2018. szeptember 8., szombat

Kisasszony napja… gondolatok a kolostorudvaron


Számos településen e varázslatos Kárpát-hazában, a székelyföldi Zágontól a felvidéki Dacsókeszin át ma igazi születésnapot tartanak. Szeptember nyolcadika Szűz Mária születésének a napja. A keleti egyházban már korábban, a nyugatiban pedig a VIII. századtól ünneplik rendszeresen. Általában azonban csak a XI. századtól számít kötelező egyházi ünnepnek.
Bálint Sándor említi, hogy Mária születésének gazdag apokrif hagyományai vannak, melyek főleg a Legenda Aurea és a Stellarium révén kódexirodalmunkba is bekerültek. A Teleki-kódexet idézi a szerző, mégpedig annak Anna-legendáját, amely elmondja, hogy Szent Annának elkövetkezvén az órája, „a hétnek néminemű keddin szüle. Egészségben szülé az igaz Dávidnak királyi plántáját, ez világnak előtte választott leányt, az édes Szűz Máriát. Miképpen az angyaltul megtanítottak valának, mert ő vala ez világnak jövendő megvilágosítója és asszonya és tengörnek csillaga”. (Ünnepi kalendárium II. Internetes változat. http://209.85.135.104) – írja Csáky Károly a Felvidék ma című internetes újságban megjelent tanulmányában.
Kisasszony napján a kolostorok mindennapjai is ünneppé válnak, hiszen zarándokok és helyi hívek is jönnek, hogy köszöntsék Máriát, az Istenszülőt, égi édesanyánkat, akit maga a Szentlélek választott ki szent Fia anyjának, s akit a Fiú adott a keresztről az embernek, amikor Jánoshoz szólt a keresztről: Íme a te Anyád… (Jn 19,26-27). A szerzetesek fogadják, megáldják és vendégül látják a fáradt zarándokokat, felkínálva nekik a szentgyónás és az Eucharisztiában való részvétel lehetőségét, mint vendégségben az ünnepi asztalt.
A kolostor szakácsa is ünnepi étket készít, hiszen égi Anyánknak, Magyarország Királynőjének születésnapja van.
Kárpát-hazánk több településén szokás ilyenkor a drága emlékű Édesanyák sírját felkeresni, hogy ott imával, virággal és mécsessel emlékezzenek a gyermekek, unokák az immár Mennyországban ünneplőkre.
Kisasszony napján a gazdák is imával készülnek a vetésre, hogy Szent Mihályra a mag anyaföldbe kerüljön. A magyar gazda e napon a vetés kezdetekor némán, fohászkodva és senkihez sem szólva munkálkodik, s még bosszúsan is elkerüli a káromkodást, mert akkor a mag meghallván a rút beszédet nem kel ki… A magot már 7-ére virradóra kitették a szabadba, hogy az Úr szentelje meg mennyei szenteltvízzel, azaz harmattal. A tyúkok e napon tavaszig elálló tojást adnak.
Az asszonyoknak dologtiltó nap a mai. Munka helyett már hajnalosan kimentek a szabadba, hogy együtt imádkozva várják a napfelkeltét, s a Napban meglássák a születő Mária arcát. Ha felhő takarta a Napot, akkor szomorúan adták tudtul otthon, hogy vetésre alkalmatlan lesz az idő, mert esőt jelzett a „Küsasszon”.
Így telik, így telt Kisasszony napja a keresztény Magyarországon, s e napon nem számított, hogy ki melyen egyházhoz tartozik, hiszen a Kisasszony-nap már ősidők óta ünnepe a magyar embernek, aki e napon a fecskéktől is elköszönt, mert apró szárnyas honfitársaink is ezen a napon gyülekeznek az indulásra, hogy tavasszal nyarat hirdetve ismét dalra fakasszák a gazdát, s reménnyel töltsék el a Kárpá-medence magyarjait. Reménnyel, hiszen e villás farkú apróságok kibírták a hosszú utat, s nem megfáradva, elcsüggedve térnek haza, hanem vidáman csicseregve tervezik, csőrükben szalmaszálakkal a fiókáknak fészket igazítva a jövőt…
Kisasszony napja tehát ezerszínű, boldogságot sugárzó születésnap, amelyben érezzük az Édesanya szeretetét és az Édesanya iránti szeretetünket. A szeretetet magát, amely az Édesanyában testesül meg.
S ha e napon azt kérdezik Tőled, hogy: szeretsz-e? Válaszolj örömmel és büszkén: Szeretlek! Ne titkold, és ne térj ki a kérdés elől, ha valóban szeretsz… Mert mint az újszülöttnek, úgy mindenkinek szüksége van a kimondott és vállalt szeretetre, amelyet a Kisasszonytól tanulhatunk meg, de az év minden napján alkalmazhatunk. Erre tanít: „vállald, hogy szeretsz, és vállald, akit szeretsz!”
A XI. század óta ünnepelt napon alig várjuk, hogy a harangok megkonduljanak, „amelyekkel együtt kondul a lelkünk” (Szabó Dezső) is, és a kolostortemplom megteljen ünneplőkkel, felszálljon a tömjénfüst és énekelve köszöntsük Máriát, a Kisasszonyt: 

„Ma született e világra
Egy ékes kisasszonyság,
Kinek kebléből bimbódzik
Fölséges nagy uraság.
Fellegek és az egek közt
Ma tartatik vigasság,
Az angyalok énekelnek,
Zengenek a muzsikák.

Szent Dávidnak sok húrját
Bár egyenként verhetném,
Szűzanyám kis pólyácskáját
Én azzal tisztelhetném,
Kisasszonynak, Máriának
Versét énekelhetném,
Bölcsőcskéjét vigadozva
Örömmel rengethetném.

A szentmise utáni agapén pedig koccintsunk a kolostorudvaron e „Máriás születésnapra”, amely hosszú évszázadokon – talán évezredeken át a magyar gazdák iránytűje, a magyar asszonyok megerősítője, az anyai szeretet táplálója, a kimondott és vállalt szeretet megtestesítője volt, s az is marad, amíg keresztény magyar él a Kárpátok gyűrűjében.

„Óh Küsasszony segedelmed, adjad nekük Te kigyelmed..”

Stoffán György