Napjainkban
egyre többet hallunk arról, hogy a papok kiégnek, felemészti őket az
egyedüllét, hogy a hivatástudat elmúlik, hogy szerelembe esnek és otthagyják a
pályát, vagy csak egyszerűen elegük van a hierarchiából, a rendből és abból,
amit felszentelésük előtt megfogadtak…
A
mai kor mai problémákat generál – mondhatnánk, de ez nem így van. Alapvető baj,
hogy a hit és az Istenbe vetett bizalom gyengült meg, mert a fiatalság ma már
nem lát valódi példaképeket, nem tanul efféléről és olyan elődökről sem, akik a
legnehezebb időkben életüket adták a nemzetért és az egyházért, akiket börtönbe
vetettek, szovjet lágerekbe hurcoltak vagy koncepciós perekben ítéltek halálra.
S akiket nem tudtak megsemmisíteni a „jog” eszközével, azt autó ütötte el a
járdán, rabtársa verte agyon lapáttal…
Amikor
sérelmekre, sok munkára, feletteseikre, a cölibátus hátrányaira panaszkodó
papot hallok, óhatatlanul eszembe jut sok öreg pap, szerzetes, akiket
gyermekkoromban megismertem, akiktől tanultam, és akiknek az életszentségét
példának állítottam számos írásomban, könyveimben.
Mert
mit is láttam, mit ismertem meg ezek által a szerzetesek által, a kommunista
világban, az elnyomás és a külső, belső üldöztetés idején? Hitet és kitartást.
Igen,
külső és belső üldöztetésről beszélek, hiszen Magyarországon számos pap vált
kollaboránssá, a kommunista egyházüldözés segítőjévé. Így, Shvoy Lajos székesfehérvári
püspök el-ellátogatott a veszélyeztetett plébániákra és felhívta az egyházi besúgók
által megfigyelt, üldözött papok figyelmét, hogy egyházmegyéjében kivel ne
álljanak szóba és kitől tartsák távol magukat a paptestvérek közül…
Ám,
most nem egyháztörténetről beszélünk, hanem annak okairól, hogy mi változott, s
miért siklanak ki a papi hivatások, miért távolodnak el papok attól a
szolgálattól, amelyet isteni meghívásra választottak. Egyszerű volna azt
mondani, hogy a Sátán működése okán, hogy a démonok munkája rombolja az
egyházat. Persze, ez részben igaz. Ám, azt is meg kell vizsgálni, hogy a démoni
támadások mellett mennyiben járul hozzá maga a megtámadott és milyen
felelőssége van az intézményrendszernek a papok meghasonlottságában.
Elsősorban
a papságról gyermekkorban alkotott elképzelés, álom és a valóság közötti szakadék
az egyik ok. Bár a szemináriumban mindent megtudhatnak arról, mi vár rájuk a
papi hivatás során, ám amikor belekerülnek a valóságba, akkor egészen más képet
kapnak. Követelményrendszerek, alkalmazkodás, kísértések sora és a pénztől való
függés fertőzik meg azokat, akik talán kevesebb hittel, de elszántan vágnak
bele a papi életbe. Kevesebb hit… Itt ismét visszatérek azokra a papokra, akik
a Gulágon rabtársaikat vigasztalták és erőt tudtak adni hitük által az elesett,
elkeseredett foglyoknak. Öröm volt számukra, ha egy szem szőlővel és egy morzsányi
kenyérrel misézhettek, és titokban, életüket kockáztatva még lelkigyakorlatot
is tartottak a mínusz 40-50 fokos hidegben…
Ha
pedig nem ilyen fokú szenvedésről és vértanúságról beszélünk, akkor
megemlíthetjük a hivatásukat gyakorló szerzeteseket, akik gyalog mentek 20-30
km-t, hogy ellássák például Budáról a tárnoki plébániát, vagy Csíksomlyóból a
csángó vidéket… Tehát, a mai viszonyok között, amely viszonyok kényelmet és a
fentiekhez képest főúri életet biztosítanak a papok számára, a hit és a
Krisztussal való személyes kapcsolat hiánya fedezhető fel. Amikor az egyházmegye
vagy a rend a papnak biztosítja az autót és egyéb luxusfeltételeket, akkor már
aligha várható el a teljes odaadás, a hivatásgyakorlás. A szerzetesek ma már
mintegy jelmezt, hordják a habitust, farmerre és pólóra húzva, a világi papok
pedig lassan elfelejtik a reverendát, ami az utcán önmagában is egy prédikáció
lenne. (Saját tapasztalatom, hogy a metrón, rendi ruhában utazó szerzetesnővér
körül megszűnt káromkodás, az emberek elcsendesedtek, a nővér pedig mosolyogva
nézett a visszamosolygó emberekre…)
Ismertem
olyan papot, akinek két települése volt, s úgy utazott egyik helyről a másikra,
hogy mindkét vasútállomáson volt biciklije, hogy a messze fekvő állomásról
bebiciklizhessen a plébániára… naponta kétszer…
A
földi javak szeretete és a kényelem bizony sokszor rossz irányba tereli a
papot. Ha pedig ehhez hozzájön a szerelem, akkor mindennek vége. Mert az a pap,
aki világosan értette és tudta felszentelése előtt, hogy mit vállal, az utólag
igazságtalan harcot folytat az egyház törvényeivel, de leginkább saját magával.
És ismét azt a konzekvenciát vonhatjuk le, hogy a hite hagyta el… Az
egyedüllétre való hivatkozás is ezt bizonyítja, hiszen a börtönt járt papok,
püspökök emlékirataikban is arról számolnak be, hogy mindvégig Krisztussal
voltak és az imádság ereje szinte láthatóvá, érezhetővé tette az Urat a sokszor
hosszú börtönévek alatt. Konkrétan, sokan leírták, hogy soha nem érezték az egyedüllétet.
