritánokon keresztül Bonhoefferig és Barthig. Ugyanakkor
sok helyen olvashatunk olyan általános értelmű etikai követelményekről
(szolidaritás, emberi méltóság tiszteletben tartása, diszkrimináció elleni
harc, igazságosság, egyenlőség, szeretet), melyek fontosságát minden fenntartás
nélkül mi is a szerzőkkel együtt valljuk.
A gondolati
vízválasztót (1) a család meghatározása jelenti. Az élet Istené c. zsinati
állásfoglalás leszögezi:
A Romániai Református
Egyház a Szentírás alapján (1Móz 1,27; 1Móz 2,24; Ef 5,32) a házasságot
– mint férfi és nő életre szóló szövetségi kapcsolatát – Isten jó
teremtési rendjének tartja. (VI.1.)
Ezzel szemben a
vizsgált dokumentum a család fogalmát nem csak hogy az egyneműek együttélésére
is kiterjeszti, hanem azon túlmenően mindenféle együttélési formációra,
mégpedig (egyebek mellett) a következő „teológiai indokkal”: Jézus is
kijelentette, hogy aki az Isten Igéjét hallja, az fitestvérem, nőtestvérem,
anyám. Értelmezésükben Jézus ezzel felülírja a család hagyományos fogalmát. A
gyülekezet, mint Jézus családja és a hagyományos család ilyenszerű
szembeállításával, egymás elleni kijátszásával, megvallom, olvasmányaim során
most találkoztam először. (Vö. More liberal positions fundamentally question
such an anthropological definition of male and female polarity. An EKD guide -
Between Autonomy and Dependence - explicitly mentions anthropology as a key
question: “One of the strengths of the Protestant view of humanity is that it
does not reduce people to biological characteristics, but describes their
identity and coexistence in a variety of ways. (...) In the future, churches
must learn to acknowledge the experiences of same-sex couples as a source of
knowledge. 130 o.)
Döntő fontosságú (2) a
gyerek helye a kétféleképpen felfogott családban. Az élet Istené állásfoglalás
kimondja:
Bár a házasság és a
család intézménye koronként megrendülni látszik, egyházunk az
Újszövetség keresztyén házirendjéhez ragaszkodik. Eszerint a családi
élet alapja a házasság, amelyet Isten gyermekekkel áldhat meg, ezáltal a
házasfeleket az élet továbbadásának teremtői áldásában is
részesítve. Ezt a bibliai rendet erősíti meg az a tapasztalat, hogy férfi
és nő szeretetkapcsolata a tartós, monogám házasságban teljesedhet ki. Ez
teremt lelki, érzelmi, jogi és anyagi biztonságot mind a szülők, mind
gyermekeik számára. - Meggyőződésünk, hogy a gyermekek sokirányú
fejlődése leginkább a harmonikus családi légkörben biztosított. (u.o.)
Ezzel szemben a vizsgált anyag a lehető legfelületesebb módon a növekvő gyermek
lelki fejlődése szempontjából teljesen egyenrangúnak tartja a kétféle közeget.
(Vö. For homosexual and lesbian couples, the issue of becoming parents is
framed differently from heterosexual couples. But research shows that children
who have grown up in a rainbow family experience similar developmental issues
to other children. 117o.)
Hogyan érthetnénk egyet
(3) a hűség következő értelmezésével? : Fidelity today can no longer mean that
marriage is defined in a formalistic sense as the only place of sexuality.
Fidelity is a reciprocal relationship of reliability and commitment. Today,
more than ever, it is the responsibility of couples to clarify and define for
themselves the expectations they associate with it. 135
(4) Mathias Wirth
(2021) nevű teológus amellett érvel, hogy az azonos nemű és szivárvány
családok. („queer families”) valósága sokban hasonlít a protestantizmus lényegi
jegyeihez: a. egyik is, másik is sokféle identitású; b. ecclesia semper reformanda – a „queer people”
is meg kell haladja a status quo-t; c. mindkettő kultúrkritikus és érdekelt az
emberi élet virágzásában („flourishing”).
Az ilyen és hasonló
„teologizálás” és „reformáció-értelmezés” részünkről teljességgel
elfogadhatatlan.
Tisztelettel,
Dr.Visky S. Béla”
Dr.Bibza Gábor
szomorúnak találja, hogy a reformáció értelmezésével ide jutottunk.
