2019. december 18., szerda

A DK-s Don Giovanni - Főszerepben Zsolti, a szépfiú

Ha Mozart élne, akkor olyan operát tudna írni, amilyet saját korában aligha. Hiszen nem volt DK, nem volt egy ilyen fess vigéc, aki formás seggének fotóival elkápráztatja az egész magyar társadalmat – így Adventben. Igaz, a mai kor elvárásainak nem felel meg, mert csak fiatal nőket igyekszik megnyerő pucérságával elcsábítani, és ez a Momentumnál és egyéb CEU-s civil szervezeteknél egészségtelennek és undorítónak hat… Ha lenne, mondjuk egy kiskorú fiú vagy egy meglett férfi… na, az más. Milyen szép volna, ha ez a DK-s Don Giovanni például fideszes képviselőknek küldözgetné a képeit, vagy egyenesen a KDNP elnökének. Akkor a sztori sokkal zaftosabb lehetne. De így? Avitt, beteges nőcsábász hajlamról, tanúskodik, és nem a haladó új világ része.

Belegondolok egy mai opera forgatókönyv-vázlatába…

Nyitány… I. tétel: Öszödi beszéd megzenésítve – II. tétel: Mikor döglik a disznó című dal pizzicato változata… – Coda: Internacionálé rock változatban
Függöny: – A DK-s szépfiú konzervatív, ósdi, ezért nem való Dobrevné Gyurcsány Klári szellemi nagyságai közé és a DK-ba. Ki kell rúgni… Don Giovanni védekezik, de nem fogadják el a jajveszékelését, mert csak szellemileg elégíti ki pártelnökét (legalábbis a manuális és orális beavatkozásról nincs szó), miközben „nacionalista, fasiszta” parlamenti képviselőnőnek ajánlgatja csodás alakját, szerelmét és apró himbilimbijét – a képek tanúsága szerint –, de gyógyszer még nem kell neki. SzDSz-es pszichológusa, a frissen kinevezett egészségügyi vezető, Ungár Klára egészségesnek ítéli. Közben a másik Klára féltékenyen vagdalkozik Brüsszelben, és mérgében Orbánt ostorozza az Unió parlamentjének üres üléstermében, mert Orbán, a gaz, nem hajlandó e széptestűt rábeszélni az öregedő Klárára.
A másik zaklatott nő férje, a zenész, fellép Don Giovannival szemben, ezért a Casanovát is szégyenbe hozó DK-s arról leszállt, de ráerősít a másik iránti vonzalomra, egy csokor, Fidesz által róla készített fotóval. Ezeket küldi szerelme jeléül a „mihazánkos” hölgynek. És ez nyilvánosságot kap, amitől Don Giovanni öngyilkosságot akar elkövetni, és azt bizonygatja egy rövid áriában, hogy ő ezt magáról, saját magának fényképeztette Orbán Viktorral, és nem gondolta, hogy a Fidesz ezt felhasználja ellene… az ária címe: „Nem adom magamat fasiszta lányok kezére…” a kórus, amely a Madách téren tartott szólampróbát a Katona előtt, halkan énekli Händel Hallelújáját.
Erre lép be Franz, az elnök, és elénekli a modern idők legnagyobb áriáját, „nem közügy a fiú segge címmel”, és megvédi pártja Don Giovanniját. Hogy az új világ is védelmébe vegye a szívtiprót, Franz újabb képeket vesz elő, amelyeken Don Giovanni és fegyőr látható félreérthetetlen térdelő pózban. Franz, az elnök, kissé hiányos ruhában áll és gesztikulál, O1G tetoválással a hátán, amit a világosító remekül tesz láthatóvá… (Franz, fején fallosz jelmezt visel!)  A fináléban, a zenei hagyományoktól eltérően elénekli a DK-s Don Giovannival azt a duettet, amelyben szerelmet vallanak egymásnak. Az ária címe „langyos szellő járja át a gatyánkat”… A duett alatt a fegyőr megsimogatja mindkét énekest, és pucéran elhagyja a színpadot. (Így már az új világ szerelmi bugyrait is bemutatják… és elfogadhatóvá válik Don Giovanni megtévedt képküldözgetése.)
Mielőtt a függöny lemegy, Klára áll a színpadra, de nem énekel, hanem artikulátlanul ócsárolja a katolikus papokat, Orbán Viktort, a Budapestre tervezett, de már leállított beruházásokat… mire a fizetett közönség állva tapsol, és rigmusokban követeli a hűtlen Enikő leváltását. A függöny helyett a vasfüggöny ereszkedik alá, amelyen a következő felirat olvasható: Boldog – majd egy kép, amely marionett figuraként ábrázolja az új, zseniális főpolgármestert – és egy kötőjel után a „t” betű…  
Vége
Rendezői instrukciók: Az opera egyfelvonásos, három órás… A kijáratoknál a jegyszedő néni helyett, gumilövedékes fegyverekkel felszerelt izraeli katonák akadályozzák, hogy az előadás végéig bárki is elhagyja a nézőteret. Mert ez a DK-s demokrácia…
Az előtérben Schilling Árpád neje ingyenesen, és két kézzel áll a férfiak rendelkezésére egy szakad kanapén… anyaszült meztelenül.
Mozart, és az összes nagy operaszerző sajnálhatja, hogy egy fantáziátlan korban élt… mert az igazi téma az új világ küszöbén, a szodomai magaslatokat is veri… Csak hányunk tőle!  De „Semmi baj! Ez a színészet” és ez a politika!”


Stoffán György