A
cölibátus kérdése középpontba került újabban, és számos pap ennek a
megszüntetését követeli. Nos, téves és helytelen ez az igény akkor, ha a mai
erkölcstelen és istentagadó világban a pap feladatait tesszük górcső alá. Mert
mi a pap feladata ma, és mi volt régen? A választ maga Jézus adja meg, amikor
az apostolokat útjukra engedi: „Jézus odalépett
hozzájuk, és így szólt: Én kaptam minden hatalmat égen és földön. Menjetek
tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya
és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a
megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ
végéig.” (Mt. 28. 18-19)
Ha
egy pap, ma ennek a parancsnak kíván eleget tenni, akkor szinte aludni sem
lenne ideje, nemhogy szabadságra menni, és csak a plébániára kifüggesztett
időben fogadni a híveket. Egy öreg ferences mondta: „A pap örök szolgálatban
van. Hogyan lehetne tehát, e szolgálat mellett külön családja, amikor minden
híve és azok családjai is az ő családjának számítanak?”
Igen!
A pap, a hit hirdetésére, az Evangélium tanításainak megismertetésére
vállalkozott, amikor hivatását vállalta. Jézus is tudta miért jött közénk és
milyen szenvedéseket kell elviselnie… Nem visszakozott sok megpróbáltatásra és
problémára hivatkozva. Tehát, a konzekvencia itt, ismét a hit hiányát jelzi.
Mert lehet esetleg elviselhetetlen magatartású a püspök, lehet szegény a plébánia,
élhetnek szép kórista lányok a faluban vagy a városban, a pap számára a
középpont maga Krisztus és az Ő tanítása kellene, hogy legyen. És ez, nem csak
egy egyházra vagy felekezetre vonatkozik, hanem minden felekezet és a római egyház
lelkipásztoraira és papjaira. Hiszen lassan ott tartunk, hogy a hívek tartják a
lelket a papban, és nem fordítva, ahogyan annak lennie kellene. Az el-, és
megkeseredett pap nyilvános panaszkodása, a Szentlélekkel való ízléstelen viccelődése,
a magyar katolikus egyház hierarchiájára és a bíborosra tett megjegyzési
helyett inkább imádkozzék, ha komolyan gondolta a papságát! S mint világi
katolikus, tapasztalatból mondom: megkapja az erőt, a hitet és a hivatásához
kellő alázatot.
Végül
meg kell említeni a Rómából eredő szinodális egyház alapjainak letételét. A
kétezer éves hierarchikus intézményrendszer, ami az egyház erejét és hatásos
működését biztosította, ma átmegy egy facebookos, „mindenkinek legyen
beleszólása” rendszerbe. Ez az egyház végét jelenti, hiszen azt a rendet,
hagyományt és a tanításokat megszüntetni, amely Krisztus óta alapja római
egyházunknak – és a többi keresztény felekezetnek –, maga a Vatikán igyekszik
felszámolni. Ezért bátorodnak fel a tévúton járó, kevés hittel rendelkező ifjú papok,
ezért relativizálódik a keresztény tanítás, ezért üresednek ki a templomok és
ezért sokszorozódik meg a szekták tagsága. Mert nincs egység, nincs rend, és
amit elvett a Vatikán 1965-ben és elvesz napjainkig, ahelyett nem tudott még
szebbet, annál jobbat és hitelesebbet adni. Ha létrejön a szinodális egyház,
azzal megszűnik a kétezer esztendős római egyház. Illetve, csak kis
közösségekben marad meg, és ebben a káoszban ezek a katolikus és protestáns
kisközösségek találnak majd egymásra Krisztusban. Ugyanis nem csak a katolikus
egyház vergődik az új világ sátáni őrülete miatt, és nem csak a római egyház él
át napjainkban egy drámai korszakot, hanem az összes Krisztust követő felekezet
is. Mert a demokráciának nevezett anarchia és káosz mindenhol megtalálható,
ahol eddig Jézust követték, és a modernizálás ostoba, ártó, liberális gondolata modernizálni, átértékelni, bíróságok által betiltani akarja még a Szentírást is.
Politikai
elgondolás ez, mert az új világban nem kell Jézus tanítása, amely ellenkezik a
kialakuló rabló és rabszolgatartó kapitalizmussal. Amikor nyilvánosan beszélnek
meghasonlott, pályájukat elhagyó papok saját sorsukról, akkor nem veszik észre,
hogy azzal a nyilvánossággal a keresztényellenes világ kialakulását szolgálják, azt támogatják.
Jól esik nekik, hogy elmondhatják, s közben nem veszik észre, hogy
felhasználják őket egy-egy olyan ügy által, amelyet nekik kellene rendezniük önmagukban,
Krisztussal. Fájdalom, hogy értékes emberek, kiváló fiatal papok jutnak erre a
sorsra, amely sors ma nem ugyanaz, és nem azonosak a indokok sem, mint a korábban pályájukat elhagyó papokéi voltak,
akiket sok esetben a politika kényszerített fenyegetésekkel a papi hivatás
elhagyására, vagy a kollaboráns püspök által tiltotta el a kommunista hatalom, hivatása gyakorlásától. És nem is volt ilyen gyakori a hivatás feladása... de ez, már egy másik
cikk…
A
valóban hívő ember dolga e drámai helyzetben az, ami a kétségek között vergődő
papoké is: A hitért és reménységért esdeklő szakadatlan ima.
„A reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben
teljes örömmel és békességgel, hogy bővelkedjetek a reménységben a Szentlélek
ereje által.” (Róm. 15, 13)
Stoffán
György