Kató Béla püspök a
nyugattal való kapcsolattartásban egyfajta paradigmaváltozást tapasztal, azt
látja, hogy a nyugatiak egyre intoleránsabbak, egyre inkább követelik, hogy
erre vonatkozó nézeteiket fogadjuk el. Erre kétféleképpen lehet reagálni. Az
egyik, hogy udvariasan azt mondjuk, hogy nem vagyunk még elég érettek ennek a
kérdésnek a tárgyalására. Ezzel nem küldjük el őket, de diplomatikusan egy
időre lezárjuk a kérdést. A másik, hogy kimondjuk azt, hogy se ma, se holnap
nem tudjuk elfogadni ezt az ideológiát, és ha a mi véleményünket ebben a
kérdésben nem tudjátok elfogadni, akkor nincs mit tenni. A zsinat bölcsességét
kéri, mondják meg, hogy melyik attitűdöt kell választani? Ez sorsdöntő kérdés.
De akár így, akár úgy, a döntésünket meg kell indokolni.
Jakab István
megkérdezi, hogy nyugaton már teljesen általánossá vált ez a nézet?
Kató Béla elmondja,
hogy azt tapasztalta, nyíltan már nem mernek szembeszegülni ezzel az ideológiával
a nyugati egyházakban. Suttogva beszélnek róla, mint nálunk a kommunista
időkben a kényes kérdésekről. De ez olyan, mint annak idején a kollektivizmus
elindításakor, amikor azt mondták, ha nem is akarsz belépni, írd alá, aztán
lesz, ahogy lesz. Nem lett jó vége. Egyébként jelezték is, hogy az Amerikai
Egyesült Államokat az a kérdés végletesen megosztotta, de Európa egységes,
egyetértés van ebben a kérdésben, nincs gond. Mi leszünk ezek szerint a gond.
Ismerteti a Nashvillei nyilatkozatot, ami teljes egészében felolvasásra kerül.
Kató Béla püspök
nehezményezi, hogy a GEKE által kidolgozott anyagban rengeteg a csúsztatás, ami
megzavarhatja az embereket, különösen, ha nem ismerik a másik álláspontot.
Főleg azért, mert ez az ideológia egyfajta szabadságot hirdet, ami az
embereknek tetszik, mert semminek nincs határa. A teremtést viszonylagossá
teszik, és a keresztyénséget olyan alapvető értékeitől fosztja meg, ami nélkül
az egész értelmetlennek tűnik.
Bogdán Szabolcs János
püspök jelzi, hogy ő a diplomatikus megoldások híve, de nem tartja ebben az
esetben jónak azt a választ, hogy még nem vagyunk elég érettek, mert az az
igazság, hogy erre az ideológiára nem is leszünk soha. A mostani GEKE sajnos
nem az a GEKE, ami a Leuenbergi Konkordiát tető alá hozta. Ezzel kapcsolatban
személyes élményeiről számol be, több olyan esetről, amikor érzékeltették a
nyugatiak, hogy maradiak vagyunk. Véleménye szerint meg kell várni a budapesti
egyeztetést, és utána kell beszélni róla, addig pedig dolgozzon ezen a zsinat
teológiai bizottsága. Lehet, hogy Nagyszebenbe nem kell elmenni és
jelenlétünkkel szentesíteni az ülést, mert nekünk az egyházunkat elsősorban nem
kifelé képviselnünk, hanem mindenekelőtt felelősségünk van népünk felé, a mi
nyájunk felé, akik felé nem kell gyengeséget vagy bizonytalanságot mutatnunk
ebben a kérdésben sem. Ott, ahol mindenféle zavaros ideológiát beengednek, ott
az egyház meggyengül. A bibliás alapon szilárdan álló egyházak azok, amelyek
nem fogynak, hanem növekednek.
Dr.Bibza Gábor a
neomarxizmus előretörését látja a gender-ideológia erőltetése mögött. Ennek az
egész kérdésnek a lezárása nem lehet más, mint egy világos és határozott
állásfoglalás, akár a nashvillei mintára, de erdélyi íz szerint.
Bogdán Zsolt szerint
ezt a kérdést nem a GEKE hozta elő, hanem már itt van, főleg a fiatalok körében
terjed. A következő 10-20 év egyházában ez komoly kérdés lesz. Ebben rendet
tenni fontosabb, mint a GEKÉ-től elhatárolódni.
Dr.Kolumbán Vilmos óvva
int attól, hogy felégessük a hidakat Erdély és a nyugat között. Nyugaton sem
mindenki ért ezzel egyet. Ne szigeteljük el magunkat. Ha tőlünk elhatárolódik a
GEKE, az nem minket terhel, de meg kell védeni a kapcsolatokat, mert nem lehet
elszigetelten hadakozni.
