2013. március 31., vasárnap

Feltámadott…



Miről is eshetik szó egy ünnepnapon írott cikkben? Az ünnepről. Az ünnep tükrében a nemzetről, az egyházról és a hazáról, a keserves mindennapokról. Ünnep-e valójában a Húsvét? Joggal ünnepelhetjük-e a Feltámadást, amelynek Krisztus által ígért következménye, hogy elnyerjük az üdvösséget?  Azonban jogos-e várni az üdvösséget akkor, ha csak Jézus áldozatát tudhatjuk garanciának, s a mi áldozatunkról szó sem esik, mert nincs is miről szó essék? Azaz, mi semmit nem teszünk azért, hogy emberien, szeretetben, hitben és erkölcsi normáinkat betartva éljünk?
Jézust, az ártatlan istenembert megkorbácsolták, keresztet cipeltettek vele, s a kor legrettenetesebb kínzását alkalmazva vele szemben keresztre feszítették, amelyen néhány óra múlva kilehelte a lelkét… ám előtte azoknak is megbocsájtást kért a Mennyei Atyától, akik mindezt a szenvedést okozták neki. „Nem tudják, mit cselekednek” – mondta.
Azonban mi, mai keresztények jól tudjuk, mit cselekszünk, mint ahogyan ismerjük azt is, mit vár el Isten az üdvösségért cserében… és nem tesszük. Mintha nem is lennének követelmények, mintha az üdvösség megadása az Isten alapvető kötelessége volna velünk szemben. Naponta ezerszer szegjük meg Jézus parancsait, naponta ezerszer tagadjuk meg a Megváltót, naponta ezerszer vágunk végig rajta az ólomvégű korbáccsal… mert gyengék, mert esendők, mert kapzsik, mert szeretetlenek és önzők vagyunk. Ünnepelhetünk-e így?
Keresztény ország, keresztény lakosai vagyunk, határokkal szabdalt Magyarországunkon, Pozsonytól, Szabadkán át Brassóig. Sírunk és panaszkodunk nemzetünk sorsán, de öljük magzatainkat. Istent és Máriát kérjük, hogy sorsunk jobbra forduljon, de egymást marcangoljuk, s messze vagyunk attól, ami a megkínzott és feltámadott Úr legfőbb parancsa volt: - szeressük ellenségeinket. Hányszor mondunk gyűlöletszavakat, hányszor ócsároljuk a velünk élőket, s talán soha nem jut eszünkbe, hogy imádkozzunk azokért, akik nekünk szenvedést és fájdalmat okoztak. Pedig ezt követeli Jézus…
Ünnepelhetünk-e lelkünkből, tisztán, amikor politikusként a bízott életekkel játszunk, s engedünk a kapzsiságnak, s azt tesszük, ami nekünk jó, nem pedig azt, amivel megbíztak a választóink? Ünnepelhet-e békében és tiszta lelkiismerettel az a politikus, aki gyermekeinket küldi ostoba és hozzá nem értő rendelkezéseivel a halálba, a halálos veszélybe azzal, hogy a cukorbeteg gyermekektől elveszi azt az inzulint, amely a leghatásosabb és talán a gyermek nem kap semmilyen szövődményt… mert ma Magyarországon ez is napirenden van. Elveszi a keresztény magyar politikus a magyar gyermekek egészségét, ha a mért cukorértéke nyolcnál magasabb… Ünnepelhetünk-e úgy Feltámadást, hogy közben korbáccsal csapkodjuk a gyermekeket, hogy orvosi eskünkkel ellentétben a zsebünket tömjük, s ha a beteg nem a magánklinikánkra jön, akkor bele is halhat a betegségébe… nem gyógyítunk, ha nem fizet… Ünnepelhetünk-e Húsvétot, ha bírókként megfizethetők vagyunk, és nem az igazságot szolgáljuk, hanem a pénzt…
Igen, ma a kapzsiság, a jellem-és gerincnélküliség dívik Magyarországon. Pártok feszülnek egymásnak, mindenki a húsosfazék mellé akar kerülni, mert ma megfizeti az Unió a hazaárulást, s a hazaárulók bizony tülekednek. Ki-ki a maga szennyes zászlajába burkolózva. Vörösbe, szivárványosba, székelybe, magyarba… mindegy milyen zászló, de kitesszük, ha pénzt hoz, betekerjük magunkat vele, ha olyanná válik, mint a Beszélő köntös…
Ünneplünk, hogy ehessünk, hogy berúghassunk, hogy az ünnepi szabadnapokban is megtagadhassuk kereszténységünket, Istent, és önmagunkat is olykor.  Ám, minden ünnep ilyen. Március 15-én elfelejtjük október hatodikát, mert úgy belelovalljuk magunkat a 48-as ifjak lángolásába, s október 23-án is elfelejtjük az utána következő évek kommunista borzalmait. Mint egy bizonyos gyönyörű szeptemberre emlékezvén is elfelejtjük az azt követő negyedik év minden – máig tartó – borzalmát.

Ünneplünk, mert egy biztos: Feltámadott az Úr! Ünneplünk, mint egy barát gyermekének a megszületésekor, amikor az anya a kórházban piheg, a gyermek mit sem tud magáról, de mi emelgetjük a poharat az ő egészségükre. Mert nekünk jól esik a poháremelgetés. A Húsvéttal is így vagyunk. Nem Jézust ünnepeljük, nem az általa kapott lehetőséget gondoljuk végig, nem a magunk áldozatával foglalkozunk. Csak ünnepelünk, ahogy nekünk jól esik. Sonka, bárány, mindegy… pálinka, bor, sör… mindegy. Mi ünnepelünk, s ki gondol ma az „idevsségre”, s arra, hogy nekünk mit is kell érte tennünk? Pedig az Úr valóban feltámadt!...

Stoffán György - Európai Idő