A
kultúra általános meghatározás szerint az a történeti eredmény, amit emberi erőfeszítés
a négy abszolút értéknek: az igaznak, szépnek, jónak és isteninek a tartalmából
megfogott és megvalósított. Az embert végzetes tragikuma, ami élete minden
megnyilvánulásában valahogyan benne van, nyomon követte itt is.
Lángolt hamis
eszmékért, életét feltette igaznak és szépnek, jónak és isteninek vélt
gondolatokra is, vagy máskor egyiket a másik rovására hangsúlyozta. Sok erőt
pazarolt el. De a talmi értékeket, még ha jó szándék és véres erőkifejtés
eredményei voltak is, a korszakfordulók határán felgyűlt szellemi feszültség
felviharzása mindig elsodorta. Az egymásra omló századok enyészetéből, a
felkavart idők tovahömpölygő sodrából az vetődött partra, az utódok számára az
maradt meg, amit az előző nemzedékek tudománya az igazból, művészete a szépből,
erkölcsei a jóból, vallási élete az isteniből valóra váltott, amit küzdelmei
árán az örök érvényű rendből a földi élet kereteibe, a végtelentől véges élete
határai közé beleszaggatott.
S ezt
a fenséges munkát az emberi történelem szakaszaiban nemzetek végezték mindig. A
tudós, aki a világ jelenségeinek és erőinek igaz összefüggéseit kereste, a
művész, aki a szépet érzékelhető formába öntötte, az ember, aki a jót
cselekedte, vallását gyakorolta, akaratától függetlenül fia volt valamelyik
nemzetnek. Törekvéseit nemzeti közösség vitte és támogatta. Kapott faji és
nyelvi meghatározásokkal, meglévő kulturális viszonyok örömével vagy
elégedetlenségével, nemzeti szervezet adottságai között indult birokra a
végtelennel. Örök végzésnek látszik, hogy az isteni gondolatok földi megvalósítása
nemzeti kötelesség legyen, az egyetemes kultúra dómja nemzetek által, külön
színeikkel meggazdagítva épüljön.
Erre
utal az is, hogy leghatékonyabb nemzetalkotó és fenntartó erő a kultúra. A fejlődés
kezdetleges fokán még összetartó erő lehetett a közös származás és nyelv,
később azonban a népek nemzeti mivoltukat csak kultúrájukkal biztosíthatták.
Szinte az összes jelentős európai nemzeteket a kultúra egyetemessége és
transzcendentális ereje kovácsolta erős egy-nemzetté. A történelem forgó
kereke századok során származásra és nyelvre idegen népeket lapátolt egymásba
mindenütt, s a felvevő nemzet kultúrájában hasonultak át, lettek szerves részei
az anyatestnek, és az idők mállasztását ma is egy-tömbként, kikezdhetetlenül
állják. Azzal lettek és maradtak nemzet, hogy igaznak, szépnek, jónak és
isteninek valósítását vállalták, s ennek a szebb és megszépítő, jobb és
folyton jobbra törő, igazabb, a politikai, gazdasági, társadalmi igazságot
akaró életnek a munkájába, izgalmaiba és örömeibe, hagyományaiba és jövő
célkitűzéseibe közvetve vagy közvetlenül népük tömegeit is beleavatottként
meghívták.
S ha
minket az idők kikezdtek, ha nálunk ma elnyújtott, hosszú sírások hangzanak fel
naponta, hogy egykor tömbös, kiterjedt magyar szigetekből szórványok lettek,
és ma e szórványokat is egyre végzetesebben nyaldossa a környező nép hullámverése,
azért van, mert népünk tömegénél a nyelv és vér közössége mellől hiányzott a
kultúra közössége. Munkáját évszázadokon keresztül igénybe vették kultúrák építéséhez,
de a kultúra tartalmából nem részeltették, áldásait nem vitték el hozzá, magyar
mivolta az emberi élet nagy értékeihez közelebb nem hozta.
Egy pompázó
kultúra közvetlen tövében elhagyottan élt, a kultúra közösségéből kifelejtették.
Kevesek büszkélkedtek, hogy milyen művelt nemzet vagyunk, a nemzet nagy
részének azonban a büszkeség tartalmáról tudata, és a nemzeti elkülönülésre kézzelfogható
különösebb oka nem volt.
A
kultúrát nemzetek teremtik, de a nemzeti élet biztosítéka a kultúra. Sőt több
mint egyszerű biztosíték: a nemzet kultúrájában él. Az élethez való jog pedig
természeti jog, életét minden nemzetnek Isteni parancs folytán kötelessége
megtartani. (…)
„A
nemzetet nemzetté nemcsak annak tudata avatja, hogy szellemi fejlődésének történeti
hagyományai közösek, nemcsak az, ami volt, hanem annak a feladatnak a tudata
is, amivé lenni akar, azoknak az értékeknek rendszere is, amelyeknek megvalósítását
történeti hivatásának érzi. És egy nemzethez nemcsak élők, hanem a régi
elporladt apák is hozzátartoznak, s az élőkkel együtt alkotják a nemzet
történeti corpus mysticumának történeti egységét. Ez biztosítja a nemzeti
szellem, azaz kultúra folytonosságát." (Komis Gy.)
A
feladat tehát kettős: Nemzeti műveltségünk értékeit tegyük közkinccsé, hogy a reánk
hagyományozott értékállomány erejével népünk tömbjét tudatosan kapcsoljuk bele
a nemzeti múltba, s ugyanakkor a kultúra gazdag eredményeiből foglaljuk le
számára, hasznosítsuk nála azt, ami életét szebbé, biztosabbá teheti, hogy reménnyel
mehessen apái útján jövője felé. A szülő a családban, a nevelő az iskolában, a
pap az egyházközségben, a jogász, politikus, orvos, közgazdász foglalkozása
körében, és mindenki, akit hivatása vagy tudása bármilyen közösség élére
állított, legyen a nemzeti kultúra apostola. Isteni parancsot teljesítenek.
Segítenek egy nemzetet, hogy történelmi hivatását betöltse, hogy ne legyen
szégyenül Isten és emberek előtt, hanem az örök rend földre szánt terveinek
valósításából neki kiosztott munkát becsülettel az idők végezetéig végezze.
Erdélyi
Iskola (II.) 1934/35. 5-6. sz. 265-266.