2019. március 5., kedd

Édesapám cikkeiből... A KOMMUNISTÁK ÁLDOZATA

vitéz P. Szabó Szerén egyetemi lelkész (1914-1989)

AZ EGYETEMI LELKÉSZ

A háború befejeztével, a budai Pasaréten megüresedett honvédségi épületegyüttest kapta meg az Agrártudományi Egyetem. A földművelésügyi miniszter hitvalló keresztény ember volt, jól ismerte a budai ferenceseknél P. vitéz Szabó Szerént (1914-1989), aki már a háború alatt is a fiatalság lelki vezetője volt. Őt kérte fel egyetemi lelkésznek. Az egyetem ifjúságának katolikus hívei lelkesen csatlakoztak hozzá, megindult az aktív hitélet.
Szerén atya tevékeny ember volt. Programjait a Fő utcában volt Kapucinus Nyomdában készíttetett röpcédulákon és plakátokon hirdette meg. Egyszer nagy zarándoklatot szervezett Máriabesnyőre. A nagy érdeklődésre tekintettel a HÉV két fenntartott kocsit csatolt a gödöllői szerelvényhez. Velünk jött több professzor is. Más alkalommal 3 napos lelkigyakorlatot hirdetett meg; kitűnő, ismert előadót szervezett hozzá. Az előadóterem zsúfolásig megtelt a hallgatósággal.
       Ismerve az akkori politikai helyzetet, ez nem mindenkinek tetszett. Ellenlépésként vallásos hallgató nem kaphatott kollégiumi elhelyezést. Szerén atya ezen úgy próbált segíteni, hogy a tanári fizetését a mellőzött diákok albérleti lakbérére költötte. Nem tudhattam, hogy hány főről gondoskodott és milyen mértékben, mert ezt bizalmasan kezelte. Saját magára nem maradt pénze; ha elmentünk valahová, az irodás frátertől kért villamospénzt. /Nekem diák bérletem volt./
      Az ÁVO-nál betelt a pohár, amikor nyári tábort szervezett a híveinek, részben hitéleti fejlődés, részben pedig a Kalocsa környéki paprikatermesztés szakmai tanulmányozása céljából. Fadd mellett egy kis szigeten volt a sátortáborunk, egyik oldalon a fiúk, másikon a lányok.
      Az első vasárnap bementünk a faluba szentmisére. Már útközben hozzánk csatlakozott egy "érdeklődő" és tudakolta, hogy ugye mi vagyunk a szigeten táborozó egyetemisták és ez a barát a vezetőnk. A szentmisén Szerén atya prédikált. Mise után családoknál ebédeltünk. Ebéd után a megbeszélt időpontban gyülekeztünk a plébánián. Akkor tudtuk meg, hogy Szerén atyát a templomból elvitték az ávósok, minket a faddi káplán gondjaira bízott. Meghagyta, hogy miatta ne aggódjunk, bontsunk tábort és vidáman utazzunk haza.
      Egyébként sem maradhattunk volna tovább, mert a Duna oly hirtelen kezdett áradni, hogy amikor utolsót fordult a költözéshez kapott ladik, már térdig érő vízből szálltunk be. Kevéssel később már csak a Dunában álló erdő mutatta, hogy ott sziget van.
      Döbbenet, bizonytalanság és veszélyérzet rejtőzött a színlelt vidámság mögött. Az áradás elmosta a táborozást… Néhány nap múlva Szerén atya újra otthon volt a budai zárdában. A visszahozott élelmiszereket átadta a zárdának. A rendelkezésére álló pénzt Paskál atyának adta át és vele beszélte meg az elintézendőket. Már nem tudom, hány címre és hány alkalommal vittünk lakbért egy kislánnyal, aki addig is mindenben segített – és maholnap 50 éve a feleségem.
      Megszűnt az egyetemi lelkészség, több hallgatót kizártak az egyetemről. Szerén atyával kapcsolatban pedig más elképzelésük volt az "illetékeseknek".


