2019. január 28., hétfő

Gondolatok Holocaust-emléknapján…

Kálló Ferenc tábori főesperes vértanú

Minden évben van egyetlen nap, amikor emlékezünk, emlékezik a világ, s emlékeznek a hátramaradottak azokra, akiket a háború megsemmisített, igazságtalanul és ártatlanul… Mindenki a saját halottját siratja ezen a napon. Mindenki a saját fájdalmára gondol… Magyar, német, zsidó, lengyel vagy orosz…  

A holocaust azonban nem ott kezdődött, ahonnan datálják manapság. Nem a haláltáborok sötét barakkjaiban, nem a kiéheztetés borzalmában, de nem is a vagonok halálsikolyt zakatoló vonaglásában.
Az emberi agy ördögi gondolkodása szülte. Mint ma is… Mert az emberi agy a gyűlöletre is hajlamos, a gyilkolásra is sarkall… s minden rossz emberi tulajdonság ezerszeresére nő, ha fékevesztett társadalmak, rend nélküli tömegek, törvény és szabályok nélküli csoportok, politikai nézetek akarnak teremteni a maguk képére és csak saját maguknak országot, világot.

A holocaust a békés polgárok lakta bérházak folyosóin dübörgő katonabakancsok zajában kezdődött, amikor öreget, gyereket, várandós asszonyt, és tudós embert zavartak ki az ebédlőasztal mellől, amikor csecsemőket vágtak falhoz a nyilas-házak bejáratánál, amikor feljelentgetések alapján még a misézni induló papot is elvitték, mert valaki jelentette, hogy zsidó származású. Az emberi primitívség támadott embert, az emberi gyűlölet segítette a gyilkosokat… az emberi butaság és műveletlenség sodort össze tömegeket emberi tömegek ellen, mint az őszi szél az utca mocskát.

Ám, volt, van egy másik aspektusa is e tragikus kornak. Igaz, erről keveset beszélünk, s nem állítunk példaképeket… csak a bosszú és a gyűlölködés marad e korból a történelem átkozott lapjain.

A másik aspektus a szeretet, amely abban a gyalázatos és minden értéket felemésztő korban, ha reménytelenül, önmagát feláldozva is igyekezett az embert emberként láttatni, igyekezett az embert emberi érzéseiben megtartani, megerősíteni, cselekvésre sarkallni.

A holocaustnak ugyanis nem csak áldozatai vannak, bár ők vannak többen, de vannak hősei, tanúságtevői, és vértanúi is. És ezek a vértanúk is beletartoznak azon áldozatok sorába, akik a az emberi aljasság, kín és a szenvedés oltárán égtek el egy őrült és értékromboló, lelket gyalázó világ akkori vezetése, annak gondolkodásmódja, és a társadalmak legaljából származó, irigy és kapzsi végrehajtói által.

Ha e korból csak a leghíresebb emberi nagyságokat említem, akkor is hosszú lenne a felsorolás XII. Piust pápától, Márton Áron erdélyi püspökön, Angelo Rotta nunciuson, Kriegs-Au Emil városmajori plébánoson, Kenéz Ferenc református lelkészen át, Zadravecz István ofm püspökig, Bejczy Jenő uradalmi főintézőig vagy dr. Füzy Sándor göböljárási plébánosig…
S az életüket áldozók közül: a Dunába lőtt Salkaházi Sárától, a nyilasok által megölt Kálló Ferenc esperesig… De százezrek segítették papokként, civilekként, fiatal serdülőkként, cserkészekként, keresztényekként, magyarokként… emberekként élelemmel, hajlékkal, rejtegetéssel azokat, akik egy korszak alantas bérgyilkosai elől voltak kénytelenek ártatlanul és magyarként menekülni saját hazájukban, saját Európájukban… a halál elől, a gyilkos embertelenség elől…

Igen! Kevés szó esik manapság arról a szeretetről, alázatról és önként vállalt önfeláldozásról, amely abban a korban páratlan cselekedeteket és hősies áldozatokat adott a mának tanulságul, s amelyek az emberi lélek nemes voltát hivatottak, vagy lennének hivatottak példának állítani a mai kor züllött, erkölcs nélküli világa elé.

Csodálkozunk, hogy ilyenné lett a világ, hogy nincs szánalom, nincs egymás iránti megbecsülés, nincs alázat és nincs bátorság kimondani, amit időben kell kimondani, s tenni, amit időben meg kellene tenni. Politikává silányodott milliók halálának az emléke, politikává silányodott a gyűlölet korabeli gyilkos megnyilvánulásainak emlegetése, de sem nem politika, sem nem erkölcsi követelmény a szeretet, a segítőkészség, az önzetlenség… és ez utóbbi nem csupán baj, de bűn, ami az égbe kiállt. Mert a halottak vádolnak, az élők pedig bizonyítanak… a halottakkal szemben is. Mert voltak, vannak, és lesznek, akik emberül akarnak élni, akik az emberi értéket nem faj és származás alapján ítélik meg, akik a szeretet parancsát újra és újra önfeláldozásukkal gyakorolják.

A világ békétlen. A világ gyűlöl. És a világ emiatt kipusztulna… ha nem volna ott a közéletben a nyugtató, a minden feszültséget feloldó, minden bajt orvosló krisztusi szeretet, ami néma, de cselekvő, ami átmenti ismét a világot, s talán nem csak átmenti, de szebbé, élhetőbbé teszi. Mert az igazság nem vész el és át sem alakul. Az igazság van, a maga egyszerű és cáfolhatatlan valóságában! Csak néha ablakot kellene nyitni rá… egy-egy emléknapon, egy-egy gyásznapon, egy-egy imával… hogy a lélek is elborzadjon, de táplálkozhassék is egyben a történelem borzalmaiból és példamutatásaiból… hogy többé ne lehessen az, ami akkor volt… s ami épp úgy leselkedik ma is Európára, és mindenkire egyformán, mint ama szörnyűségek bekövetkezte előtt – akkor…

Mert sem most, sem akkor sem törődött, nem törődik senki a világ vezetői közül a legfontosabbal, amelytől a teremtett világ léte, a megmaradása függ: – az emberi lélekkel…


Stoffán György