Dr.Király Lajos
szerint, ahol az elvárás belép az ajtón, a szeretet kiugrik az ablakon. Ha ők
szeretik a másfajta normalitást, akkor a mi normalitásunkat is fogadják el. Ha
ott elfogadják, itt is fogadják el a másságot. Tartsák ők is tiszteletben a mi
álláspontunkat!
Tóbiás Tibor az ifjúság
körében tapasztalt élményeiről számol be, ahol már szembesült azzal, hogy
mennyire elterjedt, sőt elfogadott ez az ideológia. Ezeknek a kérdéseknek a
tisztázásban sokat segít az egyház bioetikai tanítása. Szükség van arra, hogy
tanítsuk a népünket, különösen a fiatalokat a mi álláspontunkra.
Dénes István Lukács
ismerteti, hogy az iskolákban évek óta érzékenyítés folyik, amivel nem vettük
fel időben a harcot. Jelenleg a gender-ideológia divatirányzat is, divatos a
fiatalok körében. Nekünk létre kell hoznunk a saját bázisunkat a tanítással.
Határozott álláspontunk kell, hogy legyen ebben a kérdésben! Vannak olyan
lelkészek és lelkésznők, akik ugyanakkor egyetértenének a GEKE álláspontjával,
ezzel is számolni kell. Nem csak külső nyomás, belső nyomás is lesz.
Jakab István örömét
fejezi ki amiatt, hogy ebben a kérdésben egység van a zsinaton. Eddig nem
vettük fel a harcot ezzel az ideológiával, mert volt sok más fontos kérdés, de
most állást kell foglalnunk, nem azért, hogy hidakat égessünk fel, hiszen
lehet, a nyugati tagegyházaknak éppen segítünk azzal, ha állást foglalunk. Ha
esetleg emiatt elveszítünk bizonyos anyagi támogatásokat, akkor ez az ára, de
ezt bevállaljuk.
Dr.Gudor Botond
megjegyzi, hogy ez csak egyike a sokféle dokumentumnak, és még sok ilyen lesz.
Állást kell foglalni az ideológiával szemben. Ugyanakkor az egyház nem vonulhat
vissza egy elefántcsonttoronyba. Nem véletlen ennek a dokumentumnak az
időzítése, látni kell a politikai kontextust is. Az, hogy „tesztelnek”
bennünket ezzel, jelzi a kérdés aktualitását. Mindenképp meg kell keresni
azokat a nyugati egyházakat, akik a véleményünket osztják, így erősebb lesz a
fellépésünk.
Kató Béla
megnyugtatónak tartja, hogy a Romániában elismert 19 vallásfelekezet között egy
sincs olyan, amely egyetértene ezzel az ideológiával. A történelmi nagy
egyházak hallgatnak, a neoprotestánsok sokkal hangosabbak álláspontjuk
kifejtésében. Sajnos, az anyaország jelenleg megosztott, megbomlott az egység,
onnan nem várhatunk segítséget. Testületileg nehéz fellépni, mert kritikus a helyzet.
Biztos, nem csak mi bíráljuk ezt az ideológiát, de álláspontunkhoz nehéz lesz
külföldön partnereket találni.
Dr.Bibza Gábor szerint
a két egyházkerületünk felelőssége, hogy véleményt formáljon ebben a
helyzetben. Ezért a ZSÁT javaslata alapján Zsinat utasítsa a Teológiai
Bizottságot, hogy formáljon véleményt ebben a kérdésben, és dolgozza ki
álláspontját. Ha megfelelő állásfoglalás születik, az őszi zsinat tűzze
napirendre.
Határozat:
A Romániai Református Egyház Zsinata egyhangúlag felkéri a Zsinat Teológiai
Bizottságát, hogy foglalkozzon 2024. augusztus 1-jéig a GEKE által megküldött
tanulmánnyal, és alakítsa ki álláspontját ebben a kérdésben.
Több tárgy nem lévén,
dr.Bibza Gábor ügyvezető elnök megkéri Bogdán Szabolcs János püspököt, hogy
imával rekessze be az ülést.
Bogdán Szabolcs János
püspök-ügyvezető elnök
Kató Béla Ambrus
Attila
püspök-elnök főgondnok- elnök
Jegyző: dr. Puskás Csaba zsinati jegyző."