A KISZEMELT ÁRULÓ

      A katolikus diákok faddi táborozása után felgyorsultak az események. Szerén atyát nem tartották fogva sokáig, néhány nap múlva visszaengedték a budai rendházba. A porta előtt állandóan ott sétált egy rendőr, már látásból ismertük egymást. Szerén atya behúzva tartotta a sötétítőfüggönyét, hogy a szemben levő házakból ne figyelhessék meg, mi történik odabent. Úgy látszott, visszavonult a nyilvánosság elől.
      Egy este megkért, hogy a legnagyobb óvatosság mellett tanúja legyek egy másnap délelőtti találkozójának. 9 órára menjek el Renáta nővérhez /III. rendi/ azzal, hogy egy kölcsönbe kapott könyvet viszek vissza neki. Ő már várni fog és elvezet egy szobába, ahonnan jól lehet látni a találkozás helyét, a Rózsapark felső végét. A jól átlátszó függöny meg ne mozduljon, amíg ott vagyok. 10 órakor kell találkoznia valakivel, ezt kell látnom. Utána még egy órát ott várjak és ellenkező irányba indulva menjek le a sekrestyébe.
      10 órakor megérkezett Szerén atya, kezében szokása szerint a kulcscsomójával. Leült a szélső padra, majd amikor megérkezett az A-11-38 forgalmi rendszámú fekete személygépkocsi és megállt. A Margit utca és az Apostol utca sarkán, felállt, elindult a kocsiból kiszálló két férfi felé; előzetes megbeszélésük szerint kézfogással üdvözölték egymást, mintha jó ismerősök lennének. Beszálltak és a kocsi elindult fölfelé az Apostol utcán.
       11 óra után Borbély Achilles sekrestyés testvérrel együtt vártuk Szerén atyát. Végre meg is érkezett. Bárhogy próbálta leplezni, nagyon gyötröttnek látszott; letámaszkodott a sekrestye pultjára, nehézkesen beszélt, rosszul hallott és zsebkendőjébe vért köpött. Kérdésemre, hogy hol volt, csak annyit felelt most, hogy a pokolban.
       Másnap ugyanilyen találkozás ugyanott, amit ismét tanúként látnom kellett. Az előírás szerinti találkozás most mintha hűvösebbnek, feszültebbnek tűnt volna, de ugyanazok az emberek, az A-11-38-as kocsi, az útirány. A jelenet helyszíne és az én helyem között félúton állt már megérkezésem előtt egy kisteherautó, felnyitott motorháztetővel; mellette tett-vett, a járda szélén üldögélt három vagy négy munkaruhába öltözött ember. Amikor az A-11-38-as elment, ők is azonnal távoztak. Biztosítás volt, vagy ellenőrzés, ki tudja.

      Mint tegnap, ma is ketten vártuk Szerén atyát, hiszen ilyenkor már nincs mise, a hívek elmennek. Úgy jött, mint tegnap. Mikor ketten maradtunk, vallatóra fogtam, valóban hol járt. Azt mondta, nem tudja hol volt, valami kőfejtő féle hely barlangszerű részében. Kínjában a kulcsaival jelet karcolt a kőfalba, hogy utólag azonosítani lehessen a helyet.
      A továbbiak közlése előtt becsületszavamat vette, hogy arról soha, senkinek sem fogok beszélni. Több mint 50 év telt el azóta; ő is, édesanyja is, a mellette közreműködők is mind meghaltak már. Én vagyok az egyetlen élő tanú, ne maradjon hát örökre titok, amiről tanúskodnom kell. Az ugyanis, hogy Szerén atya nem könnyelműen távozott külföldre, itt hagyva híveit, hanem súlyos kényszer nyomása alatt menekült. Ez az írás csak történelmi visszaemlékezés, az egyházüldözésnek ma már kiterjedt irodalma van.
      Itt és most kérek felmentéstor Tisztelt Olvasótól a titoktartás kötelezettsége alól, az előző érvek alapján. Elmondta, hogy az AVO nem akarja megsemmisíteni, sőt terveik vannak vele. Elismerik, hogy kitűnő szónok, bárhol beszél, tömegek követik, lelkesednek érte. Azt akarják, hogy tartsa meg a tömegek rokonszenvét, hallgassanak rá, de azt kell prédikálnia, amit előírnak neki. Megfelelő rangot is adnak hozzá: Mindszentyvel szemben ellenprímássá teszik. Így közreműködik egy másik irányzatú egyház kibontakozásában illetve létrehozásában.
      Ha nem vállalja, mártírt nem csinálnak belőle, de akit legjobban szeret, özvegy édesanyján állnak bosszút. Ha ezt a tervet valakinek elmondja, az is okot ad a bosszúállásra.
      Ez volt a nagy titok. Nyilvánvaló, hogy ezt az árulást nem vállalhatja, egyenesen nem utasíthatja vissza, ki kell térnie előle. Gondolkodási idővel taktikázott. Az egyik ávós, akit cigánynak néztem, belement és rávette a társát - aki nem cigány volt - kapjon még egy nap gondolkodási időt, de semmi többet. Becsületére legyen mondva, Szerén atya úgy látta, hogy ezzel egérutat akar adni számára.
      Gyorsan kellett cselekedni, még a harmadik találkozó időpontja előtt. Reggel a zárdában fölkerestem. A szobájában volt már egy civil nyári öltöny; engem átküldött a szemben lévő boltba egy pár 42-es fekete félcipőért. /Vigyáztam, hogy portát figyelő rendőr ne lásson meg./ Tyukodi Paulin testvér szép, rövid frizurát nyírt az akkor még viselt ferences tonzura helyett.

Valaki már megvette a vasúti menetjegyet Sopronig. Tamás G. Alajos atya taxit rendelt a Rómer Flóris /Zárda/ utcai kultúrházhoz. Kis kézitáskával elindultunk a zárda kertjébe vezető kis hátsó ajtón át - ezt hátha nem figyelik - a kert szélében, a kultúrház romos részén keresztül. Ott engem megáldott és csak ketten mentek tovább. Dr. Szabó Antal tanár elindult Sopronba.
      Felkért szerepem itt véget ért. Láttam az eseményeket, megismertem a kényszerítő körülményeket, a menekülés okát és módját. Megbeszélésünk szerint jó ideig nem mutatkoztam a zárdában, sem a ferences templomban. Senki sem tudta, hogy titokban a nővérem hűvösvölgyi lakásában vendégeskedem. Ami személyem hosszú távú biztonságát illeti, meg kellett tanulnom néhány címet és nevet – Soprontól Rómáig - hol és kinél jelentkezzem, ha bajba kerülnék, ők fognak tudni rólam. Akkor nem lehetett biztosan tudni, hogy - mint mondta - két hónap vagy húsz év lesz a számkivetés. Akkor még sokan remélték, nem egészen alaptalanul, hogy a szovjet megszállás tényleg ideiglenes jellegű. Egy szentképet hagyott emlékül, „Találkozzunk Jézusnál” rájegyzéssel.
      Egy hét múlva képeslapot kaptam Nagyboldogasszonyból/ausztriai ferences zarándokhely/, aztán Svájcból, majd Rómából. Amikor megírtam, hogy ledoktoráltam, válaszul egy csomag kávét küldött az IKKÁ-n keresztül, természetesen álnevekkel.
      Mostanában került a kezembe egy régi brüsszeli magyar újság, melyben P. Szabó Szerén OFM magyar kápolnát szervez. Ez lett a mai brüsszeli Magyar Ház magja. Hallottam, hogy Amerikába került, Kanadában plébános és lapot szerkeszt, majd az USA-ban rendi tisztséget visel, hogy már alig lát az öregotthonban, de a szülőföldről hozott ferences derű, tréfálkozó kedve még így sem hagyta el. Többször hallottam halálhírét, míg végül egyszer volt tartományfőnöke értesített a haláláról. A bácskai magyar ott idegenben nyugszik egy örökké tevékeny, szerzetespapi élet után.  Winnipegben (Kanada). Roeblingben temették el. Találkozzunk Jézusnál!

id. Stoffán György

Bp, 2000. jan